Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Närmaste snön och åkbara spår


Willie

Recommended Posts

Håller på att planera en skidhelg norrut om ett par helger (bor i Mälardalen). Någon som vet var närmaste åkbara spår finns?

 

Har redan blivit avskräckt av berättelserna om grus i spåren i Högsbo. Orsa Grönklitt verkar snösäkert men är en bit att åka. Finns det bra spår på närmare håll, hur ser t ex södra Dalarna ut?

 

Tacksam för tips från er som åkt och kan berätta!

Link to comment
Share on other sites

Kom precis från Orsa grönklitt, där finns det gott om snö, något isiga spår efter mildvädret. Men det lovas snöfall under veckan. skulle tippa på ca 40 - 50 cm snö i terrängen. Orsa rekommenderas varmt, men det är ganska mycket folk.

Söder om Orsa är det barmark, förvånande att Avesta har åkbara spår.

Link to comment
Share on other sites

Är det hårda "klister spår" i Grönklitt eller hur ser det ut? Planerar att bege mig dit på fredag och det vore intressant att veta läget :)

Vi kom precis in från kvällsturen nu. Det är -1 till -2 grader och snöar. Det har kanske snöat 2-4cm och blåst idag. Tungåkt ikväll men dom spårar väl imorgon bitti hoppas jag.

 

inga klisterspår!

 

//Eric

Link to comment
Share on other sites

Kan rekommendera Åsarna. Tar lite längre tid att åka (ca 47-48 mil från Stockholm), men det är det värt om man kan komma ifrån i några dagar. Prisvärt boende och alltid utmärkta spår (signerade Wassberg). Finns både elljusspår med snökanon på försäsong och bra snösäkra höghöjdsspår med natursnö. Nu i januari ligger det rikligt med snö överallt i området.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag vill också slå ett slag för Åsarna eller Vemdalen , 48 mil från Stockholm, mitt i landet och högt beläget. Vi var i Vemdalen i mitten av november med mycket snö som var torr och fin. Då var det en del östersundsklubbar där ochy tränade.

 

I mellandagarna och veckan efter nyår kom det mycket snö. Åkte hem i lördags efter fin träning. Vid sydostliga vindea från Östersjön blir visserligen nederbörden även här lite snökanonig, men det varvades med fin flygande torr snö. Tempen höll sig mellan -2 och -7.

Simpel blåvalla varje dag.

Det gäller sannolikt att hålla sig så långt det bara går från kusterna i dessa tider. Spåren i både Åsarna och Vemdalen är kanonfina. Vi åkte en del sträckan Vemdalen Storhogna fram och tillbaka som håller bra för stakträning. Sedan kan man trippa upp till Varggransstugan om man vill leka lite Kalla. Milspåret i Vemdalen är rätt kuperat och svängigt, men passar bra för konditionsträning.

 

Med nya vägen förbi Uppsala är du i Gävle magiskt snabbt. Att sedan följa inlandsvägen via Bollnäs och svänga av vid Kårböle eller fortsätta norrut efter Tönnebro längs kusten är en smaksak. Med rast/vila knappt halvägs i Tönnebro är du ändå uppe på sex timmar utan att gasa på för mycket. Själv tycker jag att vägen till till Härjedalen och Jämtland känns snabbare och leder mer norrut till högre altitud och på kortare tid från Stockholm än att åka tvärs landet mot Norska gränsen. Bara ett tips om det regnar till sig mer i Dalarna.

SW

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...