Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallning i Högbo bruk


Willie

Recommended Posts

Spåret brukar ju vara en blandning av is och isavskrap så om man tvunget måste ha fästvalla (det finns ju bara en liten backe) så borde väl en klick universalklister funka.

 

Glidvallning skulle jag inte lägga ned nåt arbete på. Dels för det är mest is, dels för att det är så mycket grus och sten i spåret att belagen snabbt blir repiga.

Link to comment
Share on other sites

Precis som Boljohnan skriv det är klister som gäller, kan ha variera lite vilket klister som funkat bäst sista veckorna men har själv kör mest universal och KR50, har kört varannat streck och blandat.

 

var i dag krovkornig isig men ganska torr konstsnö. så jag skule tippa att de flesta kallklister skulle ha funkat.

Link to comment
Share on other sites

Glidvallning skulle jag inte lägga ned nåt arbete på. Dels för det är mest is' date=' dels för att det är så mycket grus och sten i spåret att belagen snabbt blir repiga.[/quote']

Alltså, ta ej med fina skidor!

Ok, tack för tipset! Då får det bli en tur mina gamla skidor. Är det knappt kuperat kan man ju skippa fästvallan och nästan satsa på att bara staka. Brukar suga fint i armarna att staka i uppförslut..! :)

 

Ska bli intressant att se om det verkligen är så mycket grus/sten i spåren som man hör om!

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack för tipset! Då får det bli en tur mina gamla skidor. Är det knappt kuperat kan man ju skippa fästvallan och nästan satsa på att bara staka. Brukar suga fint i armarna att staka i uppförslut..!

Kan ju påpeka det att när jag åkt där på helgerna, när det är mycket folk som sliter på spåren, så får "snön" sockerkonsistens. Det gäller speciellt i (den enda) backen och då spelar det ingen roll om du har valla som fäster mot snön eftersom den i sig inte håller ihop. Saxning eller stakning är då enda sätten att ta sig upp för vad som i normala fall är en lätt "åkbacke".

Link to comment
Share on other sites

Sist jag var i Avesta var deras konstsnöspår betydligt roligare än högbo. Ingen grus i snö o fler backar :-)

Tyvärr... Gör ingen lång resa till Avesta just nu. Vädret vinner även där. Låt spåren vila och hoppas på kyla och snö. Har precis kört 4 varv där men jag tror att 1,5 timmes löpning gett mer.... :(

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...