Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidintervaller


Jonas_

Recommended Posts

Hej!

Skulle behöva lite tips på intervaller. vet några få men skulle behöva liite mer tips.

Nu under sommaren har jag på eget initativ kört 3 minuters intervaller med 1.30 min aktiv vila som funkat bra. är väll det jag kan egentligen som jag kör under sommaren förutom distansturer och tempo stakning. Under vintern tillkommer någon fler.

Men ni som vet, gissar att det finns många duktiga längdåkare här på forumet som skulle kunna dela med sig lite om hur man ska träna skidor för att bli snabbare!?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Skulle behöva lite tips på intervaller. vet några få men skulle behöva liite mer tips.

Nu under sommaren har jag på eget initativ kört 3 minuters intervaller med 1.30 min aktiv vila som funkat bra. är väll det jag kan egentligen som jag kör under sommaren förutom distansturer och tempo stakning. Under vintern tillkommer någon fler.

Men ni som vet, gissar att det finns många duktiga längdåkare här på forumet som skulle kunna dela med sig lite om hur man ska träna skidor för att bli snabbare!?

Du får väl köra så långt som den längsta uppförsbacken du hittar är, och sen blir vilan den tid det tar att åka ner helt enkelt. (Detta gäller rullskidor då). Annars är ju 4min x 4,5,6... populära och förespråkade, vila 2-3min mellan. Stakintervaller 10x2min med 1min vila kör jag en hel del själv men även längre intervaller på 6-10min. Oftast kör jag dock så långt som uppförsbackarna jag hittar räcker (kan inte springa i år pga löparknä så de flesta intervallpass har blivit på rullskidor)

Link to comment
Share on other sites

Ok. Låter som vanliga löpintervaller där du programerar klockan. tänkte dock en sak, 1 min vila på 2 min intervaller är ju hälften av arbetstiden så det blir ju ganska lång vila. I löpningen så är det ju 1/3 vila av intervallen ex 3min intervall/ 1min vila. Är det så att man allmänt har lite längre vila i skidintervaller att det blir c:a halva tiden av intervallen?
Link to comment
Share on other sites

Hej,jag har också haft löparknä.Gick över på bara två veckor efter jag hade varit hos en idrottsläkare.Man ska dra ut senan på sidan av benet.Den som går från höften ungefär tror jag till knät.Skadan beror på att senan har blivit för kort som du kanske vet och då blir knät inflamerat fär att något som jag inte kommer ihåg vad det heter ligger och gnider eller skaver eller vad man ska säga i knät så det blir inflamerat.Idrottsläkarn sa att man skulle göra en övning som jag tror kan vara lite svår att förklara men jag kan ju försöka.Man ska ligga på rygg på ett stadigt bord inte för lågt helst köksbord sedan ska man dra upp ena benet och hålla i knät med bådda händerna sedan ska en annan person ta tad i det andra benet och dra det åt sidan så det känns riktigt ordentligt.20 gånger på varje sida.Om du inte kan göra den här övningen kan du ju försöka med någon som man kan göra själ.Bara det drar riktigt ordentligt isenan.Men övningen som läkarn visade var riktigt efektiv så den rekomenderar jag.

 

Det här med skidintervaller,jag har läst på röda tråden på skidförbundet att man ska köra intervaller som är 2-8*2-8 min.Man kan varigera mellan A3 intervaller och mer racer intervaller A3+ med mera vila.Jag brukar köra 4'4 med 3 min vila och 8'3min med 1min vila emellan.Har kört kortare några enstaka gånger också 70-20 och 90-30.Fast jag satasr mest på lite kortare distanser.5-10 km och lite längre också fast inte över 3 mil.Jag får inte åka längre heller eftersom jag inte är tillräckligt gammal fast har bara ett år kavr tills jag får åka längre men jag tror inte jag kommer göra det då heller.Ja,ja hoppas ni blev något klokare kände att det blev lite långt och ganska ludigt.

Link to comment
Share on other sites

jag kör ofta en min vila på löpningen 2min , 3min, 4min , 5min alla med 1 min vila....de jämt o bra o lagom långt=)

 

annars e nog backe de bästa på rullskidor om man inte har ett par tröga hjul.....

Du tänkte, om du nu säger att du kör 1 min vila på alla intervaller... på 2 min måste du köra ett antal för att bli trött, men när man går upp på säg 4-5min intervaller hur många kör du då?

Tycker det låter som väldigt tufft det där om du kör så jämt eller äre jag som är klen? :)

På 3 min intervallerna kör jag med 1 min och springer c:a 8st ganska precis lagom.

Sen om ja går upp till säg 6 min intervaller så har jag hört att vilan ska vara hälften av intervaller alltså 6min action och 3 min rörlig vila.

 

 

Det här med skidintervaller,jag har läst på röda tråden på skidförbundet att man ska köra intervaller som är 2-8*2-8 min.Man kan varigera mellan A3 intervaller och mer racer intervaller A3+ med mera vila.Jag brukar köra 4'4 med 3 min vila och 8'3min med 1min vila emellan.Har kört kortare några enstaka gånger också 70-20 och 90-30.Fast jag satasr mest på lite kortare distanser.5-10 km och lite längre också fast inte över 3 mil.Jag får inte åka längre heller eftersom jag inte är tillräckligt gammal fast har bara ett år kavr tills jag får åka längre men jag tror inte jag kommer göra det då heller.Ja,ja hoppas ni blev något klokare kände att det blev lite långt och ganska ludigt.

Granqvisten, jag tror vi ligger på ungefär samma tävlingsdistanser mellan 5-10km stämmer med mig också. Kör du räcerintervallerna lika som med det du skrev ex 8*3 1min vila? 4*4 gissar jag nästan att du för det mesta kör A3+?

Link to comment
Share on other sites

De intervaller jag brukar köra ser ut så här: 2/1x10 (2 minuter arbete,1 min vila upprepa 10 ggr) 3/2x6, 4/2x4, 5/3x5 och 10/2.5x3. Jag kör dom på lite olika underlag. Löpning på asfalt eller bana, myr, skidgång eller på rullskidor. Vintertid naturligtvis på snö:)
Link to comment
Share on other sites

Angående vila så beror det på syftet med intervallträningen och självklart också längden på intervallerna.

 

Om jag gissar lite på ironmans intervaller, så kör han de kortare intervallerna med fokus på snabbhet och de längre med fokus på att höja mjölksyratröskeln alternativt uthålligheten.

 

Om syftet med intervallerna är ökad snabbhet bör vilan vara längre. Kroppen bör då vara mer återhämtad för att kunna genomföra intervallerna i högt tempo. Är syftet att öka uyhålligheten alternativt höja mjölksyratröskeln genom sk tröskelintervaller, då är farten inte lika hård och vilan behöver inte heller vara så lång.

 

De senaste åren har 4min intervaller fått ganska stor uppmärksamhet inom konditionsidrotten. Den variant jag då syftar på är att köra ett fåtal intervaller (ca 4st) med hög intensitet (90-95% avmaxpuls). För att klara av att genomföra intervallerna krävs då ganska lång vila (ca 3min).

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare en sak att tänka på när det gäller intervallträning är att det är bra att köra intervaller i de olika teknikerna. Ett par år körde jag mest i en lagom slakmota - och det ledde till att jag tappade relativt mer i snabba partier och branta uppförsbackar. Efter att ha listat ut att det kunde vara lurt med intervaller brant uppför och flackt/lätt utför gick det att fixa till det lite...
Link to comment
Share on other sites

Att köra intervaller utförs och där det är lättåkt är bra för att få farten i kroppen. Vet att en del elitåkare kör intervaller i lätta partier också. Att köra intervallerna i liknande terräng hela tiden gör väl att man blir bra till en viss gräns men sen händer det inget mer. Man blir väl bra på det man tränar?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...