Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Debut i Vasaloppet...


linden

Recommended Posts

Var uppe i Sälen över nyår och testade på längdåkning på ett par vallningsfria skidor 2 dagar. Det var för övrigt första gången jag stod på ett par längdskidor. Första dagen åkte jag 6 km på 30 min och andra dagen 12 km på 48 min. Kan erkänna att det blev en del vurpor och utan pulsmätare kan jag lova att maxpulsen nåddes ett par gånger. Efter detta bestämde jag mig för att åka Vasaloppet med målet att åka under 9 timmar.

 

Är en 24åring från skåne som sysslat med mycket konditionsidrotter i min uppväxt. Senaste åren har det dock blivit mer motion och lek än tävlande. Jag är relativt lätttränad, har en bra syreupptagningsförmåga och klarar mycket träning.

 

Har de senaste två veckorna tränat mycket kondition kombinerat med styrketräning och står i ett vägskäl nu. På grund av bristen på snötillgång ska jag på ett träningsläger i 4 dagar i mitten på februari.

 

Fråga nummer 1: Kan den teknikträningen räcka för att klara ett VL?

 

Fråga nummer 2: Hur mycket kan ett par rullskidor förbättra min teknik på hemmaplan? Vilken frekvens ska jag isåfall välja på rullskidsträningen? 3-4 gånger i veckan kombinerat med lite löpning och styrka eller ska jag behålla en större del av löpning och styrka?

Link to comment
Share on other sites

Fråga nummer 1: Kan den teknikträningen räcka för att klara ett VL?

 

Fråga nummer 2: Hur mycket kan ett par rullskidor förbättra min teknik på hemmaplan? Vilken frekvens ska jag isåfall välja på rullskidsträningen? 3-4 gånger i veckan kombinerat med lite löpning och styrka eller ska jag behålla en större del av löpning och styrka?

Link to comment
Share on other sites

Fråga 1. Det beror på hur bra teknik Du har från början. Det är dock relativt lätt att lära om tekniken. Dessutom beror det på vilken känsla man har för åkningen. Svårt att svara på denna fråga. Visst kan ett teknikläger hjälpa Dig att klara ett VL. Jag tycker dock att lägret ar något sent tidsmässigt. Man måste hinna använda sig av de nya tekniktipsen man fått och applicera dem i sin åkning så att det känns naturligt att åka med den nya tekniken.

 

Fråga 2. Det är mycket lätt att lära in en något felaktig teknik på rullisar då man alltid har bra fäste. Det märker man först när man tränar på snö. Det som jag tycker är jobbigast med skidåkningen är att kunna hålla ett bra tempo med styrkan kvar i stakningen under långa pass. För min del innebär det att jag försöker träna långa pass i rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Som nybörjare så kan jag inte ge dig det ultimata tipset, men åtminstone min känsla från förra vintern.

 

1. Teknikläger är perfekt, jag har bara åkt med erfarna kompisar på "läger", men det ökade min åkhastighet markant. 4 dagar hjälper nog mycket, men du behöver egna dagar också där du kan nöta teknik och längder. När jag började så körde jag milen på över 60 minuter och strax innan VL så låg tiden på 50 km på 3:10.... då var jag nöjd!

Jag var ren nybörjare med noll skidvana så riktigt teknikläger hade nog hjälpt ännu mer.

Dålig vinter förra året gjorde att jag bara fick ihop 27 mil innan VL och 17 av dem kom på "läger", i år blir det inte ens en vinter...

 

2. Stakträningen var min svagaste punkt i förra VL, nu har jag sett hur man kan staka både i skidspåren där jag tränat och i VL. Det fick mig att träna annorlunda i vinter! Jag har styrketränat och kört fler korta pass med intensiv stakning och ökat hastigheten och ren stakningsuthållighet betydligt, utan att öka träningstiden jämfört mot förra året. Mina långpass har också vunnit på min ändrade träning och gett bättre tider. Jag anser inte att rullisarna gör något för min teknik, varken sämre eller bättre... det är helt enkelt styrketräning för stakning för mig. Utan snön och den teknikträningen har jag ingen hastighet i skidspåret... diagonal på rullisar fungerar uruselt, och frånskjut på rullisar är bara ett sätt att hålla farten, inte öva motsvarande teknik på snö.

1 intensivpass med så mycket intervallbetonad dubbestakning som möjligt, kanske 30 sekunder plus 1:30 vilostakning sedan på det igen... 1 långpass i veckan, helst över 3 timmar. Sedan hade jag fortsatt springa på resten av tiden. Glöm inte styrketräningen, armhäv i trapets och på golv.

 

Så om du ska satsa på VL så är teknikläger bra med tanke på snötillgången och tekniktipsen, nästan oumbärligt alltså.

Rullisarna är bästa sättet att förbereda stakningen, men det gäller att inte mesa som jag gjorde förra året...

Link to comment
Share on other sites

Var uppe i Sälen över nyår och testade på längdåkning på ett par vallningsfria skidor 2 dagar. Det var för övrigt första gången jag stod på ett par längdskidor. Första dagen åkte jag 6 km på 30 min och andra dagen 12 km på 48 min. Kan erkänna att det blev en del vurpor och utan pulsmätare kan jag lova att maxpulsen nåddes ett par gånger. Efter detta bestämde jag mig för att åka Vasaloppet med målet att åka under 9 timmar.

 

Är en 24åring från skåne som sysslat med mycket konditionsidrotter i min uppväxt. Senaste åren har det dock blivit mer motion och lek än tävlande. Jag är relativt lätttränad, har en bra syreupptagningsförmåga och klarar mycket träning.

 

Har de senaste två veckorna tränat mycket kondition kombinerat med styrketräning och står i ett vägskäl nu. På grund av bristen på snötillgång ska jag på ett träningsläger i 4 dagar i mitten på februari.

 

Fråga nummer 1: Kan den teknikträningen räcka för att klara ett VL?

 

Fråga nummer 2: Hur mycket kan ett par rullskidor förbättra min teknik på hemmaplan? Vilken frekvens ska jag isåfall välja på rullskidsträningen? 3-4 gånger i veckan kombinerat med lite löpning och styrka eller ska jag behålla en större del av löpning och styrka?

Har du åkt 12 km på 48 min och dessutom aldrig tidigare stått på ett par längdskidor så måste jag säga att du verkligen har förutsättningar för att göra ett bra Vasalopp.

 

Fråga 1: Det klarar du VL på. Frågan är bara hur lång tid du behöver på dig. Självklart kommer lägret att göra dig nytta.

 

Fråga 2: Det är inte långt kvar nu så jag skulle prioritera rullisar före löpning. Som nybörjare på rullisar tycker jag att du ska prioriterara stakning så du behärskar det och bygger upp styrkan i överkroppen. För mig tog det tid att lära sig diagonala på rullisar och det är som sagt lätt att lära in fel teknik där.

 

Vore kul om du efter VL berättar hur det gick.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Håller med Kanppen och marten.

Satsa på stakning på rullskidor och styrketräning för stakning på gymmet.

Om du orkar staka alla partier i VL som är platta så kan du gå upp för alla backar och lätt ta dig in under 9 timmar!

Lite tillspetsat kan man säga att man behöver inte kunna diagonala för att åka VL, man behöver kunna staka!

Och eftersom stakning är det åksätt som är lättast att lära sig tekniskt, och lättast att träna i gym så är det stakning man ska satsa på som nybörjare och speciellt om man har dålig tillgång till snö.

 

Lycka till! (Jag tror du åker under 8 timmar)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...