Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

ÖS måndag


Toxy

Recommended Posts

Hej jag ska åka ös för första gången i år. Åkte vasaloppet förra året (kom dock inte imål). Hur ser de ut i starten på ös måndag, mycket folk?? Mycket köer? Kan tänka mig att de är betydligt mycket mindre stress än de va på vasaloppet.

 

Hur är de med starten? Är de bara att knalla in i startfållan och starta när man vill (mellan 7-8)? Hur är de med köer första halvmilen? I vasan förra året starta jag i led 10 och de tog mer än 90 minuter innan man kunde börja åka.

 

Hu månge spår har dom jämfört med vasan??

 

Mycket frågor men ni verkar ha bra koll.

 

Vänligen Toxy

Link to comment
Share on other sites

På måndagen brukar det vara 3000-4000 som startar. De flesta verkar komma dit strax innnan kl 7, så det blir kö. Kön brukar hålla i sig i 30-40 minuter. Det tråkiga är att man får köa ståendes med skidorna i handen.

Det finns två alternativ till detta köande:

1) Kom tidigt strax efter kl 6. Då kan man lägga ner sina skidor i spåren som finns i ca 200 m bakom startlinjen. Sedan kan man värma upp, sova i bilen, tömma blåsan etc i lugn och ro innan starten.

2) Starta sent, dvs 7:45-8:00.

 

Eftersom det bara är 4 eller 6 spår i bredd i starten blir det aldrig något stopp i första backen. Trångt blir det och lite långsamt går det, men efter första backen är det inga större problem.

Startar du tidigt är det inga som helst problem.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Hej jag ska åka ös för första gången i år. Åkte vasaloppet förra året (kom dock inte imål). Hur ser de ut i starten på ös måndag, mycket folk?? Mycket köer? Kan tänka mig att de är betydligt mycket mindre stress än de va på vasaloppet.

 

Hur är de med starten? Är de bara att knalla in i startfållan och starta när man vill (mellan 7-8)? Hur är de med köer första halvmilen? I vasan förra året starta jag i led 10 och de tog mer än 90 minuter innan man kunde börja åka.

 

Hu månge spår har dom jämfört med vasan??

 

Mycket frågor men ni verkar ha bra koll.

 

Vänligen Toxy

Hej!

 

Det tråkiga med måndagen är ju att både Försvarsmaktsvasan och Stafettvasan startar innan de släpper iväg det övriga startfältet. Det gör ju att det iaf blir lite långsammare i början men det kanske bara är bra. Jag brukar försöka komma iväg rätt snabbt men sist kom jag iväg halv 8 då jag blev lite sinkad och gjorde ändå mitt snabbaste lopp. Håll dig bara lite lugn och bränn inte onödigt med krut. Det tråkiga med Öppet Spår, om man kommer iväg för sent, är ju att det är en stor andel "sämre" åkare framför dig. På Vasaloppet så är ju de som är framför dig (oftast) likvärdiga eller snabbare.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nu börjar man bli nervös inför Öppet Spår och kom att tänka på det här med att lägga ut skidorna innan start.

 

Är det inte risk att...

 

...man inte hittar de sen pga. att området är så stort?

 

...de blir överkörda av någon ivrig som vill starta innan man hunnit iväg?

 

...de blir påsprungna i röran som jag förmodar är?

Link to comment
Share on other sites

Du får se till att vara tillbaka till skidorna innan starten går annars lär du få problem...

 

Att hitta skidorna kan vara ett problem i VL där det är 50 spår i bredd. Ofta ställer man skidorna mot stavarna och den del märker sina med tex en färjad plastpåse. Själv så försöker jag ta ut riktpunkter. Det är svårare än man tror i VL starten att hitta tillbaka och ofta hinner man svära nån gång oxå.

 

I ÖS är det bara 6-8 spår i bredd i starten. Arrangören har satt ut inhängningar runt dessa spår så alla kan inte alla lägga ut skidorna utan det blir ofta en klunga som köar att komma in i "startfållan". Åker ÖS Söndag men tror det ser likadant ut på måndagen.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Försvarsmakten startade 5-10 min innan. Stafettvasan är den 5/3.

Mina erfarenheter från ifjol:

Jag la ut skidorna strax efter kl 6 och hade då 3-4 åkare framför mig.

Kunde åka hela tiden inga köer, då det var fritt längst till vä i första backen.

Nu gick det riktigt bra för mig så jag hade inga problem med köer eller för få/sönderkörda spår.

Lycka till!

/Petter

Link to comment
Share on other sites

Bra svar av Bestefar och Petter där.

 

En relaterad fråga: Hur är det med bilköer in från Sälen på ÖS måndag? Vi kommer norrifrån och det vore bra att veta hur det brukar se ut så man vet hur mycket tid man kan tänkas behöva..

Det med bilarna är ju också intressant att få svar på.

 

Jag lägger till ett par frågor om parkering.

 

Är det långt från parkeringen till starten?

 

Blir det fort fullt på parkeringen?

Link to comment
Share on other sites

Bra svar av Bestefar och Petter där.

 

En relaterad fråga: Hur är det med bilköer in från Sälen på ÖS måndag? Vi kommer norrifrån och det vore bra att veta hur det brukar se ut så man vet hur mycket tid man kan tänkas behöva..

Det med bilarna är ju också intressant att få svar på.

 

Jag lägger till ett par frågor om parkering.

 

Är det långt från parkeringen till starten?

 

Blir det fort fullt på parkeringen?

Parkeringen ligger precis vid starten (samma område du hämtar nr-lappen) och tror det sväljer ganska bra för måndagen då det inte är lika mkt folk, men fullt blir nog fort. Kan annars tipsa om en parkering på andra sidan ävlen, därifrån går man övver isen direkt på starten=kanon.

Link to comment
Share on other sites

Bra svar av Bestefar och Petter där.

 

En relaterad fråga: Hur är det med bilköer in från Sälen på ÖS måndag? Vi kommer norrifrån och det vore bra att veta hur det brukar se ut så man vet hur mycket tid man kan tänkas behöva..

Det med bilarna är ju också intressant att få svar på.

 

Jag lägger till ett par frågor om parkering.

 

Är det långt från parkeringen till starten?

 

Blir det fort fullt på parkeringen?

Kommer du strax före 6 så är det inga problem och det var gott om plats på parkeringen och ett par hundra meter att jogga=uppvärmning;)

Jag har för mig att man stänger av vägövergången, men jag minns inte riktigt när. Det är då inte före kl 6.

Link to comment
Share on other sites

Har ju iofs inte kollat så noga på vasaloppets hemsida innan då dom alltid gett sken av att det bara är fullt på vasaloppet. Tycker det då är jävligt underligt att dom redan nu stängt anmälningarna till öppet spår. På öppet spår måndag står det att loppet är fullt och att inga fler anmälningar kan göra, på öppet spår söndag så står det att "Det existerar ingen pris för detta lopp för aktuell period". Verkligen skitbra info! Svenska kan dom tydligen inte heller. Trodde det var en bugg först.

 

Skitsida... Känns ju sådär att chansa och fixa logi och åka upp och efteranmäla sig som det tydligen går att göra, varför kan man då inte anmäla sig på nätet? Borde väl vara fan så mycket enklare både för åkaren och VL. Man får väl börja jaga öppet spår plats till måndagens lopp på blocket istället.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...