Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur undviker man håll?


Mieto

Recommended Posts

Jag har en tolvårig son som tävlar på skidor. Problemet är att på sista har han fått så kraftigt håll i mellangärdet att han inte har kunnat träna vidare. Det har inte hjälpt med att vila en stund, och efter flera försök har vi fått avbryta passet. Vi har inte slarvat med uppvärmningen.

 

Har någon av er något bra tips på hur man förebygger det? Mycket tacksam för svar.

Link to comment
Share on other sites

Det kanske finns lite olika definitioner på håll? Om man menar detsamma som kramp i diafragman, så är det väl just uppe i mellangärdet som det känns.

Hur nära inpå träningen äter han mat? Min erfarenhet är att man lättare får håll om man har ätit för tätt inpå.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en tolvårig son som tävlar på skidor. Problemet är att på sista har han fått så kraftigt håll i mellangärdet att han inte har kunnat träna vidare. Det har inte hjälpt med att vila en stund, och efter flera försök har vi fått avbryta passet. Vi har inte slarvat med uppvärmningen.

 

Har någon av er något bra tips på hur man förebygger det? Mycket tacksam för svar.

Min son får likadant när han springer (han är 13) vad jag förstår så kan det vara att man får det tills man når en nivå där man är ganska vältränad, alltså när han blir mer tränad så skall det försvinna.

Link to comment
Share on other sites

Den klassiska förklaringen är att det beror på att man ätit för nära och/eller för mycket nära inpå träningen. Då tas en stor del av blodet i anspråk för att smälta maten och då kan mjälten tömmas på blod och man får det sk "mjälthugget" el håll. Känslighet för mat i magen varierar från person till person, men jag har för mig att vid just de åldrarna ni talar om att det är vanligt med detta besvär.
Link to comment
Share on other sites

De effektivaste metoderna att reducera håll är:

 

1. Att vänta minst 2-3 timmar efter ett större mål (1 liter vätska eller motsvarande mängd fast föda) innan aktiviteten påbörjas.

 

2. Bära ett lätt, brett bälte under aktivitet, som bär upp magsäck och reducerar dess påfrestning på ligamenten och därmed diafragman.

 

3. Böja sig fram och kontrahera magmuskulatur, om håll satt in.

 

Plunkett, B.T., & Hopkins, W.G. (1999). Investigation of the side pain "stitch" induced by running after fluid ingestion. Medicine and Science in Sports and Exercise, 31, 1169-1175

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...