Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Totalamatörens funderingar


GrötGurun

Recommended Posts

Hitentills i vinter har jag åkt ca 17 mil klassiskt på ca 25 träningar. Längsta passet var 12 km och det blir mest att diagonala men är inte så noga med fästvallan eftersom skidorna är 10 år och sådär 25 kg för lätta dessutom är banan ganska platt. Det känns som om jag är på ungefär samma låga nivå som efter de första 5 milen. Tempot är kring 1 mil i timmen och jag blir svettig men inte så jag måste slänga mig på marken och flämta som en fisk. I början av vintern hade jag tänkt ha som mål att i slutet av vintern åka 5 mil vid samma tillfälle men det känns nästan orealistiskt. Jag hade förväntat mig större konditionsökningar men hade också tänkt åka mer skidor än vad det har blivit. Massor av saker kom i vägen... Jag tävlade lite i skidor när jag kring 13 år så jag är ingen total nybörjare men konditionsträning har aldrig varit min grej. Det tar helt klart tid att bli en bättre skidåkare och jag var för optimistisk :). Det är roligt att åka och jag hänger inte läpp för att det går långsamt jag kan knappast få sämre kondition men hade räknat med att få lite bättre än vad jag fått. Det beror väl på att jag har tränat för mesigt och åkt för lite? Jag har ingen koll på vilken mängdträning man får räkna med under en vinter för jag med min dåliga kondition ska ta mig igenom 5 mil någorlunda bekvämt.
Link to comment
Share on other sites

lite vårt att gissa, det beror rätt mycket hur du ser ut. med en hyfsad kropp så behövs bara en hyfsad konditionsträning (löpning/cykel/skidor) typ 3ggr i veckan så tar du dig runt 5 mil "någorlunda bekvämt". har du tävlat som 13 åring så har du ju tekniken och vi är nog många som inte får ihop 25 pass under en vinter. gissar jag rätt att du är skåning (fattar i o f inte hur du fått ihop skidåkningen då?) Har du tillgång till snö så är det bara att gneta på, men för att få bättre kondis så krävs att du kan få hjärtat att jobba och se till att flämta som en fisk ibland. Lycka till
Link to comment
Share on other sites

Det beror väl på att jag har tränat för mesigt och åkt för lite? Jag har ingen koll på vilken mängdträning man får räkna med under en vinter för jag med min dåliga kondition ska ta mig igenom 5 mil någorlunda bekvämt.

Du borde ha blivit bättre. Jag tror du måste varje pass du kör utmana dig själv på något sätt.

Så inför varje skidpass ha en käpphäst du vill bli bättre på: uthållighet, teknik, styrka eller kondis.

 

Kör långpass där du hela tiden försöker öka längden och kör upp till 25 km.

 

Teknik/Styrka

Om du kör en slinga så notera varje varv där du stakar, stakar med frånskjut och diagonalar. Försök utöka sträckorna där du stakar och stakar med frånskjut. I uppförsbackarna tänk på att trycka fast skidan och hålla en bra teknik för då slösar du mindre energi i längden.

Du kan även prova att köra lite utan stavar, men har du inte bra fäste känns detta lite fånigt om det är många andra i spåret. :)

 

Fartpass. Om du inte har tid att åka långt är ju att köra på hårdare ett bra sätt att få bättre kondis. Dock finns ju viss risk för att man tappar tekniken på denna typ av pass.

Link to comment
Share on other sites

Svettig blir om man går fort också. Tror att du bara har lagt dig på en nivå som du "tycker" är lagom jobbig. Själv har jag en tendens till detta men använder mig av pulsklocka så jag kan bevisligen se att jag inte tar i riktigt (10 slag lägre snittpuls) även om det känns jobbigt. Det är den lille late som visar sitt elaka grin. Antagligen kan du fortsätta i samma tempo ett bra tag till. Om du nu är så lyckligt lottad att du har tillgång till snö är det väl bara att bita ihop och köra två mil nästa pass. Själv väntar jag på nästa regnväder så att man känner att man lever då den kyla som nu drabbat Göteborg måste vara extremt temporär.
Link to comment
Share on other sites

"skidorna är 10 år och sådär 25 kg för lätta".. ska vi tolka det som att du lagt på dej 25 kg övervikt? I sådant fall lär ju det vara den huvudsakliga orsaken till klen ork.

Då är du att gratulera till att du gillar längdskidåkning, och uppenbarligen har tillgång till snö att utöva det på. För då har du bra utgångsläge till att gå ned i vikt om du kan kombinera det med schysst kost.

Själv har jag varit "periodare" när det gäller löpning, jympa etc, men det har aldrig haft någon större effekt på min vikt. Men sedan jag inledde snöträningen inför mitt första ÖS, vilket är nu ett år sedan (tror det är nästan prick på dagen 1 år sedan snön kom till stockholm förra vintern) har jag nu gått ned ca 13 kg överflödigt fläsk. All den nedgången har varit på vintrarna. Så om vintrarna hade varit längre här hade man väl varit rådeffad nu.. =)

Link to comment
Share on other sites

"skidorna är 10 år och sådär 25 kg för lätta".. ska vi tolka det som att du lagt på dej 25 kg övervikt? I sådant fall lär ju det vara den huvudsakliga orsaken till klen ork.

Bra fäste dock.... :) men visst jag tror att det inte omöjligt beroende på däm man befinner sig i livscykel.... jag gick upp när jag började plugga (all tid man tillbringade med böckerna...ok...lite kåraktiviteter blev det också ;)

 

Det é bara att börja träna och lägga om kosten....

 

Jag håller med Klas att löpning/cykling/skidor blir bra träning men se upp för löpningen så att du inte överansträngar knäna mm pga dessa 25kg.... Roddmaskin är bra och även Crosstrainer på gym funkar.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar. Uppkört spår har jag haft sen 13e november några hundra meter från bostaden så det har bara varit att spänna fast skidorna utanför dörren därför har jag kommit iväg så ofta :). Jag är att betrakta som överviktig med 105 kg men är inte klotrund. Nästa pass ska jag ta med vatten och pröva åka två mil och tänka på var jag stakar men föret har väldigt stor betydelse. Snön finns säkert kvar i 2-3 månader till så än är inte vintern över men tror som sagt det blir svårt att nå mitt mål.
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar. Uppkört spår har jag haft sen 13e november några hundra meter från bostaden så det har bara varit att spänna fast skidorna utanför dörren därför har jag kommit iväg så ofta :).

Faaaasikan....låter som en dröm....

 

Jag bor söder om Stockholm.

 

Lycka till !!

Link to comment
Share on other sites

-3 grader, snöuppehåll, hårdpackade spår och 2 lager blå fästvalla. Bra förhållanden så jag åkte 2 mil på nästan exakt 2 timmar igår. Jag hade troligen kunnat åka längre och snabbare eftersom jag var inte så trött efteråt och känner inte av det idag. Jag får försöka ta mig ur mitt "behagliga" tempo.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Om spårens längd är korrekt angivna har jag hitentills i vinter åkt 40 mil på snö. Det känns bra, märker att jag har blivit klart uthålligare i spåret. Får jag bara vara frisk så blir det nog 50-60 mil innan vintern är över och jag känner mig inte sliten så det är bara att åka på! Jag åker milen på 50 min nu om jag ligger på men då diagonalar jag hela tiden. Har hellre dåligt glid än dåligt fäste. Sen i början av februari snittar jag 1.2 mil per träning så jag åker längre och längre. Cykling, promenader och eventuellt löpning i sommar och jag borde få en bra start på nästa skidvinter. Kanske ställa upp i ett sidningslopp till vasaloppet till och med!
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar. Uppkört spår har jag haft sen 13e november några hundra meter från bostaden så det har bara varit att spänna fast skidorna utanför dörren därför har jag kommit iväg så ofta :).

Faaaasikan....låter som en dröm....

 

Jag bor söder om Stockholm.

 

Lycka till !!

Samma här

Jag har ett par hundra meter till Rudan.

jag trodde det skulle bli lite mer snö i Rudan men växthuseffekten har nog gjort sitt nu.

 

MVH

zzeezz

Link to comment
Share on other sites

Jag och min sida vill gratulera Grötgurun till att du har återvänt till längdskidor som träningsform. Den är ju den bästa träningsformen för den som har skidspår i närheten.

 

Fast det är ju skönt att vara bra på att staka när det börjar bli bakhalt i slutet av ett lopp. Du får fixa det till nästa säsong. :)

Link to comment
Share on other sites

Grötgurun: Du får väl prova att åka fortare. Du lär ju inte dö av det. Farten kommer inte av sig själv om du inte testar. Jag skulle tro att du har (liksom jag haft) en alltför "tam" diagonalåkning som gör att du inte kan få upp farten. Prata med nån som kan, eller ta kontakt med en skidklubb. Det går väl i princip bara att lära sig genom att bli instruerad. Du kan också titta på duktiga åkare, t.ex. på TV och jämföra med hur du själv åker. Deras rörelsemönster är oftast mycket vidare, fr.a. vad gäller armarna. Du skall öka farten fr.a. genom ett större rörelsemönster, inte genom ökad frekvens.

 

Å andra sidan vet jag inte hur höga ambitioner du har. Fast du verkar ju iaf vilja öka hastigheten.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...