JohanJ Posted October 20, 2005 Report Posted October 20, 2005 Hört att rodd ska vara optimalt att träna för skidåkare. Antar att det är för att samma muskler aktiveras. Finns det någon nackdel med att bara ha rodd som konditionsträning, eller bör man lägga in lite löpning också såhär på hösten?
vasaloppsräven Posted October 20, 2005 Report Posted October 20, 2005 Rodd är en riktigt bra träningsform men det är också viktigt att få in själv känslan av skidåkning innan säsongen börjar. Det blir en speciell påfrestning av stakning som är bra att vänja sig vid. Sen beror ju givetvis på hur seriöst du ska satsa.
JL Posted October 20, 2005 Report Posted October 20, 2005 det kan nog vara svårt att köra speciellt mycket mängd i en roddmaskin. Rodd är mer styrketräningn som jag ser det. Sen åker man väl skidor med benen också, så lite löpning är nog inte fel.
kayaker Posted October 20, 2005 Report Posted October 20, 2005 [quote name=JL]Sen åker man väl skidor med benen också, så lite löpning är nog inte fel.[/quote] Man använder benen en hel del i roddmaskin om man ror på ett någorlunda riktigt sätt... :)
Bruce Posted October 20, 2005 Report Posted October 20, 2005 Rodd är till stor del en "bensport" men tar bra på överkroppen också. Benrörelsen är väl inte optimal för träning inför klassisk skidåkning men jag har hört att det ger bra effekt för skate. Mängdträning går bra att bedriva på en roddmaskin. Det kan dock vara lite svårare att få upp pulsen i rodd jämfört med skidåkning p g a du inte bär din egen vikt samt sitter ned. Överkroppsmusklerna som aktiveras är till stor del samma som vid skidåkning så det är bra uppbyggnadsträning. Triceps avänds dock tyvärr inte i så stor utsträckning vid rodd. Att köra både rodd och löpning tror jag är en mycket bra kombination inför skidsäsongen.
THAMadam Posted October 20, 2005 Report Posted October 20, 2005 Rodd är ju inte speciellt roligt att köra mängdträning på, men som ett komplement så funkar det.
stakåkaren Posted October 20, 2005 Report Posted October 20, 2005 All träning är ju förvisso bra träning, men om du har för avsikt att utvecklas som just skidåkare så skall du nog inte spendera alltför många timmar inne på en roddmaskin. Det är ju inte ritktigt så enkelt heller att man blir en stark stakåkare för att man tränar "rätt muskler" inne på gymmet. Styrka är ett ganska relativt begrepp, men det är väl egentligen inte mer komplicerat än att vi blir starka på det vi tränar, du kan säkert bli "grym" på roddmaskinen på ett par månader men frågan är om du utvecklas i samma takt som skidåkare, jag tvivlar på det. Styrkan är ju också relaterad till hastigheten du utför rörelsen i, en del är urstarka stakåkare vid låga frekvenser men klarar inte alls av att öka frekvensen under tävlingarna. Kort sagt du blir stark i den rörelse du utför och i det tempo du utför den. Så mitt förslag är att du tränar så grennära som möjligt, om snö saknas så finns ju rullskidor samt skidgång i någon rejäl backe. Det sistnämnda är ju en lysande träningsform som både kan användas som intervaller, styrketräning, teknikträning... ja nästan till vad du vill.
Dunderklumpen Posted October 20, 2005 Report Posted October 20, 2005 Brukar istället försöka paddla lite. Förr paddlade jag även på vintern, men jag har numera blivit mer bekväm av mig och kajakerna är upptagna för vintern.. Hur gick det egentligen mellan de där norska guldmedaljörerna i rodd och kajak, vem kom först i vasaloppet 2005?
Dunderklumpen Posted October 20, 2005 Report Posted October 20, 2005 Jag kom på mig själv att det var ju såklart os-guldmedaljörer... Olaf Tufte kom 56:a på 4:06:00 och Erik Verås Larsen kom 133:a på 4:19:01 Så jag får kanske ge mig...rodd kanske slår kajak som vasaloppsträning... Men jag tror det var så att Olaf var van i vasaloppsspåret medan Erik var förstagångsåkare... så man vet aldrig.
Anders Posted October 21, 2005 Report Posted October 21, 2005 [quote name=Dunderklumpen]Jag kom på mig själv att det var ju såklart os-guldmedaljörer... Olaf Tufte kom 56:a på 4:06:00 och Erik Verås Larsen kom 133:a på 4:19:01 Så jag får kanske ge mig...rodd kanske slår kajak som vasaloppsträning... Men jag tror det var så att Olaf var van i vasaloppsspåret medan Erik var förstagångsåkare... så man vet aldrig.[/quote] Riktigt starkt av en roddare att komma på 56:e plats bland alla skidåkare.
Dunderklumpen Posted October 21, 2005 Report Posted October 21, 2005 Jo, men du vet norrmän... - föds inte dom med skidorna på? Gick in på deras profiler på vasaloppet, Erik var faktiskt före Olaf i Risberg, 68:a respektive 75:a. Han (Erik) var med OK till Evertsberg men sen har han nog kroknat... Han får skärpa sig till nästa år... Jag menar vad är ett OS guld mot en bra vasaloppsplacering??? Sen får han ju se till att inte ge kanotister dåligt rykte...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.