Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pulvervalla


Glidaren77

Recommended Posts

Risk att bränna belaget.

Inte alldeles lätt att applicera.

Jag upplever att upprepade pulverpåläggningar påverkar belaget negativt. Har hört andra säga samma sak. (Det borde ha med värmen att göra). Det gör att skidorna måste slipas oftare.

 

...men det glider...!

Link to comment
Share on other sites

Och varför skulle jag driva med er? :S

Efter dina insatser på Vaselin tråden är det inte så konstigt att Volevodin frågar.

Vi hade tidigare en signatur Glidaren som gled omkring på skidforum på ett lite märkligt sätt.

Kanske är det denna signatur som återuppstått ?

Har proffesorn själv provat Vaselin eller tycker du bara om att klanka ned på folk med ovanliga ideer?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Om man jämför pulver med en kloss eller med start´s dyra parafin (800), behöver man alla tre, eller är någon mer allround?

Tänkte köpa mig lite finvalla men är för snål för att köpa både pulver och en flourkloss.

 

Är det någon som har ett tips på vilken sort jag skall köpa om jag bara skall köpa en?

Link to comment
Share on other sites

OK, tack men orkar inte böka med att beställa på nätet.

Men, kanske är jag dum, eller så orkar ingen svara, men;

Använder man pulver för att toppa efter man har använt en flourkloss eller är det ett alternativ?

Kan man få samma glid med en flourkloss eller är pulver överlägset?

 

tack igen, sjukt bra forum för övrigt

Link to comment
Share on other sites

OK, tack men orkar inte böka med att beställa på nätet.

Men, kanske är jag dum, eller så orkar ingen svara, men;

Använder man pulver för att toppa efter man har använt en flourkloss eller är det ett alternativ?

Kan man få samma glid med en flourkloss eller är pulver överlägset?

 

tack igen, sjukt bra forum för övrigt

Här har pölder förstört begreppen tycker jag, för mig är texHF8, VA4,HF80m.m hf-paraffin inte Högfluorklossar som han kallar det . Begreppet Högfluorklossar tycker jag är tex tk-72, SRF92 mm.

 

I fuktiga fören speciellt vid blötare förhållanden går man bättre glid och slitstryka med pulver.

Link to comment
Share on other sites

Pulver ska alltid toppas oavsett före, blandning av olika använts ofta av eliten, en väl utförd behandling som toppas med pulver håller 20 tal mil att åka om det är normalt före bara handborsta mellan tränings turerna så har du ny finish, är det mycket smutsigt kan man blöta en ren trasa och dra ett par gånger och sen polera med borste, du behöver inte valla på nytt före varje tur. Däremot fästvallan behöver kompletteras oftare den nöts och blir för tunt och sedan är bakhal problemet, lycka till skidåkning är kul.
Link to comment
Share on other sites

Pulver ska alltid toppas oavsett före, blandning av olika använts ofta av eliten, en väl utförd behandling som toppas med pulver ....

Nu var du nog snabb på tangenterna eller så hänger inte jag med i tankegångarna!?

För du menar väl inte att man toppar pulver med pulver utan att en HF paraffinering toppas med pulver?

Link to comment
Share on other sites

Jo om du vill ha maximalt glid för dagens före, nu är det inte frågan om sickling, ni som inte har hum om skidbehandling som skrevs vid tidigare inlägg, är grundbehandling av skidor med parafiner av olika hårdhetsgrader och som avslutning Hf eller Lf glider beroende dagens före som toppas med pulver som tex.zera, det är det som ger bästa glidet som funkar på snö, inte på grus och gräs.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...