Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Maffe-träning


GD

Recommended Posts

Tidigt i höstas var det mycket snack om "Maffetone-träning". Går väl ungefär ut på att börja en årscykel med en period på flera månader med lugn distansträning där man aldrig får vara i närheten av mjölksyra. Innebär väl i praktiken att man skippar intervall, styrka, går i många uppförsbackar o s v.

 

Hade varit kul att höra hur det har gått för Er som provat detta? Själv har jag svårt att finna tro på detta...

 

mvh

GD

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Är så trött på alla som inte har förståt, att det är just vilja att träna som ger träningslusten! Har hör det så många gånger på mina föräläsningar (ang fysisk aktivitet) att kanske kan man hitta ett piller för att inte behöva röra sig alls! Att inte vilja röra sig, hur f-n kan man vänta på ngt sådant, det är ju just rörelsen som är glädjen i livet eller!
Link to comment
Share on other sites

Ursäkta men ovanstående var skrivet som ironi med tanke på alla "nya" sätt att utan ansträngning skaffa sig en fullfjädrad kropp.

F.ö är jag trött på alla träningsorakel som tror att det är lustfyllt för en otränad att börja träna. Det är ett berg att kliva över för de flesta. Jag tror en absolut majoritet av alla dåligt tränade människor verkligen har ambitionen att börja träna men saknar lusten att svettas, flåsa och bli utpumpade.

Link to comment
Share on other sites

För mig gick det kanonbra. Jag körde 8 veckor i somras och slog efter det pers i ett tufft terränglopp 10km.

 

Dock tror jag inte på "Maffe" året om om du vill bli en bra skidåkare. Därimot att under året periodvis lägga in "Maffeträning" kan vara bra.

Link to comment
Share on other sites

Körde Maffeträning under 13 veckor mellan mitten av augusti till slutet november. Hur det gick kan man läsa här:

 

Bokslut efter 13 veckor

 

Efter avslutade 13 veckor har jag gått över till mer traditionell träning. Nu har träningen varit lidande, dels p.g.a en sjukdom precis innan jul men också för att jag precis börjat bygga på mitt nya hus. Men det jag kan säga att jag märkt är att jag har en MYCKET stabil grund och jag återhämtar mig snabbare under passen (pulsen sjunker fortare efter ex en uppförsbacke) och även efter passen. Så att köra en 2-3 mån grundträning efter Maffeprinciperna är inte fel. För min del uteblev fartökning helt så intervallträning måste till. Men ser man till skidsäsongen kanske en grundträning med Maffeträning under April-Juni där man blandar löpning med rullskidor. I Juli går man in på mer "traditionell" träning och adderara styrketräningen (maxstyrka). Framåt november ökar man intervallpassen och kanske gör intervallerna något kortare. Sedan är det tävlingssäsong och då tävlar man flitigt och kanske kör Maffepass mellan tävlingarna ?

Link to comment
Share on other sites

Maffetone skriver i sin bok "The Maffetone method" att man skall ha ca 15 uppvärmning och 15 min nedvärmning inkluderat i passet. Det gör att det kortaste passet blir ca 30 min och består endast av uppvärmning-nedvarvning. Sen är det bara att bygga på med jämn maffepuls (~180-ålder) däremellan när man vill köra längre pass.

 

Den bästa sammanfattningen av denna träning finns på:

http://formationflier.spaces.live.com/blog/cns!EFACD17ACBFA3CF6!105.entry

 

//Johan

Link to comment
Share on other sites

Jag körde ett litet Maffe-experiment i höstas, men resultatet var inte speciellt upplyftande. På grund av ryggproblem blev det ingen rullskidåkning, så jag körde med löpning istället. Min träningsdos är numera inte mer än 2 gånger/vecka, så det är detta som mitt experiment baseras på.

 

Från slutet av juli och 10 veckor framåt sprang jag två rundor i veckan, en längre som tog ca 1:25, och en kortare som tog ca 1 timme. Den långa rundan var alltid samma, så jag kunde hålla koll på mina eventuella framsteg. Jag körde på formeln 180-åldern som maximal puls, vilket innebar att jag masade mig fram i en fart av ca 5:45/km.

 

Den första långrundan tog 1:25 och snittpulsen var 138. Sedan hade jag 137-139 i snittpuls på alla rundor och tiden varierade mellan 1:22 och 1:26. Den sista rundan (efter 10 veckors träning) tog 1:26 med snittpulsen 139. Det fanns alltså inga som helst tecken på förbättring efter 10 veckor, vare sig högre tempo eller lägre puls. Jag märkte också att aptiten blev mindre av denna lågintensiva träning, men jag gick ändå upp något kilo under tiden. Detta trots att jag hade längre sammanlagd träningstid än vanligt (då jag oftast kör kortare och hårdare pass). Dessutom fick jag ont i knäna av allt långnötande.

 

För mig hade experimentet alltså bara negativa konsekvenser. Det ända som räddade det från en saftig fiaskostämpel var ett litet test som jag gjorde en vecka efter avslutat experiment. Då sprang jag en kortrunda i maxtempo. Efter 10 veckor utan att ha gått över 150 i puls var jag övertygad om att det skulle gå riktigt dåligt. Jag hade gjort samma lilla test våren innan efter att ha tränat kortare, intensivare och mer varierade pass (löpning, skidgång, cykling mm), så jag hade en tid att jämföra med. Dock gick det riktigt bra, och pressade mig faktiskt under vårens resultat (16:08 mot 16:21 på våren). Man skall dock se det mot bakgrund av ökad total träningstid, och framför allt ungefär tredubblad löpträningstid.

Link to comment
Share on other sites

Körde Maffeträning under 13 veckor mellan mitten av augusti till slutet november. Hur det gick kan man läsa här:

 

Bokslut efter 13 veckor

Om man tar bort 8 kilo kroppsvikt (fett?) utan att öka sin löpprestanda måste det väl betecknas som en ganska kraftig försämring av något annat (syreupptag!?), förutsatt att övriga parametrar är ungefär desamma.

Eller misstolkar jag dig Stefan?

Link to comment
Share on other sites

Körde Maffeträning under 13 veckor mellan mitten av augusti till slutet november. Hur det gick kan man läsa här:

 

Bokslut efter 13 veckor

Om man tar bort 8 kilo kroppsvikt (fett?) utan att öka sin löpprestanda måste det väl betecknas som en ganska kraftig försämring av något annat (syreupptag!?)' date=' förutsatt att övriga parametrar är ungefär desamma.

Eller misstolkar jag dig Stefan?[/quote']

Det är ju ett sätt att se det, att utvecklingen snarare gått bakåt än framåt med tanke på viktminskning.

När det gäller syreupptaget så har jag ju inte gjort några regelrätta tester under peridoen men däremot testat med hjälp av inbyggt test i min Polar RS800. Enligt den låg jag på ett testvärde på 53 vid periodens början för att mitt i ha sjunkit till 50 för att slutligen vid perioden slut vara tillbaka på 53.

Jag kännde mig starkare och starkare ju längre tiden gick. Benmuskulatur utvecklades, det känndes mindre "ansträngande" även om farten inte ökade. Jag tror att kroppen på nått sätt valde att acklimatisera sig till en lugn jogg och inte ville springa snabbare på något sätt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...