Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

SPIROMETRI


Bävern

Recommended Posts

Hej deas tack för svar

Varför jag uppsökte läkare var på grund av att jag får hosta äfter träning

Jag kan ej träna mer en 3 gr i veckan utan att dra på mig infektioner

Jag har endast tränat i 5 år

När jag testade lungvolymen fick jag fylla lungorna till max med luft

och blåsa ut i en mätare som mätte upp hur mycket luft jag har i mina lungor

Normalt ligger mellan 80-120% jag har endast 76%

Syster tyckte det var lågt för att vara såpass tränad

Har kört vasaloppet 4de ledare

MVH TOMMY

Link to comment
Share on other sites

Lite förklaring:

Vid spirometri mäter man olika faktiska och teoretisk "volymer" Hos de flesta någorlunda unga är lungvolymen inom normalvärden, dvs den volym luft du ahr i dina lungor. Det som är intressant vid ett sådant test, och som jag tror att man funderade på pga hostan, är om du har något inslag av sammandragning av luftvägarna, i vila eller vid träning. EN sådan sammandragning är astma. Man mäter då den volym man kan blåsa ut under en sekund(bl a).

Vid inslag av astma är det ffa utblåset som påverkas.

Fick du 76% av denna och inte har någon akut bronkit (lufvägsinflammation) är du ordentligt nedsatt i in kapacitet

Link to comment
Share on other sites

Man brukar säga att det normala är mellan 80-120% av ett värde man satt utifrån försökspersoner. Det blir lite missvisande att säga att du har et 76%-ig lungvolym. 76% av din egen kapacitet eller av ett förväntat värde(=vilket det är)Oftast anser man att dessa värden är lite snäva, och det kan vara så att du hamnasr precis utanför. Om du inte röker, ahr någon lungsjukdom elelr hjärt/kjärlsjukdom är det nog så so du är, och träning komemr inte påverka detta värde i nån större utsträckning.

 

Jag måste reservera mig lite då det är svårt att uttala sig när jag inte har alla dina värden framför mig, man kolalr lite på mönstret och förhållande, kroppskonstitution osv. Prata gärna med din läkare så kan hon/han säkert förklara vidare!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...