Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur hitta EN skida?


Anl

Recommended Posts

Min sambo bröt ena skidan i Torsby-tunneln förra helgen. Tyvärr på ett ställe så nära foten att det kan bli svårt att laga den till vettigt skick. Det fick mig att fundera över vart alla överblivna ensamskidor från kvaddade par blir av? Visst kan det vara svårt att hitta en med samma spann som den man har, men visst borde det väl ändå finnas en viss efterfrågan på udda skidor? Eller stavar för den delen - bara för att mitt ena rör har blivit tändstickor behöver jag ju inte alla nya delar, men kan ändå bara hitta kompletta par i butiken.

 

Så var kan jag hitta en ensamskida som matchar hennes nästannya Atomic Vasa race för 65 kg? (F ö en toppskida, har aldrig sett en skida med bättre glid!!)

Link to comment
Share on other sites

På vindsurfingforumet på Surfzone.se finns en "halv-mast"-tråd för de som knäckt sin överdel eller underdel och vill bli av med den andra eller försöka få tag i en ny del. Den tråden är nu låååång. Kanske kan funka med en liknande tråd för de med halva skid- eller stavpar?

Kanske störst chans när det gäller stavar, dock, för det är ju inte lika ofta det knäcks skidor.

Link to comment
Share on other sites

Just detta att man som vanlig kund normalt inte får köpa ett singelrör som utbyte efter stavbrott är ju ett tydligt exempel på att den här branschen inte direkt är kundorienterad (apropå Kalle Anka-tråden). Ett par stavar består av 8 komponenter: 2 rör, 2 trugor, 2 handtag, 2 remmar. Går ett rör sönder men övriga 7 komponenter är hela ska man då köpa ett helt nytt par. Är ju som att man skulle behöva köpa en ny bil om man fått ett stenskott i rutan.
Link to comment
Share on other sites

Å andra sidan har man en extra stav i rätt längd nästa gång man bryter en. Bra som reserv på seedningslopp eller rullskidlopp.

 

En skida kanske man inte knäcker lika ofta. Men om du lyckas laga upp den hyfsat, så kanske hon kan ha detta par som "grusskidor" att ta till vid dåliga spår. Om de är knäckta på det ställe du säger borde man kunna göra en ganska "tjock" lagning, även med lite lagning på sidan. På denna del av skidan behöver du inte ha så märkvärdig elasticetet.

 

Jämför

http://www.nvskidor.se/artikel/157/

och lycka till!

(Lagningen ser jävligt klumpig ut på bilderna, men blev rätt OK faktiskt.)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...