Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

A2 träning


Jonas_

Recommended Posts

A2 är busenkelt att förklara: Kör riktigt hårt utan att du drar på dig mjölksyra eller stumnar, det ska gå så fort att du slutar prata (som man "ska" (eller skulle) kunna på A1). Den A2-träning jag körde vintertid var 30 km (eller 3 varv på vårt "10"-kms eljusspår) på ungefär 1:40-1:45, då var mitt A1-tempo 30 km/2 timmar och tävling var kanske 1:30-1:35 på samma sträcka.
Link to comment
Share on other sites

Det är nog första gången jag har hört det rådet, hur tränar du för att behöva köra mer i Dead zone? Tror det är mest vi gubbar som kör A2, för att det känns som om man tar i.

Jag har också hört det rådet, det gavs av ett par före detta elitåkare. Syftet skulle vara att förbättra nivån som ligger under tävlingsfart så att man inte dråsar igenom A2-nivå ner till A1-nivå när man tröttnar på ett lopp. När jag läste om detta råd så var den allmänna synen att elitmotionärar kör antingen långa A1 eller också intervaller A3/A3+ och tränar därmed nästan aldrig denna zon. Rätt eller fel har inte jag kunskap att uttala mig om, men det fanns en baktanke med rådet i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...