Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Knäbeskymmer!


mh

Recommended Posts

Hej!

 

Nu när snön kommit har har tyvärr börjat få ont i ena knät. Det är på högra knäts utsida och kände det för första gången för ca 2 veckr sen då jag skatade. Spåret var inte det bästa då det var lite svårt att få riktigt bra fäste med skidorna när man skulle trycka ifrån.. Så jag tror jag åkte lite "kobent", alltså med knäet inåt istället för att hålla det rakt. Tänkte inte så mkt på det då, men nu har det bara blivit värre och värre och nu är det så illa att jag knappt kan åka uppför längre! Det är precis i sista momentet då man ska skjuta ifrån med benet uppför som det smärtar. Det känns även då man står som vanligt utan skidor och böjer knäet inåt..

 

Trodde först det var lite av löparknä, men när jag nu testat springa känner jag ingenting, alltså i rörelsen upp och ner. Men däremot vid vridningar i sida känns det. Så jag undrar vad det kan vara? Börjar bli lite orolig nu med tanle på att tävlingspremiären närmar sig med stormsteg!

 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Om du är säker på attd et inte är "löparknä" (kan te sig lite olika beroend epå vilke sport man fått det i), så kan det vara de ytter delen av ledspringan, dvs irrititiation av ledkapseln eller menisken. Du borde då ha ont några cm ovanför där man har ont vid löparknä (som gör som mest ont presis vid fibulas(det yttre underbenet) överdel. Sen kan man ju alltid fått någon smäll mot det yttre sidoligamentet, men då brukar man ha on antingen ovanför eller nedanför leden..
Link to comment
Share on other sites

Om du är säker på attd et inte är "löparknä" (kan te sig lite olika beroend epå vilke sport man fått det i), så kan det vara de ytter delen av ledspringan, dvs irrititiation av ledkapseln eller menisken. Du borde då ha ont några cm ovanför där man har ont vid löparknä (som gör som mest ont presis vid fibulas(det yttre underbenet) överdel. Sen kan man ju alltid fått någon smäll mot det yttre sidoligamentet, men då brukar man ha on antingen ovanför eller nedanför leden..

Jag tror inte det är löparknä eftersom det inte smärtar vid rörelse vertikalt. Punkten där det ömmar mest sitter precis nedanför ledspringan. Idag spelade jag lite fotboll och kände av det ganska mycket i början, men eftersom jag blev varmare släppte det mer och mer.. Får väl se hur det känns när jag blir kall.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...