Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Någon - En svensk klassiker?


wileda

Recommended Posts

Hela vintern så är det första jag gjort på morgonen att titta ut genom fönstret och sedan på termometern och ingen dj___a snö.. MEN nu när jag ska börja cykla DÅ kommer snön;-(

Nu väntar jag på snön- INTE!!

Är det någon fler som ska göra en svensk klassiker? Hur tränar ni nu och hur planerar ni att träna när snön försvinner?

Jag tycker att det känns lite besvärligt att få in spinning (nu innan snön försvunnit), löpning och simning (hur motigt känns det inte att ta sig till ett badhus, klä av sig, duscha, simma, duscha igen, klä på sig och sedan hoppa in i bilen och köra hem...) Sedan så är det ju faktiskt trevligt att åka lite skidor än;-)

 

Ja, hur gör ni??

Link to comment
Share on other sites

Hur man tränar beror väl på vilka ambitioner man har, bara genomföra eller stenhårda tidsmål m.m. Jag skall iallafall också göra klassikern (VR och VS kvar), och kan väl berätta hur jag tränar - snö och skidspår finns ju än, så det kan man ju inte bara slösa bort. Så jag kör 2 skidpass per vecka, ett spinningpass och två cykelpass på trainer i garaget. Det gäller ju att vänja kroppen vid cykeln man skall pina sig igenom VR på också, man skall ju inte sitta på en spinningcykel då ;). Trainer är mycket praktiskt (om man har plats), men ack så tråkigt. Med en TV uppriggad framför cykeln och lite våldsamma actionfilmer under träningspassen går det dock ganska bra.

Räknar inte med cykelbara vägar förrän i maj, så då börjar jag med cykling utomhus, lägger ner skidåkningen (senast) och ökar cykelpassen till fyra i veckan. Tre gånger till och från jobbet (drygt två mil enkel väg) och ett långpass på 4+ timmar. På fem pass i veckan kan jag då klämma in ett simpass också. Många verkar behandla simningen minst sagt styvmoderligt, så då räknar jag också med att kunna pina mig igenom VS på så lite träning. Har bara ambitionen att ta mig i mål utan att drunkna på vägen. Tänkte försöka simma utomhus direkt med våtdräkt. Ligga och nöta i bassäng känns bara trist, som sagt, och det verkar som om kallvattnet är den största "utmaningen" på VS. Efter VR kanske jag ökar simningen till två pass/vecka, men mer lär det knappast bli. Då verkar det roligare att komma igång med rullskidträningen så man är i form till nästa vinter som givetvis kommer att bli en kanonvinter!.

Link to comment
Share on other sites

Upplever det som att en förvånansvärt (för den som inte hållit på med långlopp eller multisport) stor del av framgången inte alls handlar om grenspecifik (teknik)träning, utan om att under lit elåängre tid (ett par år ?) träna upp en allmän långtidsuthållighet.

 

Gick från att enbart träna styrkelyft o löppass på max 40 minuter till att göra klassikern på under 20 timmar (väger runt 90 o är 50 år), genom att åka skidor på vintern, börja cykla efter vasaloppet, köra längre löppass efter Vätternrundan. Det tog två tre år innan jag kom ner under 20 timmar på klassikern, men nu ett par år efteråt är det förvånansvärt lätt att ligga kvar på ungefär samma resultatnivå. De år jag inte slarvar utan verkligen kör två längre pass i veckan regelbundet kräver 6-timmars vasor o 10-timmars vättern "bara" lite extra fokus sista två månaderna före loppen.

 

Alltså. jag tror att kör du bara regelbundna långpass behöver du inte få panik att du missar lite grenträning. I så fall att skidstakning o i viss mån simning kräver att du faktiskt inte bara tränar benen utan hela kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också fattat det som att den lokala kapaciteten går relativt fort att träna upp (vilket jag också tycker märks på cykelpassen efter bara ett par veckor), och det är ju tur för den som skall köra klassikern.

Men intressant att man räknar totaltid på klassikern. Tror aldrig jag sett det, men så är jag ju ett klassikerblåbär också. Är det "vedertaget" och en allmänt använd måttstock bland klassikerveteranerna?

Link to comment
Share on other sites

Njaej, det vet jag inte - vad säger ni andra? Nån på mitt förra jobb satte upp 24 timmar som ett mål, o en annan kollega kände nån som gjort den på drygt 17. Så då började vi prata om totaltid o jämföra oss lite.

 

Tiden man får beror ju lite på väder o vind (cykliingen) o skidföret under vasan, men det är ju alltid kul att utmana sig själv o försöka bli bättre!

Link to comment
Share on other sites

Gjorde klassiker på strax över 18 timmar för nått år sedan och här är lite av mina erfarenheter.

 

Tränar själv året runt. Mest cykel på sommaren, spinning och testcykel på vintern när det blir för kallt ute, skidor på vintern, smålöper var och varannan veckan året runt men mest höst och vinter, styrketränar på senhösten inför skidsäsongen. Blir nog runt 350 timmar träning på ett år.

 

Vätternrunt kräver en del träning speciellt om man vill under 10 timmar, sen gäller det verkligen att hitta rätt grupp att köra med, är A och O att få rätt draghjälp under loppet.

50-200 mil cykel beroende på träningsbakgrund och ambition behövs. Sen får man inte glömma bort mat & dryck under loppet, den långa tiden tar massor av energi.

Kom ihåg att träna både fart och distans, kör själv sällan pass över 3 timmar och prioriterar farten först.

 

Vansbro simningen behöver man knappast träna inför så länge man är simkunnig :-)

Ett par tre pass så man vänjer sig vid våtdräkten räcker gott om man bara vill ta sig i mål och inte har några tidsmål.

 

Lidingöloppet är det jag tycker är klart tuffast. Sprang 1-3 ggr per vecka sista månaderna samt en hel del cykel och tyckte jag var bra löptränad men ack vad farten sjönk, gick ut med 5 min/km tempo som sjönk till 5.30 sen 6 vidare ner till 7 de sista 5 kilometrarna :-)

ONT och massor av ont.

 

Vasaloppet är Vasaloppet och det känner dom flesta här på forumet redan till, en bra vinter med ett bra före så är det en dröm, när det blir tvärtom så är det en mardröm.

 

Skulle nog kunna pustsa min tid på Lidigö och Vansbro och närma mg 17 timmar men det får bli en annan gång.

 

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

lite kul diskussion, dels för att jag blev "gubbe" för ngt år sedan (det är väl då många gör klassikern) dels för att grabben flyttar upp till vansbro i höst. det senare gör väl att jag kommer att hoppa i ån/älven fast jag har varit besluten att våga-vägra-vansbro. när det gäller träning för de här så ligger det ju rätt nära triathlon som jag har viss, men ändå begränsad erfarenhet av. Problemet är att ju mer cykling man tränar desto sämre löpare blir man. att springa LL vältränad är som VL, en dröm, och på samma sätt en mardröm otränad (eller feltränad). Ett år trodde jag att min cykelträning skulle kompensera den minskade löpträningen, men hu vad fel det blev. Å andra sidan går ju klassikern över hela året, så det borde väl gå att fokusera mest på den gren som ligger närmast. Det enda problemet med det är ju att det är som trevligast att hoja efter midsommar och LL kräver löpfokus juni-sept. Grabben har dessutom övertalat mig om att köra ett par mtb-lopp i år. Om jag kör klasssikern så kommer mitt enda tidsmål vara på LL (medaljtid 2.15), VS är väl som de flesta att flyta imål, men vore ändå kul att fixa en hyfsad placering. VL och VR är väl som Magnus skriver ovan. 17 h låter snabbt för mig, det tangerar väl mina drömtider som är nånting i stil med 5+9+2.15+0,45=17
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...