Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Spända vader


Jonas_

Recommended Posts

Hej!

Körde mitt första pass igår efter o-ringen igår och vaderna var precis som vanligt under uppvärmningen.

Körde sedan igång och drog på med 3 minuters intervaller x 8. Vaderna blir såklart spända under den sortens arbete

men jag kände direkt efter nedjogg att dom var för spända då jag suttit och vilat 3 minuter ungefär då jag var färdig med intervallerna.

Tänkte då att det säkert släpper under nedjogg vilket det ej gjorde utan följde me ända hem.

Sen nu i eftermiddags, så under uppvärmningen till styrkepasset så satt det fortfarande i då jag löpte dom 20 minuterna.

Har upplevt detta under ett tidigare intervallpass också, så någon som har någon aning varför vaderna mina spänner sig av intervall träning?

 

//Jonas

Link to comment
Share on other sites

Jag har ibland problem med vaderna under pass då jag springer mycket uppför. Det känns då som vaderna blir fulla av syra direkt. Oftast kommer det i början av passet och försvinner tack och lov efter ett tag när jag kommit igång. Årets o-ringen var väl ganska slitsamt för vaderna (precis som för övriga delar av benen :)) så det kan säkert vara en orsak.

 

Jag har egentligen inget svar på din fråga. Men rörlighetstester har visat att jag har låg rörlighet i vaderna så det har jag antagit vara orsaken. Mer styrka och stretching hoppas jag hjälper.

Link to comment
Share on other sites

De flesta typer av problem med vaderna ger sig nog om vaderna blir bättre tränade helt enkelt. Finns väl många sätt att träna vaderna men i mitt tycke är långpass hopprep helt suveränt. Inför Stockholm marathon körde jag några hopprepspass upp till 60-70 min. Det hjälpte mej att kapa en dryg halvminut på 4km-perset och att klara hela maran med bibehållet steg (framfotslöpning) utan att vaderna stumnade eller krampade.
Link to comment
Share on other sites

Ja.. körde 10-20 minuter ett flertal ggr. Sedan trappade jag upp 30-45-60-70min runt 2v - 1v innan maran.

Är inte så säker att jag skulle kunna hoppa 70 min utan en enda miss, men det var nog inte mer är någon enstaka % av passets längd som det inte var snurr på repet.

Nästa gång jag ska träna inför en mara ska jag testa ännu längre pass. När man passerat timmen var man rejält mör inte bara i vaderna utan i hela underkroppen och bålen, men detta uppnått på ett betydligt skonsammare sätt än löpning.

Många av oss som skidar på vintrarna och löper på sommaren brukar ju alternera med rullisar även när man satsar hårt på en viss löptävling. Därigenom kan man konditionsträna mer utan att skada sig än om man kör bara löpning. Men risken med detta är att vaderna blir undertränade relativt andra löpmuskler. Så då kan man behöva komplettera med extra vadträning.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
I tisdag testade jag hopprep under en längre period (15min) för första gången. Jäklar i det. Kunde inte gå ordentligt förrens i fredags. Fortfarande smärtar vänstervaden. Nu har jag iaf tagit första steget, skall försöka få till iaf 10min en gång i veckan för att stärka mina svaga vader.
Link to comment
Share on other sites

I tisdag testade jag hopprep under en längre period (15min) för första gången. Jäklar i det. Kunde inte gå ordentligt förrens i fredags. Fortfarande smärtar vänstervaden. Nu har jag iaf tagit första steget, skall försöka få till iaf 10min en gång i veckan för att stärka mina svaga vader.

Verkar som att du ligger men uthålligheten i vaderna och då kan du förhoppningsvis notera stora resultatförbättringar när det är fixat. Främst i löpning men en del också i diagonalåkning på skidor. Har du problem att palla längre tider med hopprepet så kan du inledningsvis köra i intervallform. Tex. hoppa 5 min, vila 1-2 min osv.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...