Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Viktigt med kroppsvikten!!


butterfly

Recommended Posts

Här håller man på och tränar vecka ut och vecka in med rullskidor, löpning, styrke m.m. Frågan man då kan ställa sig är hur viktig kroppsvikten är i förhållande till nerlagd träningsmängd. Jag tänker så här:

Känner mig rätt vältränad och håller en konstant vikt på 82 kg. Om jag skulle satsa på att gå ner till, låt säga 75 kg, utan att tappa i styrka och kondition. Hur många mindre träningstimmar på gymmet skulle dessa - 7 kg innebära, och hur mycket tid skulle man tjäna på Vasan. Förra året åkte jag hela loppet med ett vätskebälte fyllt med energidryck som jag inte tog en klunk ur, bara det.

Gunde slipade ju ner stavspetsarna för att tjäna några gram. Här snackar vi ju ändå flera kg.

Link to comment
Share on other sites

Här håller man på och tränar vecka ut och vecka in med rullskidor, löpning, styrke m.m. Frågan man då kan ställa sig är hur viktig kroppsvikten är i förhållande till nerlagd träningsmängd. Jag tänker så här:

Känner mig rätt vältränad och håller en konstant vikt på 82 kg. Om jag skulle satsa på att gå ner till, låt säga 75 kg, utan att tappa i styrka och kondition. Hur många mindre träningstimmar på gymmet skulle dessa - 7 kg innebära, och hur mycket tid skulle man tjäna på Vasan. Förra året åkte jag hela loppet med ett vätskebälte fyllt med energidryck som jag inte tog en klunk ur, bara det.

Gunde slipade ju ner stavspetsarna för att tjäna några gram. Här snackar vi ju ändå flera kg.

Det centrala är väl vad vikten består av som du skall göra dig av med. Om du tex åker mkt rullskidor har du stakmuskler som du inte vill bli av med om du siktar på platta långlopp, då kan du säkert förlora tid under tex vasaloppet. Om du vill bli bättre på traditionell kuperad åkning som är mer beroende av syreupptag kan du säkert tjäna på att bli lättare i förhållande till musklerna du tappar, men det är förstås beroende av vilken typ av åkare du är.

Link to comment
Share on other sites

Här håller man på och tränar vecka ut och vecka in med rullskidor, löpning, styrke m.m. Frågan man då kan ställa sig är hur viktig kroppsvikten är i förhållande till nerlagd träningsmängd. Jag tänker så här:

Känner mig rätt vältränad och håller en konstant vikt på 82 kg. Om jag skulle satsa på att gå ner till, låt säga 75 kg, utan att tappa i styrka och kondition. Hur många mindre träningstimmar på gymmet skulle dessa - 7 kg innebära, och hur mycket tid skulle man tjäna på Vasan. Förra året åkte jag hela loppet med ett vätskebälte fyllt med energidryck som jag inte tog en klunk ur, bara det.

Gunde slipade ju ner stavspetsarna för att tjäna några gram. Här snackar vi ju ändå flera kg.

I löpning så är det lite lättare att räkna ut tidsvinsten men med skidor och det faktum att man ju tjänar på att vara tyngre i nedförsbackarna med skidor under fötterna ihop med alla de olika fören som kan vara samt vind. Har säkert missat några saker... Iofs så är det ju faktiskt nedför om man räknar från start till mål! ;-)

 

Sen beror det ju förstås på hur bra du är nu. En 15-20 minuter, kanske rentutav upp till en halvtimme kan ju vara en relevant gissning för en 7-7,5 h-åkare medans det ju är omöjligt för en sub4,5-åkare med enbart viktnedgången.

 

Jag tror iaf att det gör en hel del, det blir iaf lite lättare att forcera de backar som finns.

 

I löpning så sägs det (iaf utav Bosse Engwall alias asfaltlöparen) att samma procent i vikt man går ned (till optimal löpvikt) gör lika många procent i tid. Personligen så tycker jag att det låter alltför bra men det lär iaf göra bra mycket. I skidåkning så är inte vikten lika viktig, det är ju bara att titta på de som åker. Man hittar ett större urval av olika kroppstyper.

 

Avslutningsvis så är det rätt svårt att inte tappa i styrka om du går ned så mycket i vikt.

Link to comment
Share on other sites

Såg in annan tråd en referens till norske OS guld-roddaren Olaf Tufte.

Han väger 95 kg (193 lång) och kom 43:a på vasan senast och har konsekvent legat runt ca 50-70 plac varje år.

Men då har han säkert häst-lungor också.

säkert björnrygg och hulkenarmar också =)

Link to comment
Share on other sites

Såg in annan tråd en referens till norske OS guld-roddaren Olaf Tufte.

Han väger 95 kg (193 lång) och kom 43:a på vasan senast och har konsekvent legat runt ca 50-70 plac varje år.

Men då har han säkert häst-lungor också.

säkert björnrygg och hulkenarmar också =)

...och kanske en riktig tjurskalle fast listig som en räv?

Link to comment
Share on other sites

Såg in annan tråd en referens till norske OS guld-roddaren Olaf Tufte.

Han väger 95 kg (193 lång) och kom 43:a på vasan senast och har konsekvent legat runt ca 50-70 plac varje år.

Men då har han säkert häst-lungor också.

säkert björnrygg och hulkenarmar också =)

...och kanske en riktig tjurskalle fast listig som en räv?

...eller pigg som en mört,och hal som en ål ?

Link to comment
Share on other sites

Här håller man på och tränar vecka ut och vecka in med rullskidor, löpning, styrke m.m. Frågan man då kan ställa sig är hur viktig kroppsvikten är i förhållande till nerlagd träningsmängd. Jag tänker så här:

Känner mig rätt vältränad och håller en konstant vikt på 82 kg. Om jag skulle satsa på att gå ner till, låt säga 75 kg, utan att tappa i styrka och kondition. Hur många mindre träningstimmar på gymmet skulle dessa - 7 kg innebära, och hur mycket tid skulle man tjäna på Vasan. Förra året åkte jag hela loppet med ett vätskebälte fyllt med energidryck som jag inte tog en klunk ur, bara det.

Gunde slipade ju ner stavspetsarna för att tjäna några gram. Här snackar vi ju ändå flera kg.

Jag vägde ca 80kg förut. När jag började ta med matlåda till jobbet gick jag ner till 78kg utan några ändringar i träning eller nåt. Jag tränade rätt hårt i december och nu väger jag ca 75kg. Jag har inte tappat muskler utan snarare lagt på mer. Skidåkningen går mkt lättare än förut, speciellt då i uppförsbackarna. Jag tränar mer styrka än förut (har börjat med maxstyrka!), man blir inte speciellt stor och tung av det men starkare blir man helt klart.

 

Vikten i sig har inte så mycket med saken att göra skulle jag tro det är snarare kapaciteten som är avgörande. Är väl rätt logiskt egentligen, med mindre vikt och ökad kapacitet finns det ju garanterat tid att tjäna.

 

Som det känns nu kommer jag ganska enkelt nå mitt mål på 5.30 på VL i år. Brukar åka på runt 6.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...