Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Mjölksyra


seorjekl

Recommended Posts

Någon som kan?

 

Jag har en liten undran. Om jag på ett långlopp kör alldeles för hårt i ex.vis en backe och drar på mig mycket mjölksyra. Hur påverkar detta min totala prestation? Är det förödande eller gör det inte så mycket, man är ju snart tillbaka igen.

Link to comment
Share on other sites

Problemet är ju att om du bildar mjölksyra så kommer du snabbt att minska kolhydratnivån i den muskeln den bildats i. Normalt lämnar inte lagrade kolhydrater muskeln de lagrats i. Men mjölksyra är ju i stort sett en spjälkad sockermolekyl (3 kolatomer istället för 6 kolatomer). Endast en bråkdel av den energi som finns lagrad i sockret har dock utnyttjats. Finnessen är dock att du kan köra den processen i mycket hög takt. Större delen av bildad mjölksyra lämnar dock muskelcellen (kanske 80%). När du lägger dig på en lägre intensitet kan mjölksyran tas upp av muskeln eller omvandlas till socker igen i levern. Upptaget av mjölksyra/socker i muskeln är dock en relativt långsam process och omvandlingen till socker kostar lite energi. Kort sagt är det lite dumt att trycka på för hårt i första backen på vasaloppet eftersom du i hög takt skickar ut en väldigt stor del av dina nogsamt lagrade kolhydrater. Gör inte så mycket på kortare lopp eller träningspass men kan visa sig förödande om man tänkt åka skidor i 9 mil.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...