Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Långsamma eller snabba kolhydrater


Wedman

Recommended Posts

Jag vill inte utge mig för att vara någon expert på området, men då du frågar så laddar jag med mycket stärkelse sista 24 h innan startskottet.

Annars kan det för oss VL-motionärer vara intressant att läsa vad ultra-löparen Rune Larsson skriver om att genomföra 100km löpning.

 

http://www.loparlarsson.se/content/view/31/57/

 

Hans bästa tid är 6:43 och det är ju en bra motionärstid i Vasan. Därmed inte sagt att Runes upplägg skulle vara perfekt för all VL-motionärer.. men det ger intressanta tankeställare att läsa vad Rune skriver.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill inte utge mig för att vara någon expert på området, men då du frågar så laddar jag med mycket stärkelse sista 24 h innan startskottet.

Annars kan det för oss VL-motionärer vara intressant att läsa vad ultra-löparen Rune Larsson skriver om att genomföra 100km löpning.

 

http://www.loparlarsson.se/content/view/31/57/

 

Hans bästa tid är 6:43 och det är ju en bra motionärstid i Vasan. Därmed inte sagt att Runes upplägg skulle vara perfekt för all VL-motionärer.. men det ger intressanta tankeställare att läsa vad Rune skriver.

Vilken lirare den där Rune. Kan ju inte vara speciellt smart att käka grädde eller blodpudding innan loppet, alla vet att det är kolhydraterna som är problemet (som tar slut). Kan knappast vara någon idé att fylla på med fett eller protein innan start, finns ingen människa i ett I-land som inte har fettdepåer så att det räcker för 10 mils löpning.

 

Men vissa poänger har han väll, tål man inte att proppa i sig kolhydrater så blir det inte bättre av att man gör det. Och det finns ingen anledning att dricka mer än att kroppens vätskenivå är lagom.

Link to comment
Share on other sites

Rune är typ en av sveriges bästa långdistans löpare. Långdistans= 50km och uppåt.

Han har korsat USA med hjälp av benen. Jag tror att han vet vad hans kropp behöver.

Han har även ett recept på bars som är väldigt bra. lätta göra och det blir grymt billigt, lika bra som dom man köper. http://www.loparlarsson.se/content/view/34/57/

Nja grädden köper jag inte, om det inte var psykologiskt för att det är gott och man ska komma på bra humör. Eller så kanske det känns bra i magen.

Link to comment
Share on other sites

Apropå fullkorn eller inte så är min erfarenhet att för mycket fibrer ställer till det för magen. Viktigast är att försöka få i sig mycket stärkelse och även en del socker samt att givetvis se till att dricka tillräckligt. Vidare att begränsa intaget av fibrer och fett. www.uppladdningen.nu är en bra länk, ett bra alternativ till att äta stora mängder mat är att köpa typ Vitargo Carboloader.
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Fett är också en energikälla, och innehåller dessutom mer än dubbelt så mycket energi än kolhydrater

Ja men ska man åka på energin från fettet så går det inte särskilt fort. Dessutom räcker fettet man har bra mycket längre än de flesta lopp så det finns ingen större mening att ladda extra med det.

Link to comment
Share on other sites

Tveksamt hur mycket nytta man har av kolhydratladdning på VL. Glykogenreserverna räcker ju ändå max 1-2 timmar (beroende på hur hårt man arbetar). En ordentlig kolhydratladdning borde då kunna förlänga tiden man går på glykogen med nånstans runt en halvtimme.

 

Jag är ingen expert på området, men jag har sett fler och fler hävda att ska man anstränga sig riktigt länge är det bättre att öva upp fettförbränningsförmågan (t ex genom att lägga långpass före frukost). Eller som någon sa: "Omvandlat till bränsle räcker glykogenet till att starta en moped i nerförbacke och fettreserven till att köra en stridsvagn genom Närke".

Link to comment
Share on other sites

Med många långpass förbättras fettförbränningen.

Fett kräver dessutom betydligt mer syre än kolhydrater för att användas i kroppens arbete, så ska man kunna arbeta i högt tempo med större andel fett så krävs en förbättrad syreupptagningsförmåga dessutom.

 

Normalt går det åt ungefär lika stor andel fett som kolhydrater när man tränar med ca 70 % av maxpulsen. Vid högintensivt arbete används kolhydrater till största delen.

 

En lagom stor kolhydratladdning (både snabba och långsamma kolhydrater) efter en lagom tömning under en dag med ett hyfsat krävande pass passar mig och min mage. Det gör att jag kan ha kolhydratförråd med kanske drygt 3000 kcal istället för bara 1500 lagrat i kroppen. Utan laddning så har jag kanske bara kolhydratenergi för 1,5 timmes hårt arbete i kroppen. Då tjänar jag på en laddning.

Tränar man dessutom upp sin fettförbränning så har man ännu bättre förutsättningar att åka ett lopp med högre tempo längre tid under loppet.

Link to comment
Share on other sites

Hej. Ja försiktig kan ju betyda mycket olika beroende på person.

 

Jag själv överdriver väl inte min kost och äter varierat då kroppen behöver alla ämnen. Att äta normalt mycket fett ger också tillräckligt av den varan för att kroppen ska få det den behöver. Men helt klart har jag lite mer kolhydratinriktad kost ffa då jag ska träna högintensivt och inte vill få bränslebrist mitt i passet och börja köra långsam träning med fett som bränsle.

 

Men har märkt, tror jag ;) , att inför mina långpass kan jag lika gärna som pasta istället ta en pizza dagen innan och ha energi som känns som att det ska räcka i flera timmar. Kan ofta klara mig på endast vatten upp till över 2 timmar sedan börjar förråden sina.

För några år sedan var jag betydligt mer beroende av kolhydrater men nu har jag mycket bättre uthållighet delvis för en bättre teknik och mindre resursslöseri.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...