Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2009


zzeezz

Recommended Posts

Jag har varit suport åt en Vasaloppsåkare både på öppet spår och huvudloppet.

Jag måste säga att jag blev sugen på att åka något av loppen nästa år.

 

Jag har aldrig åkt längdskidor och bor naturligtvis i snöfattiga Stockholm (Handen).

Men konditionen har jag.

 

Givetvis har jag en hel del frågor:

 

1: Styrketräning är det roddmaskinen som gäller?

 

2: ljumskarna har jag förstått tar en hel del stryk. Hur tränar man upp dessa?

 

Några bra tips för att jag ska klara träningen bra?

 

Jag har en del rullskidefrågor men de ställer jag i en tråd på rätt ställe.

 

MVH

zzeezz

Link to comment
Share on other sites

Jag är en återvändande längdskidåkare som inte åkt skidor på 18-19 år så egentligen kanske mina åsikter är korrekta. Men iallafall:

 

Inför Vasaloppet 08 (sista delen i Klassikern för egen del) var det svårt att träna skidor på snö. Bor också i Stockholm, så det var några helger i Högbo Bruk och deras konstfrusna 2-kilometersbana som gällde. En tripp till Åre blev det också, så knappt 20 skidmil fick jag ihop inför Vasaloppet. Förutom skidor så var det en hel del löpning i stockholmstrakten, ungefär 3-4 mil i veckan, vilket inte är speciellt mycket.

 

Hemmavid hade jag mina gummislangar för träning av armar, men jag insåg snabbt att gummislangarna (såna där röda man kan köpa på Stadiumbutikerna) inte riktigt var dimensionerade för att ge en vettig känsla av att man "tog i". Kanske får bygga egna stakslangar till nästa år.

 

Hursomhelst, jag höll på med tävlingsåkning när jag var 15-18 år, men la sedan av helt. Jag märkte dock att tekniken faktiskt satt kvar när jag testade laggen i vintras. Mina två kompisar som inte åkt längdskidor alls hade synliga problem att framförallt diagonala i spåret. Vad det gäller armstyrka är det ju förmodligen något som går hyfsat lätt att träna upp även för en komplett nybörjar, men tekniken vid frånskjut & diagonalning tar tid att lära sig.

 

Hade själv inga problem med träningsvärk i ljumskarna, men armarna tar såklart stryk - speciellt om man ska köra 90% stakning under ett lopp som Vasaloppet. Konstigt nog hade jag ingen träningsvärk alls efter VL, men var totalt slutpumpad på energi. Först i torsdags kände jag mig hyfsat återställd i kroppen.

 

Jag skulle iallafall tippa på att rygg- och armövningar är det viktigaste inför träning till ett lopp som VL. Teknikövningar är säkert lika viktiga, men dessa utförs bäst på snö (kanske funkar rullskidor lika bra men jag har själv ingen erfarenhet av rull-lagg). Kondition i sig är ju enkelt att springa ihop, men det *är* stor skillnad på att jobba med hela kroppen när man åker skidor kontra att lubba omkring med löparskor i skogen eller på asfalt.

 

Jag kommer definitivt att dedikera ett antal helger i snörik terräng inför nästa års Vasalopp för att köra ett antal längre sammanhängande pass (4-5 mil), samt att vara obstinat med handtvätt & avstånd till snoriga människor 3-4 veckor innan start. Det var inte så kul att vara sängliggande i 1,5 vecka precis innan Vasaloppsveckan i år... =)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag gjorde mitt första Vasalopp i år. Startade i tionde led. Lyckades hitta någorlunda bra position vid skogsdungen så att jag var vid Smågan efter ca 1:45h (har hört andra från startled tio som var där nästan en timme efteråt pga olycklig position i backen). Eftersom jag åkt ganska mycket rullskidor med en hastighet på ca 4:30 min/km, hade jag som målsättning att ta mig i mål på ca 8 till 8.5h. Men föret var ju svårt och jag lyckades inte hålla den fart jag hoppats på.

 

Jag fick dock blodad tand, och är absolut sugen på att fortsätta åka Vasaloppet, trots de jobbiga förhållandena som var i år. Men jag undrar hur jag ska lyckas förbättra min tid och öka min fart i spåret? Jag skulle inom några år vilja kunna klara sträckan under 7 timmar. 50-60 mil på rullskidor verkar inte vara nog, något annat måste göras för att öka farten. Speciellt i backarna, och i synnerhet Lundbäckbackarna kände jag att alla mina krafter bara dränerades. Jag funderar på att köra sprättgång i skitbranta backar. Är det något ni erfarna rekommenderar? Att gå ned några kilo i vikt kanske gör att jag kan öka farten något också. Vad finns det mer man kan göra för att "speeda upp lite"?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...