Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Toko-riller


Dorpat2008

Recommended Posts

Hej,

 

köpte en Toko-riller idag och prövade lägga in en struktur och det fungerade bra. Nu har jag dock sett att man kan köpa två extrajärn med raka spår. Jag undrar nu vad det är jag går miste om i och med att jag bara har de två järnen som kom när jag köpte rillern. Behövs de raka spåren alls?

 

Mina skidor är för övrigt nyslipade med finast möjliga struktur. Betyder detta att jag antagligen alltid måste lägga in extrastruktur i belagen, förutsatt att det inte är extremt kallt?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Så här skulle man kunna sammanfatta Tokos artikel "Hand Structure Guidlines" av Ian Harvey. Dessvärre hittar jag den inte längre på nätet.

 

Nysnö, finkornig Grov snö

Genomvåt Grov linjär 2-3 mm Swix

> 0C Grov linjär 2-3 mm Swix Linjär+bruten Toko

0 till -7 Bruten fin Toko Medium linjär 0.75-1 mm Toko

-7C till -13C Fin linjär 0.5-0.75 mm Toko Medium linjär 0.75-1 mm Toko

< -13C Ingen rill Medium linjär 0.75-1 mm Toko

 

 

Kommentarer?

Link to comment
Share on other sites

Jag har mätt rillarna till 1 mm och 1,5 mm för både raka och brutna. Redan det gör Ians artikel konstig eftersom det innebär att man inte kan lägga fina strukturer med Toko, snarast medium 1 mm och halvgrov 1,5 mm. Ett annat problem är att han inte anger vad 1,5 mm brutna skall användas till. Ett tredje problem är att det alltid står annorlunda när en butik gör reklam för Toko-rillern. Då står det att den brutna strukturen används för grov och isig snö, medan den raka används för våt snö. Med andra ganska tvärtom från vad Harvey skriver. Så vem skall man tro på? Och vad gör man med gammal snö under nollan?

 

Jag har börjat tro på att det inte finns någon koll på detta. Enda sättet är att utföra egna experiment. Det är dock svårt när det är några km till spåret och man har ett par skidor.

Link to comment
Share on other sites

En sån här tabell gjorde jag utifrån tokoartikeln då jag köpte en tokoriller i höstas. När de två olika brutna strukturerna skall användas tycker jag är klart, gillar dem bäst. De raka är dock lite knepigare eftersom det rekommenderas tre olika grovlekar, men det finns bara två rullar. Antar att man med ett lätt tryck med den fina får 0,5; ordentligt tryck ger 0,75 och den grova ger 1mm?? Eller?

Tycker inte att det behövs finare rullar eftersom jag utgår från en skida med fin maskinstruktur (stålsicklad på grusskidorna).

 

Nysnö:

Kallare än -13°C Ingen struktur eller fin, fin rak

-13°C till -7°C Fin rak: 0,5 - 0,75 mm

-7°C till -1°C 2 ggr fin bruten

 

Våt nysnö:

0° C och varmare 2-3 mm Swix

 

Gammal snö:

Kallare än -1°C Rak 0,75 - 1 mm Ju grövre snökristaller desto grövre struktur.

 

Snö som små ”iskulor”:

0°C och varmare Rak + bruten (grövre rullarna)

 

Gammal mjuk snö:

0° C och varmare 2-3 mm Swix

 

Gammal våt smutsig snö:

0° C och varmare Rak 1 mm + 2 ggr bruten grov

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker den är bra att använda. Jag var väldigt skeptisk till plastsaken innan köp, men blev positivt överraskad när jag satte den på skidan. Har man fästvallat skidan innan rillning så är det lite opraktiskt att få en bra början på den bakre gliddelen, men oftast så rillar man innan fästvallning så för det mesta är det inget problem.

 

Det vore kul om alla med tokoriller kunde posta testresultat i denna tråd så man skulle lära sig mer om när vilken rill funkar.

Link to comment
Share on other sites

Skall skida Botniavasan på söndagen och enligt prognoserna blir det 0/+1 och nysnö, och jag har endast tokorillern men tänker inte köpa swixrillern och skära in struktur med den. Vad borde man göra? Lägga rak 1,5 (tokos grova) eller både rak och bruten (grova)? Vad tror du Frazzi? Skall du skida Botniavasan?

 

Tycker det är lite konstigt att det rekommenderas fin bruten för nysnö -1, men sedan 2 mm rak för nollgradig nysnö. Varför inte använda bruten också struktur vid fuktigare nysnö?

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag skall inte åka. Är förkyld, men hade inte tänkt åka annars heller.

 

Jag har ju också bara haft tokorillern i ett par månader och har testat väldigt lite så har svårt att ge något bra svar.

 

Men samma sak slog också mig då jag gjorde min tabell utifrån Ians artikel. Vad göra när temperaturen ligger runt -1/+0 nysnö??? Det är ju ett jävla hopp från rak 2-3mm till fin bruten. Det beror ju förstås mycket på om snön som faller är våt eller torr osv...

 

Nån med mer erfarenhet av tokoriller skulle gärna få ge sin syn på saken.

 

Ps. Ser att du är från Åbo. Finns det i Finland nåt värre än landets sydvästra del med tanke på snöförhållanden?? Fast ni har ju skidtunnel både i Nystad och Paimio så det kompenserar ju en del.

Link to comment
Share on other sites

Jag bor i Åbo men kommer från Vasa faktiskt.

 

När det gäller Åbo är det inte så tokigt här när allt kommer omkring. Minns många iskalla vintrar sedan jag flyttade hit på 90-talet. Staden håller igång ett fint och rätt tungt spår i Impivaara på 2,6 km med konstnö så fort det blir minusgrader om inte natursnön räcker till. I år har man kunnat skida där sedan december. Det tråkiga är förstås att det är samma förhållanden hela tiden nu som i tunneln i Pemar (skitig konstsnö och aningen på minussidan), och det var ju inte därför man tränade i tunneln hela sommaren... Tror faktiskt att Helsingfors är Finlands sämsta skidstad.

 

Jag köpte min riller på hösten men har inte hunit experimentera så mycket trots att jag verkligen försökt. Framför allt detta nollföre grämer mig. Inte så skoj att komma till start med finaste möjliga struktur, eller fel struktur annars, på skidan om det 0. Som sagt, om någon vet så berätta!

Link to comment
Share on other sites

Här är vad som rekommenderas för V2-rillern. HIttade information om måtten och det visade sig att medium är 1mm och grov 1,5mm, dvs. samma mått som toko. Kan vara intressant att jämföra.

 

http://www.jenex.com/v2rill.pdf

 

New Fallen

Fresh -10 & Colder Stone Grind, or Fine Steel Brush & Omni

Fresh -2 to - 10 Stone Grind or medium Steel Brush

Glazing -2 to +2 Medium Interrupted

Wet +2 to +10 Medium Interrupted

 

Fine Grained

Packed Powder -10 & Colder Stone Grind, or Fine Steel brush & Omni

Packed Powder 0 to -10 Medium Interrupted

Packed Powder -2 to +2 Medium Interrupted

Windblown -2 to +2 Medium Interrupted

 

Coarse Grained

Hard Packed -10 & Colder Stone Grind Only

Hard Packed -2 to - 10 Medium Interrupted

Sugary -2 to +2 Coarse interrupted over Medium Linear

Moist 0 to +5 Medium Interrupted over Medium Linear

Saturated +5 to +10 Coarse Interrupted over Coarse Linear

 

Man Made

Hard -10 & Colder Medium Interrupted

Hard -2 to -10 Med. Interrupted over Coarse Interrupted

Sugary -2 to +2 Medium Interrupted

Moist -1 to +5 Coarse Interrupted over Coarse Linear

Saturated +5 to +10 Coarse Interrupted over Coarse Linear

Link to comment
Share on other sites

Här är vad som rekommenderas för V2-rillern. HIttade information om måtten och det visade sig att medium är 1mm och grov 1,5mm, dvs. samma mått som toko. Kan vara intressant att jämföra.

 

http://www.jenex.com/v2rill.pdf

 

New Fallen

Fresh -10 & Colder Stone Grind, or Fine Steel Brush & Omni

Fresh -2 to - 10 Stone Grind or medium Steel Brush

Glazing -2 to +2 Medium Interrupted

Wet +2 to +10 Medium Interrupted

 

Fine Grained

Packed Powder -10 & Colder Stone Grind, or Fine Steel brush & Omni

Packed Powder 0 to -10 Medium Interrupted

Packed Powder -2 to +2 Medium Interrupted

Windblown -2 to +2 Medium Interrupted

 

Coarse Grained

Hard Packed -10 & Colder Stone Grind Only

Hard Packed -2 to - 10 Medium Interrupted

Sugary -2 to +2 Coarse interrupted over Medium Linear

Moist 0 to +5 Medium Interrupted over Medium Linear

Saturated +5 to +10 Coarse Interrupted over Coarse Linear

 

Man Made

Hard -10 & Colder Medium Interrupted

Hard -2 to -10 Med. Interrupted over Coarse Interrupted

Sugary -2 to +2 Medium Interrupted

Moist -1 to +5 Coarse Interrupted over Coarse Linear

Saturated +5 to +10 Coarse Interrupted over Coarse Linear

Hej!

 

Vi importerar V2 rillverktyget till Sverige och har använt det under många år framgångsrikt på tävlingar.

 

Fördelen med V2 rillern´s trummor är diametern och vikten på trumman(500gr.) som gör den väldigt stabil. Eftersom det är dubbla kullager i trumman så stannar den aldrig som ofta är problem med liknande produkter. Genom att använda en större trumma får man som Len Johnson kallar de längre ”wash out channels”

 

http://www.forneman.se/uploads/images/v2/set.jpg

 

http://www.forneman.se/uploads/images/v2/trummor.jpg

 

Hör gärna av er om ni har några frågor.

Hoppas ni inte ser detta som för mycket reklam då kan ni ta bort inlägget!

 

Mvh / Andreas Forneman

www.forneman.se

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det är en fabriksstenslipad struktur du ser. Och det sägs att Fischers strukturer är bra så du behöver inte vara orolig. En "rill "är gjord med ett handverktyg och används när den stenslipade strukturen kanske inte passar perfekt till föret. Men det är aningen överkurs om är nybörjare.
Link to comment
Share on other sites

Nysnö:

-7°C till -1°C 2 ggr fin bruten

 

Gammal våt smutsig snö:

0° C och varmare Rak 1 mm + 2 ggr bruten grov

När dom skriver "2 ggr", ska man då köra rillern fram och tillbaka över skidan eller ska man dra en gång i åkriktingen och sedan lyfta upp rillern och dra en gång till i åkriktningen?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...