Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidbroms


kallep

Recommended Posts

  • 3 months later...

I och med inköp av nya rullskidor har jag också gjort en ny version av bromsen som är beskriven i första inlägget.

 

Den största skillnaden är att bromslagret. I förra varianten använde jag samma bromslager som sitter i ProSki vario. Vet inte om det beror på segt fett eller något annat, men det går i alla fall trögt jämfört med vanliga lager. I den nya bromsen har jag i stället använt ett vanligt ClasOhlson lager med ett stålblad som pressar mot lagret. Stålbladet tog jag från ett vanligt bladmått. Resultatet blev ännu bättre bromsverkan. Antar att lagren slits en del i och med att dom blir varma, men dom kostar inte mer än drygt en tia styck, så det gör inte så mycket.

 

Jag har också lagt ner en del möda på att få det hela tyst och skrammelfritt. B.a. är den bakre aluminiumarmen i första varianten är ersatt med en eklist. Lederna består av M4 skruvar och gängade hål i ek.

Det blev riktigt bra och skidan (Swenor fiberglas) låter inte mer än den gör utan broms d.v.s. den går mycket tyst och fint.

 

http://garage.mine.nu/apache2-default/broms/P1000533.JPG

http://garage.mine.nu/apache2-default/broms/P1000534.JPG

http://garage.mine.nu/apache2-default/broms/P1000538.JPG

 

 

Det jag använt för att skruva ihop det hela är

 

Skruvstäd

Borrmaskin och borrar

M4 gängtapp

Bågfil

 

Skruv mutter

Aluminiumprofil (Bauhaus)

Eklist

Gummicord (Bauhaus)

Billiga vanliga kullager

 

Eftersom jag tyvärr inte tillhör dom modigas skara när det gäller utförsåkning på rullskidor har dom här bromsarna betytt mycket för mig. Om jag inte haft dom skulle jag nog hålla mig på dom platta stråk som finns i närheten. Nu blir det i stället så att jag sitter med kartorna och försöker kombinera ihop rundor med så många, långa och branta backar som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

En broms inklusive gummicord och snöre väger 76 gram. Tycker inte den stör åkningen.

När jag körde vålarullen i våras (55 km rullskidtävling) hade kjag bara hunnit montera broms på ena skidan, men jag har inget minne av att jag kännde någon skillnad mellan skidorna då.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag tyvärr inte tillhör dom modigas skara när det gäller utförsåkning på rullskidor har dom här bromsarna betytt mycket för mig.

Du får kanske nytta av dem dem med tävlingshjul ner mot vändningen mot Björkviks brygga... ;)

Tog några vändor med tävlingsskidorna på tävlingssträckan på ingarö i dag. Riktigt fin sträckning :) Fina flacka backar, mest svaga kurvor, fin asfalt och i stort sett ingen trafik alls.

Och sen var det då backen ner mot björkviks brygga. Jodå, där backen blir som brantast fegade jag ur och drog i bromsen på båda skidorna. Det kändes däremot som det inte vore helt orealistiskt att åka ner utan att bromsa. Får väl åka dit några fler gånger och testa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Var tvungen att testa ett eget hemmabygge. Två hyllkonsoler, två spikningsplåtar och lite skruv var allt som behövdes, -kostnad 300:- på Bauhaus.

De blir väl till att testa i några mindre backar först innan jag ger mig ut på riktigt med den nya bromsen.

Link to comment
Share on other sites

Kör på ett par 80-tals SweNor som har en friktionsbroms som man kan variera "föret" med. Ingen direkt panikbroms men om man vet att det blir backigt kan man stanna och snabbt ställa om med en liten spak vid hjulet. Vet inte om detta finns nuförtiden. Lägger nog på åtminstone en minut på kilometertiden.
Link to comment
Share on other sites

Det är väl ungefär som Proskit Vario, som man kan variera rullmotståndet med.

http://www.skidsport.nu/sommar/rullskidor/default.asp?SeId=0&s2=0&c=120&Aid=1348

 

Har ännu inte testat min hemmagjorda broms. Om den fungerar funderar jag på att ta en cykel/rullkidsemester tillsammans med frugan i sommar. Med en broms på skidorna blir man fri att åka var man vill och behöver inte oroa sig för branta backar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Testade skidbromsen ovan idag med gott resultat.

Tänkte först att jag skulle göra några mindre inbromsningar eftersom det var första gången, men det slumpade sig faktisk så att jag blev tvingad till en rejäl inbromsning då asfaltsläggarna som jag visste höll på längs vägen valt att placera ett rödljus i slutet på en lång backe.

Kan konstatera att bromsen fungerar bra om något oväntat dyker upp, det finns heller ingen risk att det blir tvärstopp, -bromsar man in för snabbt så kommer benet automatisk att förflytta sig bakåt med påföljd att bromsen släpper.

 

-Konstigt att ingen av skidfabrikanterna utvecklat en likvärdig broms, jag tror att den skulle sälja bra.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...