Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kiropraktik kontra ryggbesvär


Antti

Recommended Posts

Jag fick en rejäl låsning i ryggen för ett par veckor sedan.

Jag fick en tid hos en kiropraktor som avhjälpte låsningen direkt.

Fantastiskt tyckte jag.

Problemet var att jag gått med en "sned" rygg en längre tid.

Jag såg själv i spegeln före första behandlingen hur sned jag var i ryggen.

Nu tycker kiropraktorn att jag skall träffa honom ca 6 gånger till fram till årsskiftet.

Det kostar ju en del, men behövs detta verkligen?

Jag vågar inte avstå från behandlingen heller då jag inte vill tillbaka i läget med låsningar i ryggen. Har Ni någon erfarenhet av detta?

 

Problemet är att kiropraktorn bad mig avstå från all belastning av ländryggen under några veckor. Nu har jag fått klartecken att börja jogga lite försiktigt.. Jag vill ju köra på ordentligt nu!!!

Alltså inga rullisar, ingen cykling, inga längre löpsträckor och definitivt ingen C2 på gymmet under en tid framöver...

 

Känns väldigt frusterande, för jag mår bra annars.

 

Vore tacksam för råd angående belastning.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte säga något om just denna åkomma men jag har varit till kiropraktorer flera gånger för diverse besvär. Alltid med bra resultat. Senast var det en krånglande axel och det krävdes flera behandlingar - och träning däremellan - för att jag skulle bli bra. Grejen är väl att även om han lyckades "låsa upp" din rygg direkt så finns risken att den "halkar tillbaka" i det sneda läget igen. Antagligen har du flera olika snedställningar och låsningar som måste åtgärdas. Huvudproblemet kanske inte ens är ryggen utan det kan sitta nån annanstans. Mina axelproblem orsakades t.ex. av dålig rörlighet i höften. Mycket pengar blir det så jag förstår att du tvekar men jag skulle nog satsa på det ändå. Man har ju bara en kropp och den har prio 1!
Link to comment
Share on other sites

Stora studier har gjorts, till exempel av statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU) av olika behandlingar vid akuta ryggsmärtor. Beläggen för olika behandlingsformer är mycket dåliga. I princip blev kontentan att egen aktivitet påskyndar läkningsprocessen och oftast sker tillfrisknandet parallellt med en behandling som man upplever var det som gav effekt. 80% är friska inom två veckor av sig själva.

 

Trappa upp din träning i den takt du klarar av och gör det du vill. Du har ju uppenbarligen en träningsbakgrund och det kommer att gå fint om du använder sunt förnuft. Köp något roligt för pengarna istället.

Link to comment
Share on other sites

Är alltid vanskligt att uttala sig om andras åkommor, särksillt när man inte har någon som helst utbildning på det området.........

 

Hursom helst , April 2007 fick jag ett rejält ryggskott efter att ha försökt lyfta en skoter. Så här i efterhand förstår jag att ryggen var sned redan innan själva ryggskottet. Lyftet var den sista droppen så att säga. På mig har det handlat om stelhet i just höft och utsida lår och jag tror att det är samma för många av oss. Mycket löpning brukar rendera i stel höft mm och eftersom man inte är (var) storstretchare så blev det som det blev.

Jag gick i alla fall till en naprapat som jag har använt tidigare vid diverse åkommor. 3 besök under en 2v period sedan tyckte han att det räckte. Första besöket var själva "knäckningen" som jag gissar är samma som Kiropraktorn gjorde på dig. De andra 2 var mer masage och stretch. Jag tog det lugnt med tränig i ca 4 veckor med ordinerades mycket rörelse. Promenader blev det för mig. Har inte haft några problem sedan dess vilket kan bero på att jag lärt mig tolka varningsignalerna bättre och åtgärdar då detta med stretchning. Började också med Yoga som jag varmt kan rekomendera!

 

Rent generellt tror jag att många av oss med ryggproblem har dålig bålstabilitet. Visst, vi tränar en hel del och är starkare än medelsvensson men samtidigt är belastningen också högre. Det blir lätt ensidig träning (löpning, rullisar) och här tror jag att små "fjantiga" övningar på Pilatesbollar, rena balansövningar och tex löpskolningsövningar är till stor hjälp. Så lägg in den typen av övningar i din vardag!

 

Men så kan man ju köpa sig en Hästens säng á la 65000:- så är ju alla problem lösta ;)

Link to comment
Share on other sites

Man kan förstås aldrig jämföra med ett besvär man inte känner till.

 

Men under åren med skidträning och diverse ländryggproblem har jag aldrig haft ont av dubbelstakning, däremot ofta under diagonalåkning. Under dubbelstakning rör sig ländryggen hela tiden och låser sig aldrig. Tvärtom får den jobba ordentligt får bra cirkulation o musklerna blir mjuka. Men när man står i diagonalställning med rak rygg fastnar den lätt.

 

Har du problem högt upp i ryggen blir det kanske en helt annan sak.

Link to comment
Share on other sites

Tack allihop för Era synpunkter och råd!

Jag kommer gå några behandlingar till och känna efter hur ryggen mår efter hårdare belastning. Känns allt bra kan man kanske avboka några tider. Trots allt vill man inte chansa för mycket. Jag håller med Boljohan: Kroppen är prio ett!

 

Stefan Sand: Jag håller med Dig angående "fjantiga" pilatesövningar.

Har själv ett förflutet där jag tränat mycket på gym i ca 15 år. Jag har alltid tyckt att pilatesövningarna är löjliga då man varken uppnår explosivitet eller kondition. Onödiga helt enkelt. Jag har dock ångrat mig gällande detta på senare tid. Övningarna är säkerligen nyttiga i varje fall vid rehabträning. Jag har provat "bollövningarna" och är faktiskt positiv till detta nu!

 

Anl: Jag ska prova köra några kilometer med rullisarna i helgen och känna efter hur ryggen mår efter passet. Det får bli en platt bana med endast dubbelstakning.

 

Jag är helt på det klara med att bålstabiliteten är det som är problemet för min del. Jag har aldrig problem med ryggen så länge jag tränar aktivt på gym. Däremot om jag tar längre upphåll (några månader) vilket hänt några gånger, får jag genast besvär med ländryggen.

Övningarna på gymet ger bra stabilitet i bålen och när jag slutar träna en tid återkommer problemen.

 

Jag ska fortsätta träna aktivt på gymet men behöver egentligen förbättra konditionen mer för att bli en bättre skidåkare. Min syreupptagningsförmåga är inte så hög just nu..

 

Jag som hade siktat in mig på hårda intervallträningspass ett tag framöver..

Link to comment
Share on other sites

Det finns inget som säger attd et skulle behövas en "rehabiliteringsperiod" efter menipulering av ryggen. Gick det så lätt att knäcka till den så att du blev bra så skulle jag köra hårt från första dagen.

Exakt vad skulle dessa behandlingar ge för att förhindra att du får besvär igen?

 

Kör så hårt du kan, du komemr snabbare tillbaka till "ditt gamla jag" igen!

Link to comment
Share on other sites

Det finns inget som säger attd et skulle behövas en "rehabiliteringsperiod" efter menipulering av ryggen. Gick det så lätt att knäcka till den så att du blev bra så skulle jag köra hårt från första dagen.

Exakt vad skulle dessa behandlingar ge för att förhindra att du får besvär igen?

 

Kör så hårt du kan, du komemr snabbare tillbaka till "ditt gamla jag" igen!

Man ska tydligen bli rörligare i ryggen av behandlingarna, vilket gör att man minskar risken att återfalla i en låsning. På något sätt skulle behandlingarna "smörja upp" ryggen?!

Jag tycker det låter "skumt".

 

Jag har testat att springa lite kortare sträckor (några km) vilket har gett mig lite grann stelhet och värk efteråt. Dock inget allvarligare. Jag tänker sakteligen öka belastningen så får man utvärdera efter passen..

Däremot fungerar det utmärkt att köra hårda gympass med tricepsövningar och latsövningar. Det är inte dumt det heller!

Link to comment
Share on other sites

Nå, mig veterligen sker ingen smörjning av sådan behandling. Missförstå mig inte: jag tro definitivt att manipulering och liknande åtgärder kan ge god, akut hjälp, men seriös forskning har inte kunnat visa att dylika övningar ger någon signifikant skillnad i längden. Däremot är det av stor vikt att man tränar baksidan av kroppen coh bålen, såväl muskelstärkande(styrketr är ett för smalt ord) och stretchingträning. Olika balansövningar för att ge bättre balansstyrka har också god effekt!!

 

Lycka till!!

Link to comment
Share on other sites

Nå, mig veterligen sker ingen smörjning av sådan behandling. Missförstå mig inte: jag tro definitivt att manipulering och liknande åtgärder kan ge god, akut hjälp, men seriös forskning har inte kunnat visa att dylika övningar ger någon signifikant skillnad i längden. Däremot är det av stor vikt att man tränar baksidan av kroppen coh bålen, såväl muskelstärkande(styrketr är ett för smalt ord) och stretchingträning. Olika balansövningar för att ge bättre balansstyrka har också god effekt!!

 

Lycka till!!

Tack för tipset deas.

Jag har själv ingen kunskap i hur en behandling påverkar min rygg så jag tar tacksamt emot dina råd. Jag har lyssnat på min kiropraktor som naturligtvis också har sin ekonomiska situation att tänka på. Det är ju lätt att lura en stackars ovetande person med smärta..

 

Jag skall avboka mina tider såvida jag inte får akuta problem igen.

 

"Styrketräning" är självklart ett alldeles för generellt ord i detta sammanhang, men jag tyckte att det förklarar bra vad jag vill säga. Styrketräning för mig är att träna igenom kroppen på gymet mestadels med fria vikter. Jag kan natrurligtvis på in på hur jag värmer upp vilka övningar jag gör och antalet reps och set, streching och så vidare, men det anser jag "ingår" i uttrycket "styrketräning". När jag "stryrketränar" så fungerar min kropp på ett bra sätt utan ryggproblem.

Link to comment
Share on other sites

Givetvis blir det alltid generaliseringar vid inlägg och epost, men jag brukar säga att det (i princip) aldrig är farligt att träna(och som vanligt finns det undantag).

 

Om han har problem, brukar jag rekommendera att minska vikten lite på hanteln/skivstången och försöka att köra med god teknik, på samma sätt som när man försöker tänka på tekniken i samband med skidåkning osv. Det minskar risken för skador mm. Upplever man att man då tar slut helt abrupt (dvs man bibehåller god teknik och upplever att man inte klarar någon mer rep med samma vik) är det inte fel att ta bort 10-15% av vikterna och köra några rep til, med god teknik.

 

Balansövningarna i samband med styrketräning är klart underskattade, även om det som allt annat är lite inne just nu...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...