Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Innomhusspår i Täby


kallep

Recommended Posts

Tänk om dom kunde bygga in elljuspåret i Märsta (Arlanda-Märstas skidklubbs spår). Det ligger ju perfekt med närhet till Arlanda och många hotell.

 

Sov en natt på ParkInn i Märsta och var ute och sprang på det elljuspåret på kvällen. Snacka om fint elljuspår. Vilka härliga backar!! Det var så fint att jag sprang 3 x 5km i rent lyckorus.

 

Är det någon här på forumet som brukar träna där.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror konceptet med inomhusspår är ett feltänk. Visst, som alternativ till riktig skidåkning under perioder utan snö är det bra. Men om det aldrig finns snö utomhus - och så ser ju faktiskt framtiden ut i syd- och mellansverige - tror jag inte att det lockar särskilt många. Som alla vet som nött runt 15-20 varv på en kort konstsnöslinga fem gånger i veckan under snöfattiga vintrar blir man till slut så less att man kan kräkas. Så kommer det bli med det här spåret också.
Link to comment
Share on other sites

Väsjöbacken i Sollentuna har haft konstsnö från mellandagarna och har haft öppet HELA VINTERN sen dess. Så nog fan hade det gått att ha längdspår öppna i Stockholmstrakten även denna vinter om man bara hade försökt. Är lite sugen på att prova ...
Link to comment
Share on other sites

Väsjöbacken i Sollentuna har haft konstsnö från mellandagarna och har haft öppet HELA VINTERN sen dess. Så nog fan hade det gått att ha längdspår öppna i Stockholmstrakten även denna vinter om man bara hade försökt. Är lite sugen på att prova ...

exakt, ett längdspår kräver inte ens en bråkdel så mycket snö som en skidbacke så visst skulle det gå om man krämar på så fort det blir lite kyla och lägger på hög.

Link to comment
Share on other sites

Ett problem kanske är att om man ska ett konstsnöspår i sthlm, så måste anläggningen vara så stor för att svälja allt folk som vill åka där. Det funkar ju antagligen inte med en 2 km slinga med två spår i bredd som ute i övriga landet. Det kommer bli proppfullt!
Link to comment
Share on other sites

Ett problem kanske är att om man ska ett konstsnöspår i sthlm, så måste anläggningen vara så stor för att svälja allt folk som vill åka där. Det funkar ju antagligen inte med en 2 km slinga med två spår i bredd som ute i övriga landet. Det kommer bli proppfullt!

Det kan man i så fall lösa med en (tillräckligt) hög trängsel/spåravgift.

Link to comment
Share on other sites

2002 hade väsjöbacken konstspår, men Olle i backen, (han som driver Väsjöbacken) han tyckte det kostade för mycket att ha konstspår pga inga intäckter, tror att ha sa att det kostade typ 100.000. Och kommunen ville inte ge bidrag för det.

Sen hade han sett massor av folk så och hacka sönder vattenslangarna, sen har vi ju hundägaran som ska gå i spåren så stt de gick sönder. (själv hundägare men går ej i spåret.) man kan ju gå en anna sväng då det finns spår.

Det finns ju underlag Täby, Väsby, Sumpan, Solna dessa klubbar skulle ju trycka hårdare. Det är ju så att sthlm åker till högbo ToR, för att träna en helg. Behövs inte så många för att få ihop 100.000:-.

Link to comment
Share on other sites

Sollentuna gav tidigare bidrag, men slutade med det. Och Tureberg var inblandade på ett hörn också.

 

Frågan är var man skulle kunna hitta ett bra ställe att lägga ett spår? Ullna är ju lite mer off än Sollentuna, men i alla fall kallare än citynära ...

Link to comment
Share on other sites

Sollentuna gav tidigare bidrag, men slutade med det. Och Tureberg var inblandade på ett hörn också.

 

Frågan är var man skulle kunna hitta ett bra ställe att lägga ett spår? Ullna är ju lite mer off än Sollentuna, men i alla fall kallare än citynära ...

Sollentuna ger fortfarande bidrag till det, men Olle & co får prioritera backen, vilket de också gör. Intresset för längdspåret svalnade extra mycket för något år sedan, då deras konstsnöutrustning blev saboterad av någon sur längdåkare (enligt dem) när de sprutade i längdspåret. Folk från Sumpan har varit där och försökt reda ut det utan framgång. Även jurister har varit inblandade för lusläsning av kontrakten. Så länge inte någon annan tar över entreprenaden för Väsjöbacken lär det inte hända något med längdspåret där. Tråkigt med tanke på att det är ett bra läge för ett längdspår; nordsluttning där snön ligger kvar länge. Jag har f.ö. pratat med Olle flera gånger, och han är egentligen en rätt trevlig prick, men när det gäller längdspåret är det något som har gjort att det gått i baklås.

 

Ev. kan det vara på gång med ett konstsnöspår i Täby Kyrkby, kanske t.o.m. till nästa säsong. Det är bara att hålla tummarna.

Link to comment
Share on other sites

Det här med konstsnöspår i Stockholm har ju stötts och blötts förr... Anledningen till att det idag inte finns en enda fungerande konstsnöanläggning i hela östra svealand är följande;

 

-TOTALT ointresse från kommunerna att gå in med pengar. Inte en enda offentlig krona har mig veteligen gått till längsporten i Stockholm på senare år.

 

- Brist på "skidkultur". I Stockholm ses man som en idiot om man håller på med längdskidor.

 

- Brist på eldsjälar. Stort intresse för sporten finns, men i det pulserande storstadslivet är det extremt svårt att engagera folk ideellt.

 

- Attityd hos oss i längdsporten. Vi vill ju inte betala för att åka skidor. Av tradition är längskidor en naturlig sport som ska utövas på naturligt underlag.... Någon riktig vilja att satsa på konstsnö och modern spårpreparering verkar inte finnas, ens hos ledarna.... Det låter ofta att det är "bättre att träna i obefintliga spår och dåliga förhållanden, för då blir man mer härdad"... Men hur KUL är det??? Och hur många nya utövare lyckas man locka med den attityden? I Västra Götaland, Värmland och Dalarna tex har man fattat galoppen.

Där vågar man satsa på bra anläggningar, och genom hårt arbete och ideella krafter blir resultatet bra! Hur många dagar med åkbara spår har det varit i Mälardalen i vinter? 5?!

Hur många dagar har Borås, Skövde, Falköping haft åkbara spår? Långt många fler!!!

 

I Haninge har man skyllt på att det varit för varmt att göra snö i vinter. Visst, det har inte varit många perioder med kyla. Men när jag pressade dem lite om varför de inte utnyttjade de köldknäppar som varit, så svarade de att de helt plötsligt behöver kallare än -7 flera dagar irad för att starta kanonerna... Men när det vankades slottssprint var det helt plötsligt inga problem att tillverka snö till den!!!!! Märkligt!!!

 

Jag låter pessimistisk, men såhär är det ju...

En tunnel i Täby skulle naturligtvis vara ett jättelyft! Men jag vågar inte tro på det... Det slutar säkert med att de inte har råd att bygga längdtunnel utan endast backe, bad och shoppingcenter....

 

Om två veckor flyttar jag till Dalarna...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Botkyrka kommun planerar en skidtunnel vid Lida!!! :)

 

http://213.115.145.76:8080/erez/botkyrka.html

 

läs sid. 26

 

Det vore verkligen fantastiskt för min del om detta blev verklighet men jag vågar inte hoppas nånting förrän de börjat bygga.

Går det att lösa problemet som de nämner, att den ska vara utmanande för elitåkare men samtidigt inte skrämma bort vanliga motionärer och vasaloppsåkare?

Link to comment
Share on other sites

Botkyrka kommun planerar en skidtunnel vid Lida!!! :)

 

http://213.115.145.76:8080/erez/botkyrka.html

 

läs sid. 26

 

Det vore verkligen fantastiskt för min del om detta blev verklighet men jag vågar inte hoppas nånting förrän de börjat bygga.

Går det att lösa problemet som de nämner, att den ska vara utmanande för elitåkare men samtidigt inte skrämma bort vanliga motionärer och vasaloppsåkare?

Lite roligt skrivet att det skulle finnas hela 30 000 Vasaloppsåkare bara i Mälardalen.

Link to comment
Share on other sites

En nackdel för längdskidspår jämfört med slalombackar är att längdspåren inte har lika bra vattenavrinning, den blöta marken får snön att tina snabbt om det inte är tillräckligt kallt. Sedan har har t.ex. Väsjöbacken en mycket modernare och effektivare snökanoner än vad Rudan har, det går inte att jämföra. Den snö som producerades till slottssprinten producerades av moderna snökanoner, som var speciellt inlånade för Slottssprinten, och inte Rudans egna.

 

Håller med om att Kommunerna har varit alldeles för ointresserade av längdskidspår och varit för dåligt insatta i problemen. Jag förstår inte varför det är så kontroversiellt att ta åkavgifter på ett konstsnöspår, något som vissa kommuner motsatt sig men som är nödvändigt för att få det att gå runt. Men längdklubbarna får också ta ett visst ansvar för att ta fram seriösa förslag på hur problemet kan lösas. De alpina klubbarna har ju bevisligen lyckats få med sig politikerna och bedriver en bra verksamhet, så omöjligt är kan det ju inte vara.

 

Stockholm skulle behöva en skidtunnel och minst ett riktigt modern konstsnöanläggning utomhus i bra terräng (minst 2,5 km)! Det finns ju ett antal förslag på projekt så det ser väl ganska hoppfullt ut om man är optimist!

Link to comment
Share on other sites

Vi 08-or är så jälka robinhoodade så när det handlar om projekt som bygger på att någon kommun ska gå med och riska cash så säger jag ”I believe it when I see it”

 

Om det skulle gå att mobilisera kritsik massa av eldsjälar som kan organisera och ragga sponsorer så tror jag på följande koncept:

 

1. Hitta en markplätt som inte har någon annan produktiv användning under vinterhalvåret.

 

2. Fixa tillfälliga tillstånd för ett tunneltält.

 

3. I oktober/november rullar man ut mattor av markisolering i en slinga. Sedan fixar man snö genom att hyra in avancerade kanoner såsom användes inför Slottssprinten (då de bevisligen fixade att göra snö vid mildgrader i luften). Sedan täcker man slingan genom ett tunneltält. Kanske går att hitta nåt på Cramo, typ. (sådana som används på byggen är ofta sektioner som kan kopplas ihop till obegränsad längd.)

 

Därigenom har man skydd för de mest kritiska faktorerna som annars smälter snön: regn, sol och vind, samt frånvaron av marktjäle.

Då behövs antagligen bara ett enkelt kylagreggat som kan fläkta in lite kalluft i tunneln vid behov. Dyra markslingor behövs ej.

Säsong från November och sedan lär väl intresset klinga av efter Vasan.

Link to comment
Share on other sites

En skidunnel i Täby vore naturligtvis det bästa som kan hända skidsporten i östra svealand...

Som nyinflyttad i Falun (klimatflykting från norra Sthlm) kan jag konstatera hur fantastiskt bra skidanläggningarna fungerar här i Dalarna. Här har man kontinuerligt förbättrat konstsnöspår och spårpreparering. Skidförbund, klubbar, aktiva och kommuner i Stockholmsområdet har MASSOR att lära. Förutsättningarna är ju förstås bättre för skidsport här, men inte bara de klimatologiska faktorerna. Idrott och hälsa är en av tre profilfrågor som man satsar på här i Falun.... Det skulle jag vilja höra från en Sthlmskommun... Från november och fram till idag har det funnits åkbara skidspår här. Det trots att vintern varit rekordmild även här och faktiskt bara 1 grad kallare än i Märsta! Resurser, genuin skidkultur, en massa kunnande och vilja gör det möjligt. Inte bara i Falun. De flesta dalakommuner har idag minst en fungerande konstsnöanläggning (Falun och Borlänge 2 var!!!). Jag tror stenhårt på att det hade gått att ha en åkbar konstsnöslinga i Stockholm större delen av den gångna vintern om vilja, resurser och kunnande funnits... Jag skulle kunna skriva en doktorsavhandling om hur jag tror att det skulle gå till med minsta möjliga resurser....

Link to comment
Share on other sites

En skidunnel i Täby vore naturligtvis det bästa som kan hända skidsporten i östra svealand...

Som nyinflyttad i Falun (klimatflykting från norra Sthlm) kan jag konstatera hur fantastiskt bra skidanläggningarna fungerar här i Dalarna. Här har man kontinuerligt förbättrat konstsnöspår och spårpreparering. Skidförbund, klubbar, aktiva och kommuner i Stockholmsområdet har MASSOR att lära. Förutsättningarna är ju förstås bättre för skidsport här, men inte bara de klimatologiska faktorerna. Idrott och hälsa är en av tre profilfrågor som man satsar på här i Falun.... Det skulle jag vilja höra från en Sthlmskommun... Från november och fram till idag har det funnits åkbara skidspår här. Det trots att vintern varit rekordmild även här och faktiskt bara 1 grad kallare än i Märsta! Resurser, genuin skidkultur, en massa kunnande och vilja gör det möjligt. Inte bara i Falun. De flesta dalakommuner har idag minst en fungerande konstsnöanläggning (Falun och Borlänge 2 var!!!). Jag tror stenhårt på att det hade gått att ha en åkbar konstsnöslinga i Stockholm större delen av den gångna vintern om vilja, resurser och kunnande funnits... Jag skulle kunna skriva en doktorsavhandling om hur jag tror att det skulle gå till med minsta möjliga resurser....

Jag håller med om precis allt du säger, förutom att tunneln i Lida vore ännu bättre :) Jag undrar också var den andra konstsnöanläggningen i Falun är, Lugnet vet jag ju? Skriv gärna en avhandling och skicka till stockholms skidförbund!

Link to comment
Share on other sites

Det finns en mindre anläggning i Hosjö, som drivs av Korsnäs IF om jag minns rätt.

 

En mindre doktorsavhandling har jag redan skickat till Sthlms skidförbund, utan respons dock...

Jag tror på följande om man vill skapa hållbara konstsnöspår:

- Rätt läge på anläggningen. slingan ska ligga i vindskyddat nordläge (Rudan+ Högbo=skräckexempel) Samt på en kall och torr plats, alltså INTE i Sthlms innerstad eller i Skärgården... En anledning till att Väsjöbacken hade öppet i 68 dagar i vinter och Hammarbybacken 0... I Leksand har man anlagt det nya elljusspåret på toppen av Granberget på över 400 m höjd och inte på en sydsluttning vid siljans strand....

 

- Rätt maskineri. Moderna snökanoner där man kan göra snö vid marginella temperaturer krävs. Att ha maskiner som kräver 7 minusgrader och minimal luftfuktighet begränsar möjligheterna rejält. Det är därför(?) Rudan inte fick till något spår i år..

 

-Dränerande underlag på slingan, inte en leråker.

Lägg upp en tjock bädd (70-80 cm minst) på en kortare slinga först. Att få åkbara spår tidigt är prio ett. Sen gör det inget om det töar och regnar.

På Lugnet går det fortfarande att åka på elljusspåret. Den övre delen av slingan har man inte tillfört någon konstsnö sedan man lade ut ett tjockt lager i december. Sedan dess har många dagar med blidväder och ösregn förflutit...Så denna princip fungerar bra.

 

Sedan behövs ju förstås pengar, vilja och engagemang!!!

...Och det bästa för sthlm del skulle ju helt klart vara en tunnel.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...