Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Räkna ut din fysiska status


jo

Recommended Posts

Det finns ju många sätt att testa sin kondition och styrka på men jag tycker denna formel var lite rolig:

 

(Din tid på milen * 4) - (antal kg i bänkpress) - (antal chins * 2) = fysisk status

 

Resultatet ska bli låg som möjligt. Är det någon som kommer ner till noll?

 

Utan att ha testat mig tror jag att jag skulle få ett resultat på ca: 20-30 just nu.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju många sätt att testa sin kondition och styrka på men jag tycker denna formel var lite rolig:

 

(Din tid på milen * 4) - (antal kg i bänkpress) - (antal chins * 2) = fysisk status

 

Resultatet ska bli låg som möjligt. Är det någon som kommer ner till noll?

 

Utan att ha testat mig tror jag att jag skulle få ett resultat på ca: 20-30 just nu.

Jag blev lite nyfiken på var du har hittat formeln. Bygger den på några tester?

Link to comment
Share on other sites

Den där milen...får man fixa den med valfri metod?

 

Ca 6 minuter med bil

6*4-80-10=-66

Det förståss. Man skulle ju kunna tänka sig att man klarar några 1000kg i bänkpress med en truck också.

 

6*4-6000-10=-5986 :)

Link to comment
Share on other sites

nog kommer man ner till noll..

4xca38min -92.5(5reps, aldrig testat 1reps )-2x30(kör 3x30 1ggr i veckan i cirkelstyrkepass har aldrig testat max antal) = -0.5

Inte dåligt. Jag antar att det ger resultat i skidspåret oxå.

 

Andreas_J>> En kolega berättade att hans bror använde formeln i det militära. Den går säkert att modifiera lite. Kanske dips istället för chins?

Link to comment
Share on other sites

Min brorson (rugbyspelare) o jag har ganska länge pratat om en "Stålmannen"-tävling för att kombinera rejäl styrka med uthållighet. Grundkonceptet ser vi som ett maratonlopp följt av traditionellt styrkelyft där klockan stannar först efter att lyften (böj, marklyft, bänkpress) är avklarade. Först tänkte vi att man räknar av löpminuterna från antalet lyfta kilo jämnt av. T ex 150 + 200 + 120 - 4 timmar = 470 kg minus 240 minuter = 230 poäng.

 

Men kanske det skulle bli rättvisare med att använda viktkoefficienttabellen från styrkelyft, eller ha nån upp-viktning av löpningen för att inte rena styrkelyftare i tungvikt ska vinna för lätt. Säg att man tog antal kg minus antal minuter x 2 o försökte hamna på noll. Att ta 150 kg i knäböj, 200 i mark o 120 i bänk direkt efter en målgång i maraton skulle vara ett bra resultat för en vältränad 85-90 kg kille (åtm för mig som är 50 år *puh*). Då skulle löpningen behöva gå på 235 minuter inklusive lyften, dvs sådär 3:45.

 

Vad tycker ni?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jag har ett annat test vid stavgångsintervaller (2,5 minuters) . Jag tar pulsen efter varje intervall tom den 10:e och sista. Sen tar jag pulsen varje minut i 6 min medan jag går ner i backen. Ju snabbare pulsen går ner och stabiliserar sig på ett värde, desto bättre form är jag i.
Link to comment
Share on other sites

Jaaaa.........kan inte löpa nu längre........men för ca 4år sedan så gjorde jag ca 37 på milen....vikt 93 pannor.......150 i bänk..........52 chins med remmar...inte strikta iofs......blir runt -100.

 

Nu ca 3 kilo lättare...ingen löpning......ca 145 i bänk.....ca 35 chins med remmar.

Focus på uthållighet å Vo2 MAX nu.........

 

Kompis i piketen Malmö har gjort 100 chins med remmar!!!!!!! Fy fnnnnn de e grymt....

Inte strikata de heller men men.........

Link to comment
Share on other sites

För att det inte bara ska bli värre och värre så får jag väl lägga till mina siffror...

38 min på milen, 75 i pers på bänkpress och endast 15 chins (men väldigt strikta) ger

runt 50!

 

Bara att inse att det finns potential :)

Jag tror inte ens att jag klarar milen på detta längre eller tar pers i bänkpress :(

Så kanske ett resultat på runt 60 istället!

 

Vad är remmar förresten på chins?, ska man inte bara hänga i raka armar och dra upp hakan över stången utan att sprattla med benen (tips för att underlätta chins)?

Link to comment
Share on other sites

Har man nån nytta av chins i skidåkning ? Är det inte bättre att köra något som jag inte vet vad det kallas men går till så att man har hälarna i marken och ryggen mot marken/golvet och håller armarna i ett räck eller stockar utomhus och sen häver sig upp från marken/golvet. Tanken är att man skall träna baksidan av överarmarna. Ett tag fanns ett hjälpmedel för detta med två stavar och man skulle häva sig upp i stavarna. :o
Link to comment
Share on other sites

Jaaaa, skall man tex bli bra stakåkare så satsa på att träna magen å ryggen/bålen mycket. Triceps används ganska lite...bara sista snäppen. Tanken är ju att få stora muskelgrupper att jobba....triceps är en förhållandevis liten muskel grupp å tar slut ganska snabbt.

 

Rygg å mage skall jobba!!

 

//Per

Link to comment
Share on other sites

Lats (dvs muskel på sidan/bak på bröstkorgen) bör du absolut träna och chins är då en kanonövning. Men det finns många andra alternativ där den du nämner är en.

 

Själv har jag nu börjat med maghjul, som tränar en massa olika muskler men mest mage. 4x12 rep idag. Helt jäkla grymt redskap.

Link to comment
Share on other sites

Vilket grepp som ger bäst skidmuskelträning är nog väldigt svårt att svara på, kan tänka mig att det är induviduellt också! Det jag märkt iaf är att om jag håller handflatona mot mig tar det lite mer på biceps och håller man handflatorna från sig tar det mer på latissimus dorsi (latsen). Drar man sig upp bakom nacken tar det ännu mindre på biceps, men den varianten har jag blivid avrådd från att köra pga skaderisk i axlarna.

 

Nu till ämnet:

 

Toppnotering för några år sedan: 36 på milen, 102,5 i bänk och 25 chins ger: -8,5

Nu: 37 på milen, runt 90 i bänk och 25 chins ger: +8.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...