Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vit nyans på belaget!!!


Ironman78

Recommended Posts

Hej alla! Är ny på denna trevliga och informativa sida. Min fråga gäller vitt belag. Köpte splitternya skidor i December. Betalade extra för grundvallning i butik. Fick till min bestörning se att en liten del av belaget fick en vit nyans efter bara några mil. Trodde att man slarvat. Grundvallade skidorna i morse själv. Döm om min förvåning när den vita nyansen fanns kvar efter alla lager paraffin. Kan knappast bero på torrt belag! Eller??

 

Kan den vita nyansen ha med annat än "paraffinbrist" att göra?

 

En fråga till: Kan skidorna ta stryk av för mycket eller fel paraffin eller kan man alltid åtgärda glidet genom att "börja om" med paraffinering? T ex om grundningen är dåligt gjord.

 

Kanske konstiga frågor men ändå...

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft samma problem med ett par Atomic skidor men efter 3 stenslipningar så har problemet försvunnit.

Jag tror inte det har med paraffin att göra,utan att tryckpunkten är som störst där.

Skidor kan inte ta strykt av för mkt paraffin såvida du inte bränner belaget när du värmer in det.

Link to comment
Share on other sites

Läste på en amerikansk hemsida att för några år sedan hade Atomic uppenbara problem med stenslipningen i produktionen och att ett stort antal skidor hamnade på marknaden (blå RC11 bla). Efter att de investerat i en ny stenslip försvann problemen.

I ditt fall, om det är Atomicskidor, är det en ny stenslipning som gäller. Ingen stor investering och gör du det hos en erkänt duktig (Runes i Skinnskatteberg tex) blir du nöjd. Passa även på att få skidorna mättade i deras nya ugn.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Har tre par skidor.

 

Ett par Atomic ca 8 år gamla. Hårt spann. Stenslipade ifjol och därefter använda 15 mil.

Blir alltid vita bakom hälen efter ca 1 mil. Mättade ett antal gånger.

 

Ett par Fischer 3 år gamla. Hårt spann. Stenslipade ifjol och därefter använda 30 mil.

Mättade många gånger. Blev tidigare vita direkt efter ca 1 mil. Kört minst 10 mil på samma vallning, i blandat före och ingen tendens till vithet.

 

Har dock upplevt att jag aldrig haft riktigt bra glid jämfört med kompisarna och även haft problem att få fäste. Upplever dock att Fischerskidorna börjar glida bättre och bättre ju fler ggr jag vallar dem.

 

Köpte därför ett par Madshus Hypersonic (förra årets modell) i höstas som skall var mjukare än mina gamla skidor. Är stenslipade och mättade ett antal gånger. Blir dock vita bakom hälen efter en mil.

 

Hur ska man tolka detta ? I ena fallet blir de vita pga för hårda skidor och i Madshusfallet

pga att de är för mjuka ? Eller beror det på att de inte är mättade tillräckligt eftersom

Fischerskidorna inte längre blir vita, de har mättats/vallats flest ggr ? Samma person har slipat alla tre skidorna.

 

Vad tror ni ?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det kan vara någon typ smuts i snön, därför att jag har alltså haft vit på fäst vallan. Om man borsta noga putsa med kork kloss och borsta noga igen flera gånger, tar det flera mil innan belaget börjar bli vit. det också hjälper om man använder hårdare paraffin.
Link to comment
Share on other sites

Stålsickling finns ju en del skriver om i andra trådar, men själv har jag i alla fall alltid haft gråvitt bakom hälen efter några mils åkning på alla mina skidor fram till första stålsicklinegn och aldrig efter att jag stålsicklade dem. Jag tror jag har kört som mest ca 50 mil på dessa skidpar innan jag sicklat om lite för tävling, och det har ej hunnit bli några grå skiftningar på de milen, så oavsett vad det gråa är så måste det vara orsakat av stenslipning och/eller glidvalla och/eller uppvärmningen som vallajärnet ger.

 

I övrigt kan jag bara spekulera, men tror själv att har man inte "proffs-slipat" och grundpreparerat så får man de där upprivna "håren" som syns på elektronmikroskopbilder (t ex i examenarbetet som länkats till i andra trådar) och att glidvallan hjälper till att täcka eller trycka ned håren i alla fall några mil eller mer om man gör allt rätt (t ex många lager valla och flourpulver). Men nåja, finns ju andra trådar om sånt, så skall väl inte upprepa för mycket här. =)

Link to comment
Share on other sites

Hej. Har haft liknande problem som nu blivit mindre. När skidorna kommer ut i kylan påverkas belaget termiskt och kan "tränga ut" de additiv som paraffinet lagt dit. Om du paraffinerar dagen innan åkning och har sedan skidorna utomhus över natten så borsta några drag innan du kör. Då kan du se överskottsparaffin. Viktigt är även att borsta rejält. Mer än man tror. Först med mässingborste 5-10 drag (mer om man har hårt paraffin). Sen med nylon, först åt bägge håll sedan minst 20 ggr i åkriktningen. Jag har även Swix blå polerborste på slutet. Den verkar ta ytterligare.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...