Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Gissa rullskidåkaren...


Niklas

Recommended Posts

Jag fick förslag av Lars-Erik att dela med mig av nedanstående rullskidbilder. Enbart Skidforum-skribenter på bilderna men vem är vem? Fritt fram för gissningar/spekulationer, men "närmast anhöriga" får inte "gissa", förstås. =)

 

Bonusfråga: ...och vem står bakom kameran? (Fråga inte mig, jag har ingen aning. =) )

 

http://www.sm.luth.se/~grip/PersonalStuff/Skiing/LEP/Rullskidor08/DSC03157_h.jpg

http://www.sm.luth.se/~grip/PersonalStuff/Skiing/LEP/Rullskidor08/DSC03156_bh.jpg

Link to comment
Share on other sites

Men varför har inte alla hjälm?

det syns iallafall att det är en professor med. ;)

lara-erik jag såg en bild av dig när du förklarar nåt för en massa barn. ska fixa den till dig så kan du berätta mer om den. ÅFors årsbok

Eftersom jag nu aar avsloejad saa borde det vara tillaatet att jag ger foeljande tips

Aven de tre andra aar VAALKAANDA profiler paa skidforum dock INTE fraan Luleaa med omnejd.

Betraaffande den icke hjaalmfoersedde aakaren sa aar han en av mina nyfunna vaanner saa om inte foerr kan han rakna med att ha en hjaalm sedan tomten besoekt trakterna vid Jaarvafaaltet.

 

Det du skriver mibo laater spaanande och ovantat och jag ser fram emot dina bilder.

Link to comment
Share on other sites

Det där med hjälm tycker jag en pensionerad läkare som jag brukar träffa i skidspåren på vintern hade väldigt övertygande argument om. Han har väl antagligen sett ett och annat i jobbet, men gjorde inte in på några längre utläggningar utan gick rakt på sak och konstaterade att det är inte det minsta tufft att sluta som organdonator.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Frugan står bakom kameran, sedan är det Mario, Lars-Erik, jag (utan hjälm) och sedan Anl.

 

Till mitt försvar att åka utan hjälm, det går inte speciellt fort för mig, om jag åker Vibyspåret som är 2,2km på 8:30, ger väll sisådär 4 minuter/km, de som är duktiga på att springa går det snabbare för, varför bär inte de hjälm? De borde de göra, svårt att argumentera emot. För övrigt jobbar jag med riskanalyser...

 

PS Alltid hjälm när jag kör racercykel samt reflexväst när jag kör rullisar i mörker.

Link to comment
Share on other sites

Du kör väl inte alltid i vibyspåret heller? I nedförsbackar med rullskidor går det bra mycket fortare än 15 km/h. I liten sten i mörkret, en bil som backar ut, en arg hund som är lös...

Mycket kan hända. Speciellt som tvåbarnsfar tycker jag att hjälm är helt nödvändigt.

Link to comment
Share on other sites

Stod i fartställning och rullade i en längre nedförsbacke på väg hem från jobbet härom veckan. En racercyklist gled upp jämsides och meddelade att det gick i 40 knyck. Det var ändå ingen värstingbacke, så det kan nog gå undan ibland. Hmm, kanske skulle se över kullagren någon gång... :)
Link to comment
Share on other sites

Hur många har hjälm när de åker skidor? Vilken hastighet kan man komma upp i? Är det fluffig snö överallt (framförallt om det är högre hastigheter)? Finns det hundar i skidspår?

 

Ok, ok jag förstår att man har hjälm, det går inte att argumentera emot, men egentligen går det inte heller att argumentera emot att ha hjälm när man åker längdskidor på kuperad bana! Flytväst när man går på bryggan (man kan ju snubbla och slå i en sten och sedan bli medvetslös, alltså krävs det än flytväst som vänder en rätt och har krage som håller upp huvudet).

 

I Australien har de infört lag på att alla ska ha hjälm när de cyklar. Resultat: Färre skallskador per cyklad km OCH minskat cyklande. Totalen är troligtvis negativ p g a mer övervikt och dess följdsjukdomar (enligt någon forskare).

 

Livet är farligt, man kan t o m dö!

Link to comment
Share on other sites

He he, på de punkterna är jag och Rotebrostakaren varandras motsats då: Jag åker sällan rullskidor, ej med någon lysande balans, undviker därför backar till varje pris och kör ren stakträning i tempo garanterat lägre än när jag springer, men lik förbaskat kör jag med både hjälm, arm- och knäskydd. Vilket ju är rätt fånigt på sitt sätt, men kan ju motiveras med en kombination av mer bilar och sämre balans när jag har rullskidorna på. :cool:

 

Hur som helst, kul att se ansiktet på er. =)

Link to comment
Share on other sites

Hur många har hjälm när de åker skidor? Vilken hastighet kan man komma upp i? Är det fluffig snö överallt (framförallt om det är högre hastigheter)? Finns det hundar i skidspår?

 

Ok, ok jag förstår att man har hjälm, det går inte att argumentera emot, men egentligen går det inte heller att argumentera emot att ha hjälm när man åker längdskidor på kuperad bana! Flytväst när man går på bryggan (man kan ju snubbla och slå i en sten och sedan bli medvetslös, alltså krävs det än flytväst som vänder en rätt och har krage som håller upp huvudet).

 

I Australien har de infört lag på att alla ska ha hjälm när de cyklar. Resultat: Färre skallskador per cyklad km OCH minskat cyklande. Totalen är troligtvis negativ p g a mer övervikt och dess följdsjukdomar (enligt någon forskare).

 

Livet är farligt, man kan t o m dö!

Nåja, det lär väl knappast bli lag på hjälmbärande i längdspåret...

Som riskanalytiker kan du inte förneka att det flinns fler potentiella tillbud med rullisar på en mörk cykelväg jämfört med ett avlyst skidspår.

 

Fast det är klart, det är ju bara som din vän som jag uppmaner dig ;)

Link to comment
Share on other sites

Som Rotebrostakaren skrev, att följderna på cykelhjälmslagen i Australien troligtvis ger fler överviktiga och földsjukdomar som förkortar livet. vilket jag tror stämmer. Hur ofta har vi i sverige inte läst att det är farligt att åka vasaloppet,,, då finns det risk att man dör, ett antal har ju visserligen dött genom åren i vasaloppet, men några av de som dog i spåret hade förmodligen ändå dött inom kort, men sedan att skidåkarsläktet förmodligen lever längre än snittet och är friskare glöms lätt bort... Typiskt det där hmm :rolleyes:
Link to comment
Share on other sites

Som Rotebrostakaren skrev, att följderna på cykelhjälmslagen i Australien troligtvis ger fler överviktiga och földsjukdomar som förkortar livet. vilket jag tror stämmer. Hur ofta har vi i sverige inte läst att det är farligt att åka vasaloppet,,, då finns det risk att man dör, ett antal har ju visserligen dött genom åren i vasaloppet, men några av de som dog i spåret hade förmodligen ändå dött inom kort, men sedan att skidåkarsläktet förmodligen lever längre än snittet och är friskare glöms lätt bort... Typiskt det där hmm :rolleyes:

Det där gjorde Lars-Erik en snabb överslagsräkning på (skattat från ungefärlig normal livslängd och antal åkare och timmar i spåret) och kom fram till att det faktiskt är anmärkningsvärt få som dör i Vasalopps-spåret! =)

 

Skulle kunna försöka återskapa räkningarna från minnet men det var ju Lars-Eriks modell, så han får första tjing på det om han vill.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte vad genomsnittslivslängden är exakt men om man gissar på 75 år så lever alltså genomsnittsmänniskan ca 27375 dagar. Vilket också innebär att i genomsnitt dör varje person var 27375:e dag.

Om genomsnittstiden antas vara 8 timmar för genomförda lopp får man att man bör dö under loppet ca en gång per 82125 genomförda lopp.

 

Sen kan man justera siffrorna och stoppa in bättre värden om man vill och kolla på totala antalet startande så hamnar man på ett snitt i närheten av ett halvt dödsfall/år i vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att du hamnar i rätt storleksordning omega3000, men här är några synpunkter (tur att det var du omega3000 som skrev detta, och inte en professor i matematik, då hade jag inte vågat kritisera det matematiska).

 

Ditt resonemang bygger på att livslängden är exponentialfördelad (lika troligt att dö när som helst), dvs oavsett om du är 100 år eller 10 år är sannolikheten för att du ska dö lika stor. Så är det nu inte, tror att den så kallade betingade sannolikheten för att dö är som lägst för en 10 åriga tjej, dvs hon har väldigt väldigt stor sannolikhet att leva ett år till. Denna statistik finns att hämta/köpa hos SCB.

 

Statistiken från SCB tar inte hänsyn till är att Vasaloppsåkaren INTE är en genomsnittsperson. Du ställer dig antagligen inte på startlinjen till Vasaloppet om du är döende. Så jag tror att det är en klart förhöjd risk att dö under Vasaloppet för de relativt sett kärnfriska människorna som står där. Men anledningen till att de står där och är relativt sett kärnfriska är ju just Vasaloppet.

 

Summa sumarum, åk Vasloppet och lev längre, men stressen under ju själva Vasaloppet innebär nog en förhöjd risk. Ungefär som att åka rullskidor utan hjälm, kanske lite farligt för stunden men bra på lång sikt...(naturligtvis är det ännu bättre att åka rullisar med hjälm).

Link to comment
Share on other sites

Jo, mitt inlägg var inte ämnat att ge den hela sanna bilden, jag är vare sig matematiker eller statistiker, utan ett slags utgångsvärde.

Dessutom tror jag att de faktorer som du nämner totalt sett till viss del tar ut varanda och att sanningen troligen bör ligga däromkring.

Exemelvis, så bör den förväntade dödligeten i Vasaloppet vara högre eftersom vi inte har 10 åriga tjejer med men den är också lägre eftersom de som nyligen har haft en hjärtinfarkt troligen inte är med, ej heller de som genomgår cellgiftsbehandling för canser.

Link to comment
Share on other sites

Det där gjorde Lars-Erik en snabb överslagsräkning på (skattat från ungefärlig normal livslängd och antal åkare och timmar i spåret) och kom fram till att det faktiskt är anmärkningsvärt få som dör i Vasalopps-spåret! =)

 

Skulle kunna försöka återskapa räkningarna från minnet men det var ju Lars-Eriks modell, så han får första tjing på det om han vill.

Ang Australien så har jag läst den rapporten. Dåligt underlag, inget bevis att folk slutade cykla för attd det blev lag på hjälm. Däremot minskade cyklandet efter att hjälmtvånget infördes, men hur det såg ut innan och nån kontrollgrupp fanns inte.

Link to comment
Share on other sites

Till saken hör att Rotebrostakaren är rullskidornas Nurejev och har en otrolig balans på hjul.

Å andra sidan är asfalt ganska mycket hårdare än snö, och den dagen blev det ett par mil på asfalt.

Att ha bra balans hjälper inte om har lite otur som jag hade i går kväll. Jag råkade sätta ned staven i en djup spricka i asfalten så att den fastnade. Plötsligt befann jag mig raklång i luften och landade sen hårt på asfalten. Värsta smällen fick armen ta och jag är glad att den sitter kvar vid axeln och inte gick ur led. Handleden fick också en rejäl smäll så det får nog bli att ta en röntgenbild på den om inte värken går över. :(

 

Det är så lätt att göra en vurpa och det går så snabbt att man inte hinner fatta vad som hände. Så chansa inte utan sätt på er hjälmen nästa gång!

Link to comment
Share on other sites

Till saken hör att Rotebrostakaren är rullskidornas Nurejev och har en otrolig balans på hjul.

Å andra sidan är asfalt ganska mycket hårdare än snö' date=' och den dagen blev det ett par mil på asfalt.[/quote']

Att ha bra balans hjälper inte om har lite otur som jag hade i går kväll. Jag råkade sätta ned staven i en djup spricka i asfalten så att den fastnade. Plötsligt befann jag mig raklång i luften och landade sen hårt på asfalten. Värsta smällen fick armen ta och jag är glad att den sitter kvar vid axeln och inte gick ur led. Handleden fick också en rejäl smäll så det får nog bli att ta en röntgenbild på den om inte värken går över. :(

 

Det är så lätt att göra en vurpa och det går så snabbt att man inte hinner fatta vad som hände. Så chansa inte utan sätt på er hjälmen nästa gång!

Jag hävdar med en dåres envishet, relativt låg fart (inte tävlingshjul och klungkörning) och låg höjd gör att riskexponeringen för huvudet inte är så stor vid rullskidåkning. Visst dyker det oväntade upp ibland som TT skriver, då blir det främst skavsår på knäna för mig, har hänt några ggr. De stora skadorna som kan hända är om man blir påkörd, då hjälper i första hand reflexväst samt lyse för att förhindra detta. Jag säger inte att det är fel att ha hjälm, det hjälper och minskar sannolikheten för skallskador, dock tror inte jag att sannolikheten för skallskador är speciellt stor i den platta teräng som Sollentuna med omnejd bjuder på.

Link to comment
Share on other sites

Självklart är det väl fritt fram att använda hjälm om man vill eller inte. Har man nåt att skydda så vill man väl det. Men det finns ju många kända fall på duktiga åkare som klarat sig tack vara hjälmen.

Jag åker självklart alltid med hjälm och säger alltid åt alla åkare att det bör man ha. Men det är ju som sagt pp till dom. Men att argumentera emot användat av hjälm det tycker jag helt enkelt är korkat och dumt.

Link to comment
Share on other sites

Självklart är det väl fritt fram att använda hjälm om man vill eller inte. Har man nåt att skydda så vill man väl det. Men det finns ju många kända fall på duktiga åkare som klarat sig tack vara hjälmen.

Jag åker självklart alltid med hjälm och säger alltid åt alla åkare att det bör man ha. Men det är ju som sagt pp till dom. Men att argumentera emot användat av hjälm det tycker jag helt enkelt är korkat och dumt.

Jag har för stunden glömt namnet på den norska elittjejen som blev påkörd bakifrån av en bil, för ett par år sedan och där hon tackade hjälmen för livshanken... Det är i alla fall vad jag brukar tänka på när jag ser kompisar utan hjälm.

Link to comment
Share on other sites

Självklart är det väl fritt fram att använda hjälm om man vill eller inte. Har man nåt att skydda så vill man väl det. Men det finns ju många kända fall på duktiga åkare som klarat sig tack vara hjälmen.

Jag åker självklart alltid med hjälm och säger alltid åt alla åkare att det bör man ha. Men det är ju som sagt pp till dom. Men att argumentera emot användat av hjälm det tycker jag helt enkelt är korkat och dumt.

Har jag någonsin argumenterat mot att använda hjälm? Det är ju lika iditotiskt som att argumentera emot att t ex. använda flytväst. Allt jag hävdar är att jag inte tror att det är jättefarligt för mig att åka utan ibland. Har använt hjälm när jag åker rullskidor, så det är på inga sett någon princip för mig, men efter denna tråds utveckling kanske man har målat in sig i ett hörn:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...