Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rapporter från Torsby?


Anl

Recommended Posts

Jag åker en hel del i tunneln och tycker det är fantastiskt att kunna åka skidor på snö året runt. Helt klart värt pengarna tycker jag, fast jag bor ju nära.

 

Det är inte så mycket folk än men snart börjar det nog bli lite tjockt på helgerna. Ju närmare säsongen desto mer folk och desto sämre spår och snö.

 

Snön är grov och lite sockrig så spåren kan blir lite lösa om det är mycket folk som åker. Jag kör VR55 som fästvalla.

 

Luftfuktigheten är ganska hög så det kan vara lite jobbigt för luftrören. Hade en del problem med hosta efteråt men det har blivit bättre. Antingen beroende på att luften förbättrats eller så har jag vant mig.

 

Har du inte provat tunneln så är det väl läge att göra det. Det är ju en upplevelse som är rätt så annorlunda.

Link to comment
Share on other sites

Under sommaren är det helt lungt i tunneln, efter september blir det mer och mer folk på speciellt helgerna. Om du gillar att åka skidor är det jättebra, men i November vill man nog hellre vara i Bruks eller norröver.

 

Mycket konstigt att det inte är mera folk där? Att träna skidor där några dagar, brukar köra 3 med dubbla pass, går på ren inspiration, du får gömma rullskidorna ett tag så dom blir roligare när dom kommer fram. Det som är givande träningsmässigt är att man måste trycka ner dom klassiska skidorna, det blir ju inte riktigt så på rullisar.

Link to comment
Share on other sites

Nan som bor i Karlstad som åker upp till tunneln och tränar eller vet om några från Ok Tyr t.ex. åker upp och kör? Nyinflyttad student och sugen på att åka dit och träna lite.

Ja, jag bor i Karlstad och har tänkt försöka åka lite då och då under hösten. Sambon är Tyrare och åker ofta med hon också. Annars vet jag inte om det är så många Tyrare som åker till tunneln. Skicka ett meddelande om du vill åka med så får vi se om det passar.

Link to comment
Share on other sites

Nan som bor i Karlstad som åker upp till tunneln och tränar eller vet om några från Ok Tyr t.ex. åker upp och kör? Nyinflyttad student och sugen på att åka dit och träna lite.

Ja' date=' jag bor i Karlstad och har tänkt försöka åka lite då och då under hösten. Sambon är Tyrare och åker ofta med hon också. Annars vet jag inte om det är så många Tyrare som åker till tunneln. Skicka ett meddelande om du vill åka med så får vi se om det passar.[/quote']

Hallå, jag åker gärna med nån gång om du ska upp.

 

Du ska inte upp nu till söndag? :)

Link to comment
Share on other sites

Mycket konstigt att det inte är mera folk där? Att träna skidor där några dagar, brukar köra 3 med dubbla pass, går på ren inspiration, du får gömma rullskidorna ett tag så dom blir roligare när dom kommer fram. Det som är givande träningsmässigt är att man måste trycka ner dom klassiska skidorna, det blir ju inte riktigt så på rullisar.

Är det inte lite folk där på grund av att det ligger så svåråtkomligt för de flesta? Om jag hade haft en eller två timmars restid till en tunnel hade jag rest oftare, men nu tar det fem-sex timmar dit och då blir det en annan femma. Och det går väl knappast bra tåg dig heller.

 

Jag väntar mer spänning på besked om skidtunneln i Hässleholm... Det skall visst fattas beslut under hösten och i så fall kan tunneln vara klar vintern 2010/2011. Det tar 30 minuter för mig att komma till Hässleholm. Det skulle vara fantastiskt att ha mer än en veckas skidsemester i kroppen inför VL.

Link to comment
Share on other sites

Besked om tunnel i Hässleholm, ja, ja, det är många ställen som det ska bli tunnlar på. Men bra naturligtvis med en söderut. Vad jag menar är dels att jag är förvånad att inte flera svenska tävlingåkare är där (vi är ju iofs inte så många) dels alla seriösa (elit)motionärer/veteraner.

 

Åker man till tunneln så ska man självklart stanna där flera dagar, speciellt om man har fem sex timmar dit.

Link to comment
Share on other sites

Jag var i Torsbytunneln förra sommaren i samband med en semesterresa och tyckte det var en upplevelse. Det var lite svårt att klä sig vinterklädd med +20 utanför, men det var befogat med -3-4 gr där inne.

Jag har drygt 40 mil dit, så det är inget man bestämmer över en kafferast. Om jag åker dit tar jag ledigt fredag och hinner köra ett pass skejt, sen klass-skejt lördag o avslutar klass söndag.Det jag funderar på är om man får ut tillräckligt med tanke på hur stel i ljumskarna man blir efter första klassiska passet, söndagen lär nog bli seg även med rullskidträning i benen. Ber. kostnad ca 1500, om man delar på reskostnaden. Frågan är om det är värt det eller om man skall lägga de pengarna på ett skidlopp till vintern i stället.

Link to comment
Share on other sites

Besked om tunnel i Hässleholm, ja, ja, det är många ställen som det ska bli tunnlar på. Men bra naturligtvis med en söderut. Vad jag menar är dels att jag är förvånad att inte flera svenska tävlingåkare är där (vi är ju iofs inte så många) dels alla seriösa (elit)motionärer/veteraner.

 

Åker man till tunneln så ska man självklart stanna där flera dagar, speciellt om man har fem sex timmar dit.

Ehm... som jag skrev. Torsby ligger ju så avsides. Oavsett nivå på skidåkningen är det inte så förbannat lätt att åka dit varje helg.

Link to comment
Share on other sites

Jag var i Torsbytunneln förra sommaren i samband med en semesterresa och tyckte det var en upplevelse. Det var lite svårt att klä sig vinterklädd med +20 utanför, men det var befogat med -3-4 gr där inne.

Jag har drygt 40 mil dit, så det är inget man bestämmer över en kafferast. Om jag åker dit tar jag ledigt fredag och hinner köra ett pass skejt, sen klass-skejt lördag o avslutar klass söndag.Det jag funderar på är om man får ut tillräckligt med tanke på hur stel i ljumskarna man blir efter första klassiska passet, söndagen lär nog bli seg även med rullskidträning i benen. Ber. kostnad ca 1500, om man delar på reskostnaden. Frågan är om det är värt det eller om man skall lägga de pengarna på ett skidlopp till vintern i stället.

Jag har också ca 40 mil till tunneln. Brukar åka dit en gång i månaden fre-sön under juni-november. Det är helt klart värt det tycker jag. Jag har haft lite tur och hittat jättebra och billigt boende, så jag brukar räkna på ca 1000:-, men det blir väl snarare upp mot 1500:- för man hittar ju nästan alltid nåt på rea i sportaffären där. Jag tar alltid 3h pass på fredag och lördag och ca 2h på söndag (vill ju inte vara för trött när man ska köra hem). Hur stel man blir i ljumskarna beror väl på hur tränad man är antar jag.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...