Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

sjukdom o skador, tiden rinner ut..


Ox Berg

Recommended Posts

Hej!

Skulle vilja ha lite råd av er rutinerade skidåkare!

 

Åker mitt 3:e Vasalopp i år och har kommit upp i 1.a start led. Har därmed ökat på träningsdosen en del. Tränat på bra i okt,nov,dec men nu kommer motgångarna..

 

Har inte kunnat springa något i jan pga av ömmande häsena och nu har jag haft en förkylning i 2 veckor.

Man blir ju minst sagt frustrerad när man så gärna vill förbättra sig från förra året..

 

Hur blir jag av med mina problem och tappar jag mycket på denna odugliga januari månad?

Link to comment
Share on other sites

Den är öm när man tar på den och är lite svullen. Är ju bättre nu när jag vilat 1 mån ,när det var som värst haltade jag när jag gick. På morgonen är det dock fortfarande ömt.

Går ju bra att bara staka med rullskidor,men när jag sjuter ifrån får jag lite ont. Så diagonal skidåkning kan nog bli probem

Link to comment
Share on other sites

Ok, du verkar ha tendinos i hälsenan. Massor med stretching(3 gånger per dag minst) + Exentrisk träning(stå på tå i en trapp, håll upp ena foten och sjunk ner så att hälsenan sträcks ut, låt utsträckningen ta ca 5 sek. Därefter upp igen(med båda fötterna. Upprepa 10-15 ggr, 3 set per sida)

 

Kolla för säkerhets skull också så att skidskorna inte trycker på hälsenan!!

Link to comment
Share on other sites

Ok, du verkar ha tendinos i hälsenan. Massor med stretching(3 gånger per dag minst) + Exentrisk träning(stå på tå i en trapp, håll upp ena foten och sjunk ner så att hälsenan sträcks ut, låt utsträckningen ta ca 5 sek. Därefter upp igen(med båda fötterna. Upprepa 10-15 ggr, 3 set per sida)

 

Kolla för säkerhets skull också så att skidskorna inte trycker på hälsenan!!

Har samma problem. Har du några bra stretchövning att rekommendera. Kan voltaren gel förbättra?

Link to comment
Share on other sites

Nä, voltaren gel fungerar inte på tendinos(men KAN fungera om det är skon som tryckt). Bästa stretchingen är att sätta upp foten moten en vägg och föra överkropp mot väggen. Lite olika övningar finns här:

http://www.ryggochmuskelakuten.se/system/visa.asp?FID=397&HID=350&HSID=4460&ActMenu=4474

Enligt forskningen är det 6:2 som är bäst, men alla är nog bra. Kom ihåg att strtcha 30 sek per ben, 3 omgångar. Vanligt fel(men du kanske vet hur man stretchar) är att man gungar och då reagerar muskeln med att dra ihop sig.

 

Jag brukar också, fört att sträcka ut hälsenan stå på högra benet, lägga upp det vänstra benets fortygg på höger bens vad och sedan böja i fotled och knä. Hmm, svårt att beskriva...

Link to comment
Share on other sites

Har lidit av samma problem. Förutom stretchövningarna som beskrivs gick jag till en fotortoped och beställde fotinlägg. Snacka om skillnad. Något som alla som tränar mycket skulle tjäna på iform av mindre belastning på hälsenor, vader och knän.

Kan starkt rekomendera det.

Link to comment
Share on other sites

Bästa stretchingen är att sätta upp foten moten en vägg och föra överkropp mot väggen.

Min kiropraktor skrek högt när jag visade honom att jag strechade enligt 6:1-6:3. Han hade fått in allt för många som pajat fotleden genom att "bryta" på detta vis. Det blir ju en enorm kraft som verkar på fotleden.

 

Kör den klassiska med raktben ståendes mot en vägg med hela fotsula mot ett plant och stabilt underlag. Ha en sådan vinkel i fotleden att hälen precis vill lyfta.

http://www.olmen.net/tmp/stretch001.jpg

 

Gör den med böjt ben sittandes på huk på det ben du vill strecha och det andra lite åt sidan. Luta dig framåt över knär tills hälen precis vill släppa. Lättare att göra ståendes med foten på en stol t.ex.

http://www.olmen.net/tmp/stretch002.jpg

http://www.olmen.net/tmp/stretch003.jpg

 

Är hemma med sjukt barn idag så jag roade mig med att ta ilustrerande bilder.

Link to comment
Share on other sites

Intressant. Jag ahr aldrig hört att nån kunnat förstöra fotleden genom stretching?? Hur starka är ni där ute egentligen?

 

Det jag menar är att jag är skeptisk till den informationend du fått av kiropraktorn...

Jag kan tänka mig många olika stretch övningar som skulle vara mycket olämpliga för en fot/fotled.

 

Prova själv dom olika övningarna och se hur mycket kraft (brytning) dom ger i fotleden. Det är en viss skillnad. Ju rörligare man är i övningen desto större blir risken att skada leden.

 

Och jag håller med dig, visst finns det många kiropraktorer där ute som är klåpare.

Link to comment
Share on other sites

Intressant. Jag ahr aldrig hört att nån kunnat förstöra fotleden genom stretching?? Hur starka är ni där ute egentligen?

 

Det jag menar är att jag är skeptisk till den informationend du fått av kiropraktorn...

Jag kan tänka mig många olika stretch övningar som skulle vara mycket olämpliga för en fot/fotled.

 

Prova själv dom olika övningarna och se hur mycket kraft (brytning) dom ger i fotleden. Det är en viss skillnad. Ju rörligare man är i övningen desto större blir risken att skada leden.

 

Och jag håller med dig' date=' visst finns det många kiropraktorer där ute som är klåpare.[/quote']

Men jag får ändå inte ihop att det skulle vara farligt för en led om det är muskeln som är kort? Vad är det som går sönder i leden? Benet? Brosket? Trycker man ut ledvätska? Hur mycket större kraft blir det än vid skidåkning/hoppning?

 

Jag menar givetvis att man ska stretcha försiktigt, men gör man det har jag aldrig hört eller läst att den övningen skulle förstöra leden på något sätt???

 

Nå, man behöver ju inte tycka lika..

:o)

Link to comment
Share on other sites

Intressant. Jag ahr aldrig hört att nån kunnat förstöra fotleden genom stretching?? Hur starka är ni där ute egentligen?

 

Det jag menar är att jag är skeptisk till den informationend du fått av kiropraktorn...

Jag kan tänka mig många olika stretch övningar som skulle vara mycket olämpliga för en fot/fotled.

 

Prova själv dom olika övningarna och se hur mycket kraft (brytning) dom ger i fotleden. Det är en viss skillnad. Ju rörligare man är i övningen desto större blir risken att skada leden.

 

Och jag håller med dig' date=' visst finns det många kiropraktorer där ute som är klåpare.[/quote']

Men jag får ändå inte ihop att det skulle vara farligt för en led om det är muskeln som är kort? Vad är det som går sönder i leden? Benet? Brosket? Trycker man ut ledvätska? Hur mycket större kraft blir det än vid skidåkning/hoppning?

 

Jag menar givetvis att man ska stretcha försiktigt, men gör man det har jag aldrig hört eller läst att den övningen skulle förstöra leden på något sätt???

 

Nå, man behöver ju inte tycka lika..

:o)

Jag ska höra närmare med honom nästa gång vi ses om vad exat det var för besvär han sett hos personer som stretchat lite brutalt med den övningen. Dom alternativa övningarna är väl lite skonsammare om man är en fanatisk stretchare.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Är det någon som har erfarenhet av musarm/tennisarmbåge, det var diagnosen jag fick av en naprapat. Symtomen är ont i överarmen precis mellan armvecket och själva armbågen, ont även när jag knyter näven eller klämmer ihop fingrarna. Tacksam över tips om lämplig behandlingsform.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...