Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Expander träning?


knappen1

Recommended Posts

Hej!

 

Jag gick igenom en Stadium butik igår och såg att de hade en expander med handtag och ankelfästen. Ungefär liknande effekt som en Staffan expander alltså. Ska också fästas i en dörr.

 

Eftersom jag köpte ett par Everest rullskidor utan konsultera Skidforum så har jag nu lärt mig och frågar först...

 

Vad tror ni?

Kan det vara en god idé med denna expander (Casall 249 :-)?

 

Jag vill alltså träna stakträning och har tröttnat på att ligga ute på vägarna som enda skidträning på vintern... lite variation i snöfriheten hade varit kul.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag gick igenom en Stadium butik igår och såg att de hade en expander med handtag och ankelfästen. Ungefär liknande effekt som en Staffan expander alltså. Ska också fästas i en dörr.

 

Eftersom jag köpte ett par Everest rullskidor utan konsultera Skidforum så har jag nu lärt mig och frågar först...

 

Vad tror ni?

Kan det vara en god idé med denna expander (Casall 249 :-)?

 

Jag vill alltså träna stakträning och har tröttnat på att ligga ute på vägarna som enda skidträning på vintern... lite variation i snöfriheten hade varit kul.

Det kan väl vara bra men det ersätter inte stakträning med everestrullisar!

Link to comment
Share on other sites

Ska du träna någon styrka som komplement till rullskidor så satsa på tung träning med övningar som enagerar flera leder, typ dips och chins med viktbälte om du behöver, högst 6 reps/set. Skivstång för bänkpress med smalt grepp, benböj, utfall, marklyft är också bra.

Att stå och dra i slangar är som en sämre variant av rullskidträning.

Link to comment
Share on other sites

Se det som ett komplement, inte något som ersätter rullskidorna eller den tunga styrkan. Har mina hänger framme (till frugans förtret) så det bara är att köra ett pass på t ex 5 x 30 st när andan faller på eller när man inte är sugen att ge sig ut på rullskidor eller till gymmet. Perfekta efter t ex ett löppass. So, keep on expanding.
Link to comment
Share on other sites

Se det som ett komplement, inte något som ersätter rullskidorna eller den tunga styrkan. Har mina hänger framme (till frugans förtret) så det bara är att köra ett pass på t ex 5 x 30 st när andan faller på eller när man inte är sugen att ge sig ut på rullskidor eller till gymmet. Perfekta efter t ex ett löppass. So, keep on expanding.

Ett pass med 5 x 30 st med expandern tycker jag inte äns är något komplement till rullskidor. Är det styrketräning du är ute efter så instämmer jag helt i det olle skriver. Är det grenspecifik konditionsträning du är ute efter så är det rullskidor som gäller. Jag säger inte att träningen med expandern inte har någon effekt, men det finns bättre sätt att träna på. Jag förstår i och för sig att det är mycket praktiskt att köra med expandern och dessutom är det ett pass som inte kräver mycket tidsplanering och det är givetvis bättre än att inte träna alls.

 

En annan fråga är vilken nivå du är på och vad du siktar mot. Om du är en otränad nybörjare med målet att ta dig igenom VL kan det säkert ha en viss effekt. Siktar du mot en topp-100 placering tror jag du kan skrota dina 5 x 30 pass med expandern.

Link to comment
Share on other sites

Se det som ett komplement' date=' inte något som ersätter rullskidorna eller den tunga styrkan. Har mina hänger framme (till frugans förtret) så det bara är att köra ett pass på t ex 5 x 30 st när andan faller på eller när man inte är sugen att ge sig ut på rullskidor eller till gymmet. Perfekta efter t ex ett löppass. So, keep on expanding.[/quote']

Ett pass med 5 x 30 st med expandern tycker jag inte äns är något komplement till rullskidor. Är det styrketräning du är ute efter så instämmer jag helt i det olle skriver. Är det grenspecifik konditionsträning du är ute efter så är det rullskidor som gäller. Jag säger inte att träningen med expandern inte har någon effekt, men det finns bättre sätt att träna på. Jag förstår i och för sig att det är mycket praktiskt att köra med expandern och dessutom är det ett pass som inte kräver mycket tidsplanering och det är givetvis bättre än att inte träna alls.

 

En annan fråga är vilken nivå du är på och vad du siktar mot. Om du är en otränad nybörjare med målet att ta dig igenom VL kan det säkert ha en viss effekt. Siktar du mot en topp-100 placering tror jag du kan skrota dina 5 x 30 pass med expandern.

Oj då. Troligtvis inte många här på forumet som satsar på topp-100. Är själv en grupp 3 åkare och som sagt var tycker jag att jag har haft glädje av den expanderträningen jag gjort. Men visst, har du ambitioner att åka på 4 h så är inte jag rätt person att uttala mig. Då får du gå på Olles och Ulvangs linje.

Link to comment
Share on other sites

hm... massor med goda råd där!

 

Rullisarna ska inte få samla damm hur som helst, jag var nog mest ute efter att ha något extra när ja inte "tyar" att ta mig ut på ett extra pass (brukar ha ca 2 pass i veckan, ett snabbare och ett längre).

Så ett sätt att öka träningen alltså.

Chins? Stång i taket och armhävning från raka armar till hakan över stången?

Jag gör 12 + 12 varje morgon innan jobbet.

På kvällen gör jag superstar armhävning (dips) på 2 stänger axelbrett, men ännu bara 16 + 16.

Jag är inte tjock men tung så det räcker för dessa övningar. Och bara några minuter per tillfälle!

Lite löpning emellanåt, men de långa utepassen kan inte bli fler.

 

Målsättningen är alltid att bli bättre, men jag är långt bak i VL och kan i bästa fall lyfta mig till 7 timmar nästa år. Men då måste det komma snö till sydsverige.

 

Nu får jag försöka köra lite löptävlingar i sommar. 10 km på ca 38 och 21 på 1:30? Tja där är jag när jag är halvtränad efter en skidsäsongen (utan löpträning i vinter).

 

Kort sagt så ser jag ingen koppling mellan löpresultat och skidresultat, kan ju bero på tekniken där det lönar sig mer att bara ta i på löpningen men i skidor så ska vallan vara rätt och steget rätt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...