Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

blodgivning och kondition


MC Hammer

Recommended Posts

Är det nån som har koll, vetenskapligt eller empiriskt, på hur mycket kondis man tappar eller bör tappa i samband med blodgivning ??

 

Jag tycker det verkar som att man försämras ca 1-2 min på en mils löpning om man springer 1-2 dygn efter blodgivning, då man alltså tappar av ca en halvliter blod. Men det är ju svårt att jämföra ifall man tog i precis lika mycket och om förhållandena i övrigt var lika. För skidor har jag inga jämförbara tider före/efter.

 

Min fysik är 189 cm / 88 kg.

Löpning 10 km ca 50 min.

Skidor 20 km ca 1:25 (i Torsbytunneln)

Är blodgivare sedan 11 år, 4 ggr/år.

 

Kan det ha någon påverkan inför Vasaloppet då man ger blod 2 månader innan ?

Link to comment
Share on other sites

Det kanske inte är bra att lämna blod några dagar innan VL.

Då kan Du säkert få en effekt av minskat antal röda blodkroppar (Erytrocyter).

Om Du lämnar blod några veckor innan VL så har det ingen större betydelse.

Kroppen bildar ganska snabbt nya röda blodkroppar (och plasma mm). Det brukar ta några veckor.

Man brukar säga att kroppen har fått tillbaka sin kapacitet efter ca en till två veckor.

Men som men allt annat är detta mycket individuellt.

 

LYCKA TILL!

Link to comment
Share on other sites

OK jag fattar att jag inte ska lämna blod just innan VL och det är heller inte aktuellt eftersom jag just gjort det nu 2 mån innan. Men jag tycker det vore intressant om någon annan kan ge en kvantifierad beskrivning av hur mycket man tappar i kondis.

 

Jag är lite frustrerad över att mina löptider inte förbättras så som man skulle vilja och det vore ju skönt om man kunde skylla på nåt som man vet är övergående.. =)

Link to comment
Share on other sites

jag var blodgivare i många år och därefter plasmagivare. att träna samma dag var inte bra (blev lite darrig och vit en gång), men med en dags vila märkte jag ingen skillnad absolut inte 2 mån efter. Dina försämrade löptider har du nog svårt att skylla på blodgivning om det gått en vecka.
Link to comment
Share on other sites

Inte försämrade.. en vecka efter blodgivning gör jag samma tid som innan. Just under timmen på 11,6 km.

Hoppades att man kunde tolka det som en förbättring eftersom det ska ta längre tid innan blodsystemet återhämtar sig. Men det vore alltså en överoptimistisk tolkning enligt de erfarenheter ni andra har.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...