Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Råstasjön, Solna


MC Hammer

Recommended Posts

Antar att det är många stockholmare som är möra i armarna nu av allt spettande mot asfalten. Då kan jag varmt rekommendera att köra promenadvägen som går runt Råstasjön i Solna. I alla fall då den är i sådant skick som när jag var där och körde igår kväll. 2,1 km hårt packat grus/jord. Slätt och fint och nästan inget löst grus alls ovanpå. Rullade som på asfalt ungefär, men mycket bättre stavfäste och mjukare isättningar. Slingan har inga backar att snacka om men en hel del skojiga småknixar på någon enstaka meter i höjdled. Bra belysning. Brett och fint hela vägen.

 

Jämfört med ett skidpass i klassiskt ”Stockholmsföre” (blanka spår, söndertrampat, genomslag och hundbajs som fastnar i silverklistret), så gav detta pass betydligt bättre skidkänsla ochh åkglädje. Borde funka med alla typer av rullisar. Nära både pendel och T-bana.

 

Man passerar två korta broar med träribbor, så där gäller det att bara rulla över, för annars kan man nog fastna med stavspetsen.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för tipset! Den sträckan måste jag testa i veckan.

Körde själv cyckelbanan som går väster om Tensta rinkeby för några dagar sedan. Det var i stort sett inget grus alls. Bra stavgrepp och mestadels slät asfalt. Den sträckan kan ju kombineras med råstasjön eftersom det finns bra cyckelbanor som förbinder dom båda.

Link to comment
Share on other sites

Så det händer att du är ute och tränar också? Inte bara i garaget och pular ? :)

Kul att du säger det, för jag har precis fått en idé om att skruva ihop en maskin som gör att man blir bra tränad utan att anstränga sig ........ :D .

 

Skämt å sido så prioroterar jag nog träningspassen högst. Sen vet jag inte hur det är för er andra, men framför allt när jag kör långpass brukar hjärnan sätta igång och hitta på allt möjligt. Hamnar liksom i något slags meditativt tillstånd då man plötsligt löser problem man gått och funderat på tidigare. Kan plötsligt inse att jo men så där kan man ju göra, samtidigt som man upptäcker att banans jobbigaste backe passerats utan att man märkt det. Sen är det ju kul att kunna spendera lite tid i garaget se om det går att göra något av det hela också.

 

En liten urspårning, men åter till trådens ursprungliga ämne :/ . Cyckel/gångbanan jag nämnde ligger mer söder än väster om Tensta Rinkeby. Den går alltså parallelt med E18 fast på gräsängarna på andra sidan sidan av Rinkeby Tensta Hjulsta.

När man kommit till Hjulsta kan man fortsätta vänster på en lång cyckel/ gångbro som går över järnvägen. efter bron kör man direkt vänster och kommer då ner på en cyckelbana som går bredvid järnvägen norrut mot Barkarby. Då får man en knapp kilometer på nylagt absolut slät, nästan lite mjuk asfalt. Lite grus där nu, men inte så farligt. På sommaren är det en riktig njutning att susa fram där. Att sedan förtsätta längre upp i järfälla är inte så kul eftersom komunen lassat ut stora mängder grus överallt så fort det kommit några snöflingor.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har det varit så torrt här i Stockholmstrakten att jordbanan runt råstasjön borde vara kalashärlig att åka rullskidor på. Jag ska försöka komma ut ikväll. Gissningsvis är jag där från kl 21 till 23 ungefär. Vore trevligt med sällskap av någon mer rullisåkare om nån känner för det !!

Vid den tiden är det bara någon enstaka hundrastare ute, så det är bara att blåsa på för öppna spjäll. Jag håller väl ca 40 min/mil. Är du/ni där samtidigt kan du/ni inte missa mej.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...