Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träning för sista veckorna innan ÖS


altren

Recommended Posts

Aningen dåraktigt har jag som totalt blåbär på längdskidor anmält mig till ÖS 2008. För att komma upp i den teknik, uthållighet och styrka som behövs för att loppet inte ska bli en plåga, tänkte jag därför be om tips på hur jag ska lägga upp träningen fram till 24 februari.

 

TEKNIK

I Stockholm är snöbristen total. Jag har därför bokat in en helg i Harsagården och ska försöka ta mig norrut ytterligare en gång före ÖS, men jag tänker mig att det inte blir mer än 10 mil per helg. Rullskidor har jag inga, och det känns lite sent att införskaffa nu. Kan man hyra rullisar i Stockholm? Har också beställt häftet "Klassisk teknik i längdskidåkning" och hoppas att det kan ge viss vägledning.

 

UTHÅLLIGHET

Är inget konditionsfenomen, så jag klarar väl milen på 50-55 minuter (har faktiskt inte testat - ska göra det i dag). Har sprungit 5-8 km ungefär 1 gång per vecka under hösten, men nu ska jag försköka trappa upp till åtminstone 20 km per vecka. Ska jag satsa på backträning med stavar också?

 

STYRKA

Har styrketränat på gym ungefär 2 gånger per vecka under hösten. Nu tänkte jag trappa ner till 1 gång per vecka till förmån för konditionsträning. Jag kör 3x15 repetitioner med fokus på "stora" övningar (t.ex. latsdrag och bänkpress), främst för bål och överkropp.

 

Utifrån dessa förutsättningar, har ni några tips på upplägg? Ska jag förresten börja tänka på kosten redan nu?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det låter vettigt att dra ner på styrketräningen till förmån för kondition. Med 2 gympass/v under hösten är du är säkert tillräckligt stark.

 

Backträning med stavar är grymt bra som uppbyggnadsträning under sommaren/hösten, men du bör kanske köra det nu då i brist på snö? Jag tror det är bättre än löpintervaller iallafall!

 

Bli inte besviken om du inte fixar 10 mil skidåkning på dina träningshelger. Att åka 3-4 mil flera dagar i sträck är ingen lek om man är inte är van att åka. Däremot går det ALLTID att åka 9 mil på en dag när man andas skidhistoria i fäders spår! :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det låter vettigt att dra ner på styrketräningen till förmån för kondition. Med 2 gympass/v under hösten är du är säkert tillräckligt stark.

Hade också den känslan tidigare, men när jag stakade runt i Högbo under helgen var det överkroppsmusklerna snarare än flåset som satte begränsningarna. Kan ha varit bristande stakteknik, men jag ska nog överväga att köra vidare med 2 gympass/v, trots allt ...

 

Däremot går det ALLTID att åka 9 mil på en dag när man andas skidhistoria i fäders spår! :-)

Härligt pepp -- den inställningen ska jag definitivt bära med mig den 24 februari! :-)

Link to comment
Share on other sites

Skippa bänkpressen. Det är mer för spegeln än för sportresultat. Kör istället långa serier armhävningar och situps, och/eller tricepspress i dragapparat. Det handlar mer om uthållighet än maxstyrka, när du klarar 60-70 armhävningar har du fått mjölksyratålighet o cirkulation som hjälper dig uppför Lundbäcksbacken.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...