Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nybörjare


finatina

Recommended Posts

Jag har precis anmält mig till Tjejvasan tillsammans med ett gäng tjejer.

Det jobbiga är att jag inte stått på längdskidor sen jag var liten och nu alltså behöver alla tips jag kan få.

Frågor;

Bästa överkroppsträningen på gymet?

Inlines med stavar, är det ett ok alt till rullskidor?

 

 

För övrigt är alla tips välkomna!

 

Tack på förhand :)

Link to comment
Share on other sites

liksom trådskaparen är även jag nybörjare

åkte dock ÖS 2008 på en hygglig tid

 

skulle också vara tacksam för råd /länkar till sidor som beskriver hur man tränar upp tekniken i klassisk åkning.

 

Rent kondition/styrkemässigt hamnar jag säkert på samma nivå som förra året om det inte snöar mer förstås men skidåkningstekniken är ju katastrofal där skulle det nog finnas mycket tid att tjäna

Link to comment
Share on other sites

När du får chansen att åka skidor på snö, så åk en hel del utan stavar. Det hjälper dig att träna balans och viktöverföring. Kör bara fram och tillbaka på något platt stycke av spåret en halvtimme eller så varje pass. (En del har till och med föreslagit att man ska köra rullskidor utan stavar, med det tycker jag verkar vådligt.) När du fått till balansen så kommer du att kunna åka mycket mer avslappnat och dessutom kunna använda stavarna till att bara driva dig framåt istället för att bidra till balans.

 

Styrketräning på gym: Latsdrag, armhävningar, omvända armhävningar, situps. Kör många reps, ca 25.

Link to comment
Share on other sites

Åker du inlines med stavar är inget särskilt bra alternativ, men bättre än inget.

 

Komplettera med armhävningar o pullups. Hellre många "fuskiga" armhävningar o pullups än få strikta - du vill få upp hårdheten i armarna o överkroppen.

Link to comment
Share on other sites

Om det blir snö rekommenderar jag liksom BjörnG att köra diagonalåkning utan stavar. Du pendlar armarna längs sidorna löst avslappat och försöker trycka fast skidan i varje avstamp. Tjejer brukar inte ha så svårt att trycka fram knäet, så att kraften trycks ner i skidan. De första 10-15 åren av min "skidkarriär" körde jag alltid skidor utan stavar just i början av snöträningen. Fördelen med att träna det hemma kontra på snöläger är att tekniken hinner sätta sig genom att du får träningen fördelad över en längre period. När du märker att benarbetet fungerar även med stavar kan lämna den träningsformen.

 

En enkelt test på om du klarar 3 mil är att ca 2-3 v före måste Du kunna åka minst halva sträckan i en följd. Samma regel gäller för Vasaloppet dvs klara minst 40 km i en följd.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...