Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

PISSTRÖTT


butterfly

Recommended Posts

Nu är jag bara så satans trött på det här jävla skitvädret. Hur fan ska man kunna vara skidåkare och åka Vasaloppet utan att kanske inte få en mil snöträning i benen. Och ärligt talat finns det ju inte en chans att åka iväg och träna med ungarnas aktiviteter och arbetet. Vet inte vad som gjorde att man fastnade för längdåkning när man bor i Mälardalen.

Sådär. Nu har jag avreagerat mig lite. Behöver det inte gå ut över husfriden.

Link to comment
Share on other sites

Träna kan man ju ändå! Tänk bara positivt så går det. Det är nog det viktigaste av allt.

 

Det finns många bra alternativ. Skidgång i slalombacke, staffanexpandern / gummiband, roddmaskin, cykling, styrketräning, you name it!

 

Jag avundas verkligen de som pallar att åka rullskidor den här tiden på året, det gör tyvärr inte jag. Men i helgen ska jag försöka bryta mina principskäl att inte åka rullskidor så här års och ge mig ut på dem ändå.

 

Även fast jag bor i sthlm-trakten så räknar jag med att få ihop ca 100 mil på snö innan VL. Jag har ca 60 i skrivande stund. Tänk positivt!

Link to comment
Share on other sites

Har också funderat över fiffigheten att hålla på med längdskidor i gbg-området.

Speciellt senaste veckan...på dom 5 rullpass jag mäktat med har alla varit i kraftig blåst o regn...förutom ett....då det haglade...kul.

 

Men imorn bär det av till österrike o dolomitenlauf! Där ska det finnas gott om snö.

 

Kämpa på i regnet!

 

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Många skriver att man inte ska misströsta för att snön inte har fallit. Istället kan man trösta sig lite med rullskidor istället. Problemet med rullskidor att ju mer man åker ju mer stakning blir det ju, och till slut står man och stakar i stort sätt hela tiden.

 

Det roliga med att åka skidor är ju annars just växlingarna mellan de olika stilarna och hur man läser terrängen. Kör trögare hjul då, skriver kanske ngn. Dessvärre hjälper det bara för stunden. Till slut stakar man ju överallt med dem också. Man blir bra stakåkare, men "skidåkningen" försvinner allt mer...

Link to comment
Share on other sites

Det är ju perfekt för träningen att slippa snö!

Man slipper slösa bort en massa dyrbar träningstid på att valla skidor och åka bil till närmsta skidspår. Det är bara att haka på rullskidorna utanför dörren och träna. Visst blir det mycket stakning, men om man åker ÖS/VL är det ju perfekt.

 

Att det skulle vara tråkigt med stakning håller jag inte med om, det är ju så underbart att kilometer efter kilometer utföra en och samma rörelse tils man närmar sig det perfekta:

 

den mjuka lyftningen av de lätt böjda armarna,

den distinkta isättningen och det dallrande bettet i asfalten,

attacken i överkroppens kraftfulla böjning,

armarnas vinade snärt och fartvinden i håret...

...ett stavtag till tack!

 

 

Ut och rulla med er nu!

Link to comment
Share on other sites

Det är ju perfekt för träningen att slippa snö!

Man slipper slösa bort en massa dyrbar träningstid på att valla skidor och åka bil till närmsta skidspår. Det är bara att haka på rullskidorna utanför dörren och träna. Visst blir det mycket stakning, men om man åker ÖS/VL är det ju perfekt.

 

Att det skulle vara tråkigt med stakning håller jag inte med om, det är ju så underbart att kilometer efter kilometer utföra en och samma rörelse tils man närmar sig det perfekta:

 

den mjuka lyftningen av de lätt böjda armarna,

den distinkta isättningen och det dallrande bettet i asfalten,

attacken i överkroppens kraftfulla böjning,

armarnas vinade snärt och fartvinden i håret...

...ett stavtag till tack!

 

 

Ut och rulla med er nu!

Jag gillar positiva och optimistiska tongångar! :)

 

Och för mig som ska dyka i Röda Havet istället för att åka Vasalopp så är ju vädret perfekt! ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är ju perfekt för träningen att slippa snö!

Man slipper slösa bort en massa dyrbar träningstid på att valla skidor och åka bil till närmsta skidspår. Det är bara att haka på rullskidorna utanför dörren och träna. Visst blir det mycket stakning, men om man åker ÖS/VL är det ju perfekt.

 

Att det skulle vara tråkigt med stakning håller jag inte med om, det är ju så underbart att kilometer efter kilometer utföra en och samma rörelse tils man närmar sig det perfekta:

 

den mjuka lyftningen av de lätt böjda armarna,

den distinkta isättningen och det dallrande bettet i asfalten,

attacken i överkroppens kraftfulla böjning,

armarnas vinade snärt och fartvinden i håret...

...ett stavtag till tack!

 

 

Ut och rulla med er nu!

Helt rätt inställning!!

Att fokusera på vädret har aldrig någon blivit bättre av

Själv åker jag hellre rullskidor än hasar runt på ett tunt snötäcke

på närmsta fotbollsplan

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt Toro m.fl.

 

Det har förekommit en del trådar på detta tema senaste tiden och vi kan inte låta pessimismen ta överhanden.

 

Tänk tillbaka på den 18/1 2007: Då var det inte en käft i mälardalen som kunnat åka skidor på hemmaplan. Denna säsog har det i.a.f. i stockholmstrakten varit åkbart vid två tillfällen så minst 7-8 snöskiddagar har varit möjligt för den påpasslige, utan att åka någon lång sträcka.

 

För ett år sedan var folk också skitnojjiga över ifall VL skulle kunna genomföras. Spårchefens kommentarer på VL:s hemsida gick i stil med att ”vi får prioritera att kunna genomföra de korta loppen”. Nu är det redan åkbart hela vägen och då har de inte haft anledning att nalla av kanonsnölagren.

 

Så vi är i klart bättre läge nu vill jag mena.

 

För er som ändå vill åka upp till den riktiga snön men inte vill sitta och nöta asfalt med bilen: kolla upp möjligheterna att åka nattåg till Jämtland. Då kan man sova bort hela resan och så är det vitt och fint utanför kupéfönstret när man vaknar.

Link to comment
Share on other sites

Instämmer!!! Skitväder även där jag bor i Skellefteå... Men jag ska inte klaga, åkte idag 15 härliga kilometrar på ett något isigt men fullt åkbart spår, 0 grader, men det regnar i alla fall inte idag... Rullskidor har jag aldrig prövat, men det är väl framtiden antar jag. Du gör det bra som har träningsambitioner över huvud taget mitt i vardags-stressen. Tänk så många som bara ligger och jäser i soffan. Jag skulle unna dig några mil på snö dock, rullskidor kan väl aldrig ersätta åkning på snö i skogen??? Skidåkare är man i hjärtat, oavsett mil!
Link to comment
Share on other sites

Nattåg till Jämtland - vilken utmärkt ide. Vart kan man åka med tåg der man har tillgång till skidspår utan bil (och då menar jag inte "spår" för rullskidor) ?

Med reservation för att det var 10 år sedan jag var där och åkte skidor:

I Storlien har du gångavstånd mellan järnvägsstation, skidspår och boende.

Då får du sova lite extra också eftersom det är slutstation för tåget.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju perfekt för träningen att slippa snö!

Man slipper slösa bort en massa dyrbar träningstid på att valla skidor och åka bil till närmsta skidspår.

Ok, det lönar sig väl inte att hålla på att gnälla över frånvaron av snö, men alla kommentarer om att det går lika bra eller bättre att träna utan snö blir jag lite trött av. Gillar man att åka skidor går det inte lika bra att träna utan snö att åka på - punkt.

 

Verkar i alla fall vara hyggligt med snö i Sälen/Mora-området så man får trösta sig med att det verkar vara ganska säkert att VL blir av.

Link to comment
Share on other sites

Vi var ett gäng från Tälje som äntrade bilen och åkte till Sörskog norr Bjursås idag. Tog via nya motorvägen till Sandviken 2.45 innan vi stod i spåren. Vi hade 5 kanontimmar i solen och 3 minusgrader. Säkert 500 pers i spåren men det var helt ok. Dessutom en ny ombytespaviljong där vi kunde snabbluncha och duscha. Kanonupplägg som inte blir så dyrt om man delar på soppan.
Link to comment
Share on other sites

Vi var ett gäng från Tälje som äntrade bilen och åkte till Sörskog norr Bjursås idag. Tog via nya motorvägen till Sandviken 2.45 innan vi stod i spåren. Vi hade 5 kanontimmar i solen och 3 minusgrader. Säkert 500 pers i spåren men det var helt ok. Dessutom en ny ombytespaviljong där vi kunde snabbluncha och duscha. Kanonupplägg som inte blir så dyrt om man delar på soppan.

Det var bra kört upp det, ingen laglig fart där inte. :) Var själv i Sörskog igår, kan tänka mig att ni blev lite småoroliga när ni passerade Falun? Otroligt att det inte finns en snöflinga i Falun och däruppe är det full vinter.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju perfekt för träningen att slippa snö!

Man slipper slösa bort en massa dyrbar träningstid på att valla skidor och åka bil till närmsta skidspår.

Ok' date=' det lönar sig väl inte att hålla på att gnälla över frånvaron av snö, men alla kommentarer om att det går lika bra eller bättre att träna utan snö blir jag lite trött av. Gillar man att åka skidor går det inte lika bra att träna utan snö att åka på - punkt.[/quote']

Så sant. Hur man lyckas tackla det här eländet verkar bero på vilket intresse man har för skidåkning. För en del går det ut på att åka Vasaloppet och de nöjer sig med rullskidor och några skidhelger på snö. Åker man skidor först och främst för att det är roligt så är inte rullskidor ett fullgott alternativ. Dessutom räcker ju inte rullskidåkning för att man ska bli en bra skidåkare. Stakning kan man träna hyfsat, men för att utveckla de andra växlarna krävs snö och kuperade spår.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om det är någon mer än jag som anmält sig till Stråkenloppet i Mullsjö?

Nu verkar det som om tävlingen blir inställd, för första gången på sju år.

Loppet gick för första gången för sju år sen..

TRIST! Nu får man hoppas på Ulricehamnsloppet istället. Kanske snön hinner falla där innan den 10 feb.

Om inte det funkar heller blir det troligtvis att starta i led 10 i VL. Ingen höjdare..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...