Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidutflykt från Stockholm till helgen?


martini

Recommended Posts

Om man tänker sig en skidutflykt från Stockholm på lördag, vart kan man åka? Högbo ca 20 mil. Ånnaboda drygt 20. Vad finns det mer? Något närmare?

Avesta har ju konstsnöspår också men det är väl bara en 2km, det är väl ungefär samma avstånd som de andra. Vet inte riktigt vad Ånnaboda har att erbjuda nu. Vill man ha lite större utbud får man nog bege sig uppåt Falun/Borlänge åtminstone.

Link to comment
Share on other sites

Jag var upp till Högbo i Söndags. Jag måste säga att jag blev besviken. Stod och blåstakade 20 varv. Efter 15 varv hade jag ont i arbågarna. Jag tor att det var första och sista gången jag åkte dit. Nu vet jag inte om det går att åka uppe i Gyllbergen i Borlänge annars är det för det mesta alltid bra spår där. De har tydligen börjat spruta konstsnö också i bergebo. Får hoppas att det går att åka där till julhelgen.

 

Ha det gott alla skidvänner.

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet om kanonerna är igång i Storvreta? Enligt deras hemsida tänkte de vara på hugget med snötillverkandet denna säsong.

Var just upp och kollade i Storvreta. Förberedelserna är i full gång för snötillverkning.

Det behöver stå på ca 4 dygn för att räcka till 2.5 km. De hoppas kunna vara i gång så snart som möjligt. Förmodligen kommer snön att spruta från och med i morgon.

Link to comment
Share on other sites

Det är tragiskt att man inte har fått till en enda liten slinga med konstsnö i hela Stockholm- Uppsala området efter 10 dagar med minusgrader.... Vad är problemet när man fått till spår nere i Västergötland där det varit varmare väder än här? Obegripligt!!!! Har försökt påverka både klubbar och förbund att åtminstone få till en slinga med isskrap, men intresset finns inte!!! Någon som kan förklara??????
Link to comment
Share on other sites

Det är tragiskt att man inte har fått till en enda liten slinga med konstsnö i hela Stockholm- Uppsala området efter 10 dagar med minusgrader.... Vad är problemet när man fått till spår nere i Västergötland där det varit varmare väder än här? Obegripligt!!!! Har försökt påverka både klubbar och förbund att åtminstone få till en slinga med isskrap, men intresset finns inte!!! Någon som kan förklara??????

I Storvreta har de sprutat snö, men väntar med att lägga ut den eftersom det ska bli +grader några dagar nu.

 

Problemet i Stockholm är att alla, precis som du, tror att det är någon annan som ska göra jobbet. Det saknas eldsjälar. Kavla upp ärmarna, ta en skyffel, och börja skotta!

 

I Stockholm beöver vi inte ens spruta snö för det finns ett överskott av isskrap, som räcker lååångt. Inför förra vintern träffade jag en kille som var ansvarig för Sthlms Stads ishallar/planer. Han sa att de hade ett problem med vad de skulle göra av allt skrap. Han hade hört lite med skidklubbar, men inte fått någon direkt respons. Han saknar en mottagare för all snö som faktiskt finns. Vi spånade lite idéer och han hade faktiskt funderat på att lägga en slinga på 600-700 m runt Zinken. Tänk, träna längdåkning inne i stan!

 

För 10-15 år sedan var det någon som såg till att det blev ett isskrapsspår på Spånga IP. Det blev fullt av vasaloppsåkare där då och ett reportage i DN.

 

Att få till något mer kommersiellt konstsnöspår i Sthlm är nog knepigt, då längdåkare är så flyttbara, och så finns det ingen tradition att betala för att åka längd. Skulle man spruta ett spår någonstans, och försöka tjäna pengar på det, eller iallafall försöka få det att gå ihop, så behöver man nog betalande skidåkare hela säsongen, men så fort det dimper ned natursnö försvinner längdåkarna till alla möjliga andra ställen där det är gratis. När det gäller alpint är det lättare. Där har man liftarna som håller kvar åkarna, och där är man van att betala för sig, så det går att få till en lönsam verksamhet. I Väsjöbacken i Sollentuna har snökanonerna gått för fullt den senaste köldperioden, och nu finns där ett rejält snötäcke över hela backen, som öppnar imorgon. Den mängd snö de tillverkat där hade räckt till många km längdspår. När Turebergs IF fortfarande hade längdåkningsverksamhet fanns det några eldsjälar där som såg till att det blev ett konstsnöspår i anslutning till Väsjöbacken. Den anläggningen finns där fortfarande. Det som saknas är bl.a. att någon kopplar ihop slangarna och står där på natten och vaktar snökanonerna. Vad jag har hört så har det t.o.m. funnits ett visst ekonomiskt stöd från Sollentuna kommun för konstsnöspåret under flera säsonger nu, men det har saknats ett initiativ från någon skidåkare.

 

För egen del har jag potential att kunna bli en sån där eldsjäl om några år. För tillfället har jag dock småbarn och en sjuk pappa, som jag lägger min tid på.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet, man ska inte bara förvänta sig att andra ska göra jobbet!

Jag skulle gärna stå och koppla ihop slangar med stelfrusna fingrar och vakta snökanoner kalla vinternätter om det kunde resultera i åkbara spår!! Men som sagt... Det saknas eldsjälar. Man har pratat om det, att få till en konstsnöanläggning norr om stan, men det är ingen som riktigt vill ta tag i det verkar det som. Det enda som hänt de senaste 15 åren är ju att man LAGT NER konstsnöanläggningar.... Det känns lite frustrerande. Men jag ska försöka bidra på mitt sätt för att få till någonting. Det finns så många skidåkare, och även ungdomar som tränar skidor, men ingen "arena" att utöva sin sport på. Då riskerar vi att tappa många om det blir en dålig vinter. Jag skulle gärna träna ungdomar, men det känns lite hopplöst när man helt och hållet måste förlita sig till vädrets makter......

Just nu ligger hoppet hos Storvreta, eller ännu bättre, ett rejält väderomslag!!!

GOD JUL

Link to comment
Share on other sites

Förresten.. angående Väsjöbacken så har jag hört att den pump som finns nu är för liten att försörja både längdspår och backe samtidigt. Och snökanonen sålde man billigt...

Jag mailade till rudan och frågade varför de inte körde igång kanonerna när det var kallt. Svaret var att det var inte ordentlig tjäle i marken ordentligt och det gick inte att lägga snön på hög eftersom luftfuktigheten var alldeles för hög och det skulle bara bli en sörja. De ville invänta en längre period med kall prognos varvid jag skrev att det är inte ofta man får det i sthlm och man måste chansa lite, varje kall natt man kan spruta måste vara givande. Svaret på det var att visst kan man chansa men de har de inte behövt tidigare då de kunnat sätta igång kanonerna nån gång runt nyår de senaste åren. Dvs spåret (800m platt) kanske är klart till slutet av januari... Vilket visar lite vilka ambitioner de har.

 

Detta med isskrap tycker jag låter mycket intressant, det tar inte lång tid att lägga ut en slinga bara viljan finns. Sthlm skidförbund har ju snöfonden där en anläggning som vill satsa kan få stöd på 60 000kr. http://www.skidor.com/stockholm/t2.asp?p=91148

 

Tycker det borde gå att få till ett slinga i Ursvik t.ex. Om man ber några ishallar i närområdet dumpa sin snö vid startgärdet så hyr eller köper man en hjullastare och kör ut den. Sådan snö håller ju många veckor både mot rejäl tö och regn.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

På söndag (om förkylningen fortsätter släppa) vill jag åka till närmaste vettiga spår. Antar det blir Sörskog - där jag varit förut - eller Vintjärn eller Gyllbergen. Vädret verkar bli bra - sol o 5 minus.

 

Har f n 3 platser över i min bil. Avresa vid 8 tiden, 4 timmar eller så till träning, o hemma igen kl 18-19. Ring 010 751 5093 eller 070 621 9707 om ni vill haka på.

 

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Var i Gylleberg idag. Det är spårat på vägen från parkeringen, 3,2 km enkel väg. Spåren var helt ok utan genomslag, men det hade blåst ner lite barr od. Snön räcker dock inte för att dra riktiga spår inne i skogen, men vill man gå på tur så är det bara att ge sig ut.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...