soldalen Posted December 26, 2005 Report Share Posted December 26, 2005 Jag la på fästvalla på mina skidor efter konstens alla regler. Men inte mycket till fäste, lyfte på skidan och fann ett lager av snö som hade fastnat på fästvallan... Vad beror detta på??? Dåligt preparerade spår??? Snön hade ca - 3 C. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ironman Posted December 26, 2005 Report Share Posted December 26, 2005 Om det va tejp som du använde så har den lätt för o frysa i om det är nysnö. Och då blir det ju is i tejpen som varken fäster eller glider. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted December 27, 2005 Report Share Posted December 27, 2005 Jag har ingen erfarenhet av tejp. Men ett enkelt fel kan ju vara att man tar ut skidorna från en varm bil eller liknande och glömmer att skidorna ska hinna kallna till snötemperatur... Annars kan det ju vara så att snötemperaturen varierat mellan plus (0) och minus grader??? Det är ju oftast då det är kinkigast med vanlig valla... (Om det är genomslag från varm mark blandat med kallare snö.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars_P Posted December 28, 2005 Report Share Posted December 28, 2005 Hur hade snön fastnat? Den skall fastna om det är vallat rätt. Dock inte frysa. Den skall gå lätt stryka av med handen. Det är ju så fästvallan funkar ... Men visst beror det på spåren. Vissa spår är finpreparerade som cement, och då får man grymt bett. Andra är blankpolerade och då är det inte lika lätt. Du får nog beskriva problemet bättre. /Lars Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.