K2 Posted October 21, 2005 Report Posted October 21, 2005 Vad tycker ni är bäst att steka maten i? Själv brukar jag använda olivolja och ibland smör fast det är ganska sällan.
Stam Posted October 21, 2005 Report Posted October 21, 2005 Brukar steka i rapsolja för det mesta. En del saker tycker jag inte det passar med olja tex korv och då brukar jag använda smör.
Dunderklumpen Posted October 24, 2005 Report Posted October 24, 2005 De två nyttigaste oljorna brukar man ju säga är olivolja och rapsolja, då dessa innehåller mycket enkelomättde fetter. De är därför bäst för de personer som behöver tänka på kolesterolvärdet. Vissa påstår att det kan finnas dåliga rester kvar i de raffinerade oljorna och föredrar därför kallpressade. Själv brukar jag mest använda kallpressad rapsolja (då jag inte riktigt gillar olivolja), men denna har en lite nötaktig smak så ibland vill jag ha raffinerad rapsolja som är mer smaklös. (Smör är nog annars godast...) Glömde skriva att kallpressade oljor ovan innehåller mycket omega3 om man nu tror på sådant. Det blir nog billigare att använda kallpressad rapsolja till vardags än att köpa massa piller från en hälsokost...
Erik_B Posted October 25, 2005 Report Posted October 25, 2005 Ett tips är att blanda smör/margarin med olja. Det brukar bli bra för mig.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.