Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Armbågs skada vid rullskidåkning


ja_ca11

Recommended Posts

Hej!

 

Undrar om någon har något bra råd vid problem med armbågarna vid rullskidåkning. Slipar stavarna efter varje träningspass så att det släpper är inget problem, har vilat ofriviligt under en längre tid nu ca 1 månad och skulle inte vilja få tillbaka detta bekymer då man blir väldigt frustrerad när man inte kan träna i den utsträkning man vill.

 

Har åkt ca 150 mil sen maj och året innan 110 mil är ökningen för stor är det rent av för tung belastning?

 

Har kört med aluminium stavar och dessa är ju väldigt styva funderar på om det kan vara problemet.

 

Mycket tacksam för tips och råd kring detta!!!

Link to comment
Share on other sites

Denna säsong har jag testat med fjädrande spetsar:

http://www.nordicblading.com/portal/nordic_blading/english/spare_parts/baskets/

De är supersköna att köra med, men har tyvärr inte hållit så bra. Den mjukare känslan och att man slipper ont i armbågarna gör dock att jag nog kommer köpa fler...

 

Asfalten på Norrortsleden vid Rosekälla är dock rätt elak mot stavspetsarna, så även andra stavspetsar kanske hade gått av där? Sedan kanske man borde silikonspraya de rörliga delarna, så att de inte nöts så mycket mot varandra.

Link to comment
Share on other sites

Denna säsong har jag testat med fjädrande spetsar:

http://www.nordicblading.com/portal/nordic_blading/english/spare_parts/baskets/

De är supersköna att köra med, men har tyvärr inte hållit så bra. Den mjukare känslan och att man slipper ont i armbågarna gör dock att jag nog kommer köpa fler...

 

Asfalten på Norrortsleden vid Rosekälla är dock rätt elak mot stavspetsarna, så även andra stavspetsar kanske hade gått av där? Sedan kanske man borde silikonspraya de rörliga delarna, så att de inte nöts så mycket mot varandra.

Vart köper du dessa spetsar?

Link to comment
Share on other sites

Denna säsong har jag testat med fjädrande spetsar:

http://www.nordicblading.com/portal/nordic_blading/english/spare_parts/baskets/

De är supersköna att köra med' date=' men har tyvärr inte hållit så bra. Den mjukare känslan och att man slipper ont i armbågarna gör dock att jag nog kommer köpa fler...

 

Asfalten på Norrortsleden vid Rosekälla är dock rätt elak mot stavspetsarna, så även andra stavspetsar kanske hade gått av där? Sedan kanske man borde silikonspraya de rörliga delarna, så att de inte nöts så mycket mot varandra.[/quote']

Vart köper du dessa spetsar?

Jag hittade dem på Stadium i Täby Centrum.

Link to comment
Share on other sites

Har kört med aluminium stavar och dessa är ju väldigt styva funderar på om det kan vara problemet.

Aluminium stavar är ju som två överkokta spagetti, om man jämför med dom Swix CT1 som jag själv använder. Och jag har aldrig någonsin haft problem med armbågarna.

Däremot så tror jag mer på att du ska testa att ändra vinkeln på armarna när du stakar, testa också att hålla in armbågarna nära kroppen i stakrörelsen. Allt för att få en annan, ny, belastning på dina muskelfästen, som säkert är överansträngda.

Link to comment
Share on other sites

Har kört med aluminium stavar och dessa är ju väldigt styva funderar på om det kan vara problemet.

Aluminium stavar är ju som två överkokta spagetti' date=' om man jämför med dom Swix CT1 som jag själv använder. Och jag har aldrig någonsin haft problem med armbågarna.

Däremot så tror jag mer på att du ska testa att ändra vinkeln på armarna när du stakar, testa också att hålla in armbågarna nära kroppen i stakrörelsen. Allt för att få en annan, ny, belastning på dina muskelfästen, som säkert är överansträngda.[/quote']

Bra idé! Växla armbågarnas position i stakrörelsen under passen. Själv försvann problemen i mina armbågar när jag vinklade ut armbågarna från kroppen. Det känns som jag drar mer med latsen/ryggen då och anstränger armbågarna mindre. Stretching kommer troligen också hjälpa bra.

Link to comment
Share on other sites

Bra idé! Växla armbågarnas position i stakrörelsen under passen. Själv försvann problemen i mina armbågar när jag vinklade ut armbågarna från kroppen. Det känns som jag drar mer med latsen/ryggen då och anstränger armbågarna mindre. Stretching kommer troligen också hjälpa bra.

Möjligt att jag är lite trög eller något men har verkligen försökt när jag varit ute och kört rullisar, men varje gång jag skall vinkla ut armbågarna så spretar ju stavarna också utåt. Flyttar ni bara armarna allmänt längre ut från kroppen eller hur gör ni för att vinkla ut armbågarna utan att stavarna också spretar rakt ut?

Link to comment
Share on other sites

Bra idé! Växla armbågarnas position i stakrörelsen under passen. Själv försvann problemen i mina armbågar när jag vinklade ut armbågarna från kroppen. Det känns som jag drar mer med latsen/ryggen då och anstränger armbågarna mindre. Stretching kommer troligen också hjälpa bra.

Möjligt att jag är lite trög eller något men har verkligen försökt när jag varit ute och kört rullisar' date=' men varje gång jag skall vinkla ut armbågarna så spretar ju stavarna också utåt. Flyttar ni bara armarna allmänt längre ut från kroppen eller hur gör ni för att vinkla ut armbågarna utan att stavarna också spretar rakt ut?[/quote']

Du ändrar vinkeln i handleden. Testa först(utan stavar) att hållan armbpgarna mot kroppen och låtsashåll ett par stavhandtag som vid början på stakning. Flytta därefter armågarna succesivt utåt från kroppen, men håll kvar händerna så att den tänkta linjen för handtagen bibehålls.

Link to comment
Share on other sites

Möjligt att jag är lite trög eller något men har verkligen försökt när jag varit ute och kört rullisar, men varje gång jag skall vinkla ut armbågarna så spretar ju stavarna också utåt. Flyttar ni bara armarna allmänt längre ut från kroppen eller hur gör ni för att vinkla ut armbågarna utan att stavarna också spretar rakt ut?

Den nya staktekniken går ut på att du vinklar ut armbågarna (och inte sträcker ut armarna så långt fram). Du ska hålla händerna minst axelbrett (helst något utanför axlarna), så du kan dra stavarna i ett rakt drag bakåt. Dvs att stavarna ska gå spikrakt bakåt, inte spreta utåt. Jag har inga bra bilder, en suddig en från ett rullskidpass i klubbens regi får duga. Observera att stavarnas raka vinkel!

 

Ett tips är att låta någon filma dig när du åker, så du själv kan jämföra mot elitåkare på TV.

 

http://www.nvskidor.se/imgload.aspx?w=300&name=bilder%5Cartikel26%5C20080118082251621.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bra illustration "dunderklumpen". Men håll till höger! :-)

Jag har hört att duktiga/utpräglade stakåkare har uppåt 10 olika staktekniker att gå runt på, för att kunna vila vissa muskler ibland. Som motionär behöver man kanske inte 10, men att växla mellan ett par tekniker bör minska risken att åka på överansträngningar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört att duktiga/utpräglade stakåkare har uppåt 10 olika staktekniker att gå runt på, för att kunna vila vissa muskler ibland. Som motionär behöver man kanske inte 10, men att växla mellan ett par tekniker bör minska risken att åka på överansträngningar.

Själv blir det nog mest att man ändrar lite i intensitet och/eller frekvens. I lite lägre intensitet blir det lite längre drag där man avlastar magen lite och går lite mer på armarna, då blir frekvensen lite långsammare. I uppförsbackar snabbare frekvens. Men 10 ???? (BjörnLindkänguruhopp kanske?)

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört att duktiga/utpräglade stakåkare har uppåt 10 olika staktekniker att gå runt på' date=' för att kunna vila vissa muskler ibland. Som motionär behöver man kanske inte 10, men att växla mellan ett par tekniker bör minska risken att åka på överansträngningar.[/quote']

Själv blir det nog mest att man ändrar lite i intensitet och/eller frekvens. I lite lägre intensitet blir det lite längre drag där man avlastar magen lite och går lite mer på armarna, då blir frekvensen lite långsammare. I uppförsbackar snabbare frekvens. Men 10 ???? (BjörnLindkänguruhopp kanske?)

Jag vet, det låter onödigt mycket. Det räcker ju gott om man kan avlasta armarna lite i en teknik och magen i en annan, dvs två olika. Jag tror det var den som är ansvarig för testverksamheten på sportsupportcenter i Tänndalen (på myhlbacks vasaloppsläger) som sa det där om 10 olika staktekniker på en föreläsning.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

HC Holmberg vid SOK har skrivit en del läsvärt om detta, försök hitta via skidor.com alt hans uppsats om längdskidor.

Han menade iaf att smärta vid tricepsfästet i armbågen kan bero på 4 saker FÖRUTOM inflammation i muskelfästet:

1. Triggerpunkter i tricepsmuskeln. Beh: Tryckmassage, gör det själv om ingen annan kan

2. Svaghet rotatorkuffen "baksida" axlar. Beh: träna rodd, latsdrag samt rotationer axelled

3. För stark i triceps kontra biceps (ojämn muskelbalans) Beh träna biceps.

4. Kan komma från nacken. Beh: Gå till sjukgymnast som kan undersöka dig.

 

Sen är det alldeles utmärkta ergonomiska råd som givits i diskussionen. Har själv dessa problem, och extra aktivering av bålmuskulatur i stakningen har jag märkt kan minska belastningen på armbågarna något i stakning.

P.S. Försök ha bra fäste i klassiskt eftersom då man slinter i uppförsbacke lägger hela tyngden på armbågen för att inte "halka" bakåt. Gör rätt ont. Tycker jag iaf.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...