Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kapa stavar


martini

Recommended Posts

Jag har letat utan att hitta någon tråd om hur man kapar stavar. Kan nån berätta, det går säkert att göra massor av fel. Jag behöver kapa två cm. Janne Ottosson sa att jag hade för långa stavar. Jag litar på honom.

Ta en bågfil, lägg staven på nåt stöd eller ett bord, såga strax utanför kanten av den. (ju finare blad desto bättre). Om du vill vara extra försiktig kan du tejpa runt staven precis nedanför det stället där du ska såga så att det inte går upp repor i kolfibern. Har du ingen bågfil funkar det att gå på med en kniv typ morakniv också men då brukar man få jobba på rätt bra (blir inga repor dock), har även använt köksknivar och liknande men då kan det bli jobbigare än ett intervallpass att få av båda stavarna. :)

Link to comment
Share on other sites

Bara för att du ska slippa missöden. Du ska kapa stavarna upptill, inte nedtill. Värm handagen (varmluftspistol) så att smältlimmet under mjuknar och du kan dra av handtagen. Gör sedan som Ekis skriver. Därefter värmer du stavarna/handtagen igen och kompletterar gärna med lite smältlim. Tryck ned hadtagen på stavarna ordentligt. Klart.
Link to comment
Share on other sites

Bara för att du ska slippa missöden. Du ska kapa stavarna upptill, inte nedtill. Värm handagen (varmluftspistol) så att smältlimmet under mjuknar och du kan dra av handtagen. Gör sedan som Ekis skriver. Därefter värmer du stavarna/handtagen igen och kompletterar gärna med lite smältlim. Tryck ned hadtagen på stavarna ordentligt. Klart.

Om du bara skyddar handtagen med ett lager aluminiumfolie så funkar varmluftspistol utmärkt.

Link to comment
Share on other sites

Stavarna är kapade. Jag är densamme som signaturen martini. Kokade av handtagen.

 

Det gick fint, fast det gick bara att dra bågfilen åt ett håll (mot mig), åt andra håller högg sågen fullständigt. Har provåkt med de 2 cm kortare stavarna, och det märktes skillnad. Positivt för diagonal, fast de kändes korta vid dubbelstakning. Men nu är det väl bara att vänja sig.

 

Kryddade kokvattnet med lite Swix grön, Rode Rossa och en gammal pjäxa. Smakade fan, ärligt talat. Borde jag ha tagit ur skosnörena?

Link to comment
Share on other sites

Kan man kapa en stav hur mycket som helst, eller förstör man pendelen på staven då? Skulle jag exempelvis kunna köpa ett par 170cm stavar och kapa de till 144 cm som jag kör med?

 

Finns det någonting annat man bör tänka på innan man kapar en stav så pass mycket?

Link to comment
Share on other sites

Kan man kapa en stav hur mycket som helst, eller förstör man pendelen på staven då? Skulle jag exempelvis kunna köpa ett par 170cm stavar och kapa de till 144 cm som jag kör med?

 

Finns det någonting annat man bör tänka på innan man kapar en stav så pass mycket?

Stavtillverkarna lär inte göra olika rör för olika längder (det skulle göra produktionen alltför dyr), så så länge du håller dig inom det längdintervall som de säljer stavar inom, så är det inget problem. Stavar säljs ju också i rålängd. Då får du handtaget löst bredvid och kapar staven till önskad längd. (Detta gäller för de flesta stavar utom Swix Force 10, som har konstant tvärsnitt en bit i andra ändan istället, eftersom stavhandtagen är integrerade i konstruktionen på den staven :))

Link to comment
Share on other sites

Stavtillverkarna lär inte göra olika rör för olika längder (det skulle göra produktionen alltför dyr), så så länge du håller dig inom det längdintervall som de säljer stavar inom, så är det inget problem. Stavar säljs ju också i rålängd. Då får du handtaget löst bredvid och kapar staven till önskad längd. (Detta gäller för de flesta stavar utom Swix Force 10, som har konstant tvärsnitt en bit i andra ändan istället, eftersom stavhandtagen är integrerade i konstruktionen på den staven :))

Swix CT1 finns ju både att köpa i rålängd och färdigkapade i 2,5 cm intervall. Låt säga att man får tag på en 170 cm färdigkapad, kan jag då kapa den till 144 cm, som jag använder, utan att stavens pendel försämras? Eller är det inte att rekomendera att kapa så pass mycket?

 

Delar av färgtrycket på staven borde väll hur som helst försvinna i.o.m. kapningen, men det är väll mest av kosmetisk betydelse...?

Link to comment
Share on other sites

Stavtillverkarna lär inte göra olika rör för olika längder (det skulle göra produktionen alltför dyr)' date=' så så länge du håller dig inom det längdintervall som de säljer stavar inom, så är det inget problem. Stavar säljs ju också i rålängd. Då får du handtaget löst bredvid och kapar staven till önskad längd. (Detta gäller för de flesta stavar utom Swix Force 10, som har konstant tvärsnitt en bit i andra ändan istället, eftersom stavhandtagen är integrerade i konstruktionen på den staven :))[/quote']

Swix CT1 finns ju både att köpa i rålängd och färdigkapade i 2,5 cm intervall. Låt säga att man får tag på en 170 cm färdigkapad, kan jag då kapa den till 144 cm, som jag använder, utan att stavens pendel försämras? Eller är det inte att rekomendera att kapa så pass mycket?

 

Delar av färgtrycket på staven borde väll hur som helst försvinna i.o.m. kapningen, men det är väll mest av kosmetisk betydelse...?

Rimligtvis borde pendlingsegenskaperna ändras ju mer du kapar, eftersom tyngdpunkten flyttas då röret inte är "symmetriskt". Frågan kvarstår dock om man märker det eller inte?

Link to comment
Share on other sites

Stavtillverkarna lär inte göra olika rör för olika längder (det skulle göra produktionen alltför dyr)' date=' så så länge du håller dig inom det längdintervall som de säljer stavar inom, så är det inget problem. Stavar säljs ju också i rålängd. Då får du handtaget löst bredvid och kapar staven till önskad längd. (Detta gäller för de flesta stavar utom Swix Force 10, som har konstant tvärsnitt en bit i andra ändan istället, eftersom stavhandtagen är integrerade i konstruktionen på den staven :))[/quote']

Swix CT1 finns ju både att köpa i rålängd och färdigkapade i 2,5 cm intervall. Låt säga att man får tag på en 170 cm färdigkapad, kan jag då kapa den till 144 cm, som jag använder, utan att stavens pendel försämras? Eller är det inte att rekomendera att kapa så pass mycket?

 

Delar av färgtrycket på staven borde väll hur som helst försvinna i.o.m. kapningen, men det är väll mest av kosmetisk betydelse...?

Rimligtvis borde pendlingsegenskaperna ändras ju mer du kapar, eftersom tyngdpunkten flyttas då röret inte är "symmetriskt". Frågan kvarstår dock om man märker det eller inte?

Men pendlen i det fall man kapar en 170 cm stav till 144 cm blir den samma, som om man kapar en rålängd till 144 cm?

Link to comment
Share on other sites

Swix CT1 finns ju både att köpa i rålängd och färdigkapade i 2' date='5 cm intervall. Låt säga att man får tag på en 170 cm färdigkapad, kan jag då kapa den till 144 cm, som jag använder, utan att stavens pendel försämras? Eller är det inte att rekomendera att kapa så pass mycket?

 

Delar av färgtrycket på staven borde väll hur som helst försvinna i.o.m. kapningen, men det är väll mest av kosmetisk betydelse...?[/quote']

Rimligtvis borde pendlingsegenskaperna ändras ju mer du kapar, eftersom tyngdpunkten flyttas då röret inte är "symmetriskt". Frågan kvarstår dock om man märker det eller inte?

Men pendlen i det fall man kapar en 170 cm stav till 144 cm blir den samma, som om man kapar en rålängd till 144 cm?

Skillnaderna mellan en kapad 170-stav, en kapad rålängdsstav och en färdigköpt stav på 145 cm är kosmetisk (så när som på 1 cm längdskillnad för den köpta staven :))

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jag kapade mina i helgen, värmde handtaget med hårtorken och sedan var det inga problem att ta av korkhandtaget.

Sedan gjorde jag som många har föreslagit att jag tejpade runt staven där jag skulle kapa (med silvertejp, vad som är bra eller dåligt vet jag inte), kapade till önskad längd och värmde handtagen lite innan jag satte tillbaka det.

 

Nemas problemas!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...