Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Återhämta sig efter VL


ladde

Recommended Posts

Så. Nu är först vasaloppet gjort och jag tog mig i mål på relativt friska ben & armar. Ingen större träningsvärk idag heller, men förkyld med en annorlunda förkylning som består halsbränna lång upp i gommen och huvudvärk som ilar från kindtänderna upp till tinningen. Förlorade ca 4kg under loppet.

Hur återhämtar man sig bäst ? Dryck, mat ?

Link to comment
Share on other sites

1 st inspelat Vasalopp, 1 st skön soffa, 1kg lösgodis, 300g grillchips + tacodipp. Funkar alltid bra! :)

Ja de två första har jag provat, men lösgodiset river lite väl mkt i halsen och lösgodispure låter inte lika gott. Grillchips/taco, Nej tack! Provade att tugga på lite chips igår och j-ar vilken smärta i halsen.

 

Vad är det som gör att man får halsbränna ? Kan inte påminna mig att jag har fått det de ggr jag tävlingsåkt/tränat 20-30km. VLs sportdryck ? Buljongen ? BB-soppan??

Är det riktigt kallt så kan man ju få nått liknande, men inte i 0gradig 'vårvärme'.

Link to comment
Share on other sites

Hur förlorar man 4kg? drack du inget under loppet, åt och drack du inget efteråt?

 

Själv har jag behållit min trivselvikt. Fina luncher både måndag och tisdag med burgare och pommes. Pizza till middag igår! I morgon är festen slut, det dags för grapefrukt till frukost igen :-(

Link to comment
Share on other sites

Kalkon och Risotto i ishallen satt ju som en smäck!

Kul blandning av folk, för hälften var åkare som gått imål runt 6-6.30 och hälften var folk som bussats från smågan/mångsbodarna. Snacket gick lite olika hos dessa kategorier..

 

Annars är min främsta "krigsskada" att jag fått såndär benhinneinflammation som man kan få i skenbenen, fast i underarmen istället. Hade ingen aning om att man kunde få det där.

På bättringsvägen nu dock.

Link to comment
Share on other sites

Hur förlorar man 4kg? drack du inget under loppet, åt och drack du inget efteråt?

 

Själv har jag behållit min trivselvikt. Fina luncher både måndag och tisdag med burgare och pommes. Pizza till middag igår! I morgon är festen slut, det dags för grapefrukt till frukost igen :-(

4 kg är väl typ 5% av min vikt. Jag var carboloaded till max innan loppet, drack säkert en 3-4dl var ~5:e km. Åt VL-maten, drack minst en liter & pizza efter loppet. Och normal mat mån-tis, så visst, jag blev lite smått förvånad när jag ställde mig på vågen igår.

Menar du/ni att ni inte går ner i vikt under ett VL ? Jag tror nog att fettförbränningen går på max under ett sådant lopp (ja, såklart beroende på vilken march-fart/puls man har).

Huvudvärken är väl ett tecken på att nått är galet, jag ska kolla med en doktor idag.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Plockar upp den här tråden igen.... Är ny här på forumet och sitter och bläddrar i gamla trådar.

Jag undrar också varför man får så´n där märklig "halsbränna" i gommen/övre delen av halsen?? Någon som vet eller har någon teori? Åkte Öppet Spår i år och hade så ont i halsen att det var riktigt svårt att äta på kvällen och fram till lunch dagen efter - inte vidare bra får återhämtningen.... Åker inte jättefort (8.37.09) och upplevde inte att jag flåsade under loppet. Min syster upplevde samma sak fast lite lindrigare. Finns det fler som drabbats av detta?

Link to comment
Share on other sites

Jag lider av samma sak. Det går över på ett par dar.

Det går bra att dricka mjölk men absolut inte juice.

Jag klarade inte av lingonsylt på måndagen heller..

Det är inget att göra åt, man får äta det som inte retar halsen / gommen helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Hur förlorar man 4kg? drack du inget under loppet' date=' åt och drack du inget efteråt?

 

Själv har jag behållit min trivselvikt. Fina luncher både måndag och tisdag med burgare och pommes. Pizza till middag igår! I morgon är festen slut, det dags för grapefrukt till frukost igen :-([/quote']

4 kg är väl typ 5% av min vikt. Jag var carboloaded till max innan loppet, drack säkert en 3-4dl var ~5:e km. Åt VL-maten, drack minst en liter & pizza efter loppet. Och normal mat mån-tis, så visst, jag blev lite smått förvånad när jag ställde mig på vågen igår.

Menar du/ni att ni inte går ner i vikt under ett VL ? Jag tror nog att fettförbränningen går på max under ett sådant lopp (ja, såklart beroende på vilken march-fart/puls man har).

Huvudvärken är väl ett tecken på att nått är galet, jag ska kolla med en doktor idag.

Intressant att du gått ner så mycket. Själv har jag lyckats lägga på mig två kg mot innan loppet. Gjorde ingen carboladdning förutom att äta mer. Har en teori om att kroppen kommer i olag och därför vill lagra vätska efteråt. Det har nämligen hänt tidigare år då jag jag gjort carboloading.

Fast egentligen är det mer intressant om man tar den procentuella viktförändringen. För en 90 kilos knubbis som mig så är ju två kg i princip ingenting medan det för en 65 kilos tunnis är ganska mycket.

Link to comment
Share on other sites

Hur förlorar man 4kg? drack du inget under loppet' date=' åt och drack du inget efteråt?

 

Själv har jag behållit min trivselvikt. Fina luncher både måndag och tisdag med burgare och pommes. Pizza till middag igår! I morgon är festen slut, det dags för grapefrukt till frukost igen :-([/quote']

4 kg är väl typ 5% av min vikt. Jag var carboloaded till max innan loppet, drack säkert en 3-4dl var ~5:e km. Åt VL-maten, drack minst en liter & pizza efter loppet. Och normal mat mån-tis, så visst, jag blev lite smått förvånad när jag ställde mig på vågen igår.

Menar du/ni att ni inte går ner i vikt under ett VL ? Jag tror nog att fettförbränningen går på max under ett sådant lopp (ja, såklart beroende på vilken march-fart/puls man har).

Huvudvärken är väl ett tecken på att nått är galet, jag ska kolla med en doktor idag.

Intressant att du gått ner så mycket. Själv har jag lyckats lägga på mig två kg mot innan loppet. Gjorde ingen carboladdning förutom att äta mer. Har en teori om att kroppen kommer i olag och därför vill lagra vätska efteråt. Det har nämligen hänt tidigare år då jag jag gjort carboloading.

Fast egentligen är det mer intressant om man tar den procentuella viktförändringen. För en 90 kilos knubbis som mig så är ju två kg i princip ingenting medan det för en 65 kilos tunnis är ganska mycket.

Viktreduktionen i fett är egentligen inte så imponerande i samband med ett vasalopp. Med normal arbetsekonomi motsvarar den totala energiförrukningen under ett vasalopp energimängden i 1 kg fett, dvs 9000 kcal. Nu går man ju som bekant inte enbart på fett som energisubstrat varför nettoreduktionen i fett sannolikt blir mycket liten i relation till allt man stoppar i sig innan under och efter loppet.

Link to comment
Share on other sites

Min vikt från fredag innan resan till vasan och en kontroll av vikten på Måndag vid hemkomst var 2kg upp, och jag ligger på över 100kg till vardags så de kilona är ju inte mycket. På 90 talet när jag körde mina första lopp så gick jag ner flera kilo av vasan och var dessutom betydligt lättare än nu, men fasiken vad sliten jag var i veckan efter. Idag bli det betydligt mer mat och dryck före,under samt efter vasan så terhämtning blir opptimal,, OBS glöm ej pilsnern efter loppet. den gör susen.
Link to comment
Share on other sites

Jag varken laddade före eller efter loppet, så min vikt blev +-0. Om man har problem med halsbränna skall man inte stressa magen ytterligare med att dricka efter målgång. Det är bättre att vänta till man kommer till omklädningen och dricka något kolsyrat, en öl är inte fel.

 

Annars tycker jag det var en STOR förbättring med bytet från Power Bar till Enervit, fick ingen syra i år som jag fått av Power.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...