Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallning i HÖGBO


Artur Häggblad

Recommended Posts

Idag körde jag på invärmt grundklister + tunt lager KR50 + 2 lager vr55 + en kort bit vr60 längst fram på fästzonen. Det funkade riktigt bra i strax över 2 timmar.

Har lagt på nå´t liknande och hoppas att det funkar imorgon bitti kl 08.00.

Nyss hemkommen från Högbo. Körde med invärmt tunt lager KR50 + 3 lager VR 50.

Fungerade kanon i två timmar. Har varit förkyld ett par dagar men kände mig bättre i morse. Vad kul det är att åka skidor.

 

Vilka mer har varit i Högbo idag och hur gick det. Boljohan du verkar ju vara mycket i Högbo. Var du där mellan ca 8 och 9 med hörlurar i öronen. Du eller han var ju omöjlig att hänga på.

Link to comment
Share on other sites

Testade att åka i Högbo för första gången igår. Och blev positivt överraskad. Inget grus i spåren, och inga genomslag. Aningen sönderåkta spår dock eftersom det var många där och åkte. Men totalt sett, ganska bra spår faktiskt!

 

Men att lägga för mycket tid och kraft på att få till den perfekta fästvallning kan jag avråda för. Det är egentligen bara 2 backar att tala, och där får man saxa upp, annars kan man ju i princip staka sig runt hela spåret.

Link to comment
Share on other sites

Jag var där och körde 28 km igår, låg över på hotellet och körde 28 km idag. Perfekt helg då jag kunde ha med delar av familjen också. Fina hårda spår. Jag körde med swix universal på mitten och det funkade bra. Synd bara att det inte finns motsvarande/liknande i Mälardalen.
Link to comment
Share on other sites

Men att lägga för mycket tid och kraft på att få till den perfekta fästvallning kan jag avråda för. Det är egentligen bara 2 backar att tala, och där får man saxa upp, annars kan man ju i princip staka sig runt hela spåret.

Det är ju det som är grejen att använda de backar som finns för att öva på diagonaltekniken. Stakning är viktigt i VL men jag anser att du ändå ska träna mycket diagonalåkning. Tänk dig motvind, snödrev och de uppförsbackar som ändå finns.

 

Förresten så har jag åkt stålsicklat de tre gånger jag varit där i år. Tycker att jag inte glider sämre än andra. Snarare tvärtom. Tack Lars-Erik, Stefan Sand och alla andra som bidragit till att glidvallorna nu samlar damm.

Link to comment
Share on other sites

Vilka mer har varit i Högbo idag och hur gick det. Boljohan du verkar ju vara mycket i Högbo. Var du där mellan ca 8 och 9 med hörlurar i öronen. Du eller han var ju omöjlig att hänga på.

Nej, nån sån storfräsare är inte jag ;) och inte så morgonpigg heller!

Dessutom skulle jag inte klara av att åka med musik i öronen (fast det kanske var P1 och På Minuten han lyssnade på...)

Link to comment
Share on other sites

Vilka mer har varit i Högbo idag och hur gick det. Boljohan du verkar ju vara mycket i Högbo. Var du där mellan ca 8 och 9 med hörlurar i öronen. Du eller han var ju omöjlig att hänga på.

Nej' date=' nån sån storfräsare är inte jag ;) och inte så morgonpigg heller!

Dessutom skulle jag inte klara av att åka med musik i öronen (fast det kanske var P1 och På Minuten han lyssnade på...)[/quote']

Det var bara en tanke och storfräsare behöver man inte vara för att åka ifrån mig. Men de flesta i Högbo håller jag stången i varje fall :D. Men visst åker du i Högbo emellanåt?

Link to comment
Share on other sites

Det är egentligen bara 2 backar att tala, och där får man saxa upp, annars kan man ju i princip staka sig runt hela spåret.

Suck...I wish!! :rolleyes:

 

Tillhör dom dära som måste jobba hårt för varje meter och imponeras av de som swishar förbi i ett stavtag (å då är jag ändå långt ifrån långsammast i spåret). Trots att min stakning har förbättrats enormt i år orkar jag tyvärr bara staka korta sträckor ännu, så för mig är fäste (och glid) värt all den tid det tar.

 

Men nu är det väl hög tid att de preppar resten av spåren i Högbo tycker jag, det börjar bli en väldigt dyr säsong nu.

Link to comment
Share on other sites

I Gävle har det funnits åkbara spår i både Hemlingby och Skidstavallen trots att vi har fått mindre snö, är kanske som Lecroy skriver, ingen bråska att spåra resten så länge slantarna kommer in ändå.

 

Har snöat halva dagen i dag så till i morgon borde vara fler spår än 2an även i Högbo.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
ska förbi högbo på fredag fm och kan nog inte låta bli att ta ett par varv. någon som varit där nyss? enligt deras prognos ska det bli minusgrader både dag och natt, så det borde vara rena rodelbanan. jag har bara åkt 670 m slingan, behövs det fästvalla på 2km slingan? deras rek känns tveksam, någon som har vallatips?
Link to comment
Share on other sites

Jag behöver i alla fall fäste, men det finns bara en rejäl backe mot slutet, och en liten knyck över en bro, annars kan man staka sig runt resten. Är ingen vallaexpert, men jag har mest haft klister och det har funkat bra. Det kan vara lite isigt i spåret emellanåt.

 

Kan annars tipsa om att de spårat sju gratiskilometer i Oslättfors, inte långt från Högbo. Har inte varit där och testat än, men tänker prova i morgon förmiddag.

 

 

OBS! Undvik Oslättfors, om ni inte vill ha skidorna förstörda lagom till vasan. Bättre att lägga lite pengar i Högbo i stället.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte i morse och hade faktiskt bra fäste med Start's svarta tejp.

Har provat deras röda tejp utan framgång, men tänkte att det var dags att prova den svarta och jag blev positivt överraskad.

Åkte med tre ovana gubbar i Slottsmössor som hade burkvalla under skidorna, dom sa att dom inte hade nått fäste alls. Deras bristande teknik kan ha bidragit...

-5° var det vid betalstationen när vi drog iväg kl. 09.15.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...