Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Frivändning


butterfly

Recommended Posts

I en ”riktig” frivändning så går man ju ned och hämtar stången i en djup knäböj såsom första delen av tyngdlyftningens stöt-moment. Detta skulle jag inte rekommendera en till en längdskidåkare. Svår teknik och stor skaderisk.

 

Däremot ”stå-frivändningar” då man drar upp stången direkt till stående med bara lätt böjda ben, det är en betydligt skonsammare övning. Men då lyfter man lättare såklart (kanske 25% lättare vid samma antal rep).

 

Att istället köra djupa frivändningar men med lättare vikt för att övningen ska bli skonsammare ser jag ingen vits med. För om du orkar dra direkt till stående ska du göra det, annars blir övningen bara en variant av lätta knäböj med ett krångligare sätt att komma under stången.

Link to comment
Share on other sites

Imponerande av Kallur att frivända 95 kilo när svenska rekordet för hennes viktklass är 76 kilo. Men fystränare Rickard Nilsson är gammal tyngdlyftare själv så han borde veta...

Lika imponerande som att Christian Olsson frivänder 140 kg på en kroppsvikt av 70 kg!

 

Tack butterfly för tråden...

Link to comment
Share on other sites

Nja.. det var ju i ryck som svenska rekordet var 76 kg, och där hade ju Kallur missat på 66 kg när aftonbladet var där och plåtade. Dessutom när man tittar på bilden ser man ju att hon har dragremmar vilket inte är tillåtet på tyngdlyftningstävlingar.

 

Nu är jag inte tjej dock, men när jag var 17 tog jag 100 kg i ryck. Det var med dragremmar. Då försökte jag upprepa det utan remmarna men jag tror inte jag fick upp mer än 90 ”rent”.

 

Min poäng är att uppgifter om vad olika idrottare presterar i andra sporter ska man ta med en nypa salt, om det inte är uppnått i en officiell tävling.

T.ex. Jonny Ekströms elittider på 60-meter som florerade i pressen på 80-talet, som ju säkert var medvindstider på stegmätt bana, handknäppta av en lagom påstruken materialare i nedförslutet bakom kamratgården, typ.

Link to comment
Share on other sites

Nu behöver man väl inte ha hopp-spänst som en friidrottare om man är långloppsmotionär. Men vill man prestera på elitnivå är det nog en god idé. En frivändning, precis som hoppsprång med stavar uppför en backe, handlar ju lika mycket om koordination och spänst som om råstyrka.
Link to comment
Share on other sites

Det går inte mer än en dag så är det dags igen för nya anmärkningsvärda resultat som presenteras på sportsidorna. I dagens CITY kan man läsa att Hammarbybacken Klebér Saarenpää knäböjer 270 kg. Nytt rekord för svenska fotbollsspelare enl GIH: statistik. Med det resultatet skulle Klebér tillhöra Sveriges absoluta elit i styrkelyft. (typ tre bästa). Jag antar att Klebér inte använder knälindor, möjligtvis bälte, vilket gör resultatet än mer imonerande. Men historien stannar inte här; vidare påstås nämligen att det finns ett antal "sparrisar" i Hammarby som ligger 30-40 kilo efter, alltså på resultat runt 230-240 kg! Även det mycket imponerande resultat i knäböj för personer som väger runt 75-80 kg och inte tränar styrkeidrott.

 

Törs inte ens gissa vad det kan stå i tidningen imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Ha ha!

 

Jo jag har sett hur en del killar i explosiva grenar kör knäböj. De tar en bänk och lägger en hög med vikter på så att de får ett stopp redan efter att ha sänkt röven någon dm. Sedan kör de ned arslet i vikthögen så att stången sviktar ned rejält och så reser de upp sig igen på uppsvikten.

 

På en styrkelyfttävling har man ingen stopp under rumpan såklart. Man ska gå ned tills låren är parallella med golvet (det är alltså djupare är 90 grader).

Så man får väl dra ifrån en hundring och säkert mer därtill ifall den där bajenkillen skulle köra ett knäböj enligt styrkelyftreglerna.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...