Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Totalamatörens funderingar


GrötGurun

Recommended Posts

Hitentills i vinter har jag åkt ca 17 mil klassiskt på ca 25 träningar. Längsta passet var 12 km och det blir mest att diagonala men är inte så noga med fästvallan eftersom skidorna är 10 år och sådär 25 kg för lätta dessutom är banan ganska platt. Det känns som om jag är på ungefär samma låga nivå som efter de första 5 milen. Tempot är kring 1 mil i timmen och jag blir svettig men inte så jag måste slänga mig på marken och flämta som en fisk. I början av vintern hade jag tänkt ha som mål att i slutet av vintern åka 5 mil vid samma tillfälle men det känns nästan orealistiskt. Jag hade förväntat mig större konditionsökningar men hade också tänkt åka mer skidor än vad det har blivit. Massor av saker kom i vägen... Jag tävlade lite i skidor när jag kring 13 år så jag är ingen total nybörjare men konditionsträning har aldrig varit min grej. Det tar helt klart tid att bli en bättre skidåkare och jag var för optimistisk :). Det är roligt att åka och jag hänger inte läpp för att det går långsamt jag kan knappast få sämre kondition men hade räknat med att få lite bättre än vad jag fått. Det beror väl på att jag har tränat för mesigt och åkt för lite? Jag har ingen koll på vilken mängdträning man får räkna med under en vinter för jag med min dåliga kondition ska ta mig igenom 5 mil någorlunda bekvämt.
Link to comment
Share on other sites