Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad har du krockat med på skidor/rullskidor?


Andreas T

Recommended Posts

Var på väg att förkorta livet för en råtta vid Råsundastadion på väg hem från jobbet med rullskidor idag. Råttan klarade sig dock med blotta förskräckelsen (tror jag).

 

And-ärsp kan nog berätta om närkontakt med en Tjäder som var mycket bestämd över att en del av Lövåsgårdens 5 km spår tillhörde hans revir... :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har tack och lov inte krockat med något. Men för något år sedan lyckades jag undvika att köra över en liten mus i skidspåret. Tyvärr var inte någon annan lika uppmärksam för nästa varv såg jag att den var överkörd.

 

Mitt värsta fall gjorde jag för något år sedan när det var superisigt och jag ramlade och spräckte ett revben. Kunde inte träna skidåkning på 4 veckor. Det blev inget Vasalopp det året.

Link to comment
Share on other sites

Jag kom farandes i en nedförsbacke på en cykelväg och såg att jag kom till att möta en tant med hund i koppel. Hunden sprang åt ena hållet och kärringen åt det andra. Kvar blev ett utsträckt koppel tvärs över cykelbanan.... :o

Det där har jag varit nära att göra på cykel ett flertal gånger, men lyckats bromsa. Med rullskidor har man ju ingen chans.

Link to comment
Share on other sites

Jag kom farandes i en nedförsbacke på en cykelväg och såg att jag kom till att möta en tant med hund i koppel. Hunden sprang åt ena hållet och kärringen åt det andra. Kvar blev ett utsträckt koppel tvärs över cykelbanan.... :o

Det där har jag varit nära att göra på cykel ett flertal gånger' date=' men lyckats bromsa. Med rullskidor har man ju ingen chans.[/quote']

I en utförsbacke som slutar med högersväng nere vid en anslutande tunnel under en intill-liggande väg kom jag en gång i full fart ned för backen när plötsligt någon kom ut tunneln med kanske 10 okopplade hundar som sprang rakt ut i spåret fullt upptagna med att hoppa fram och tillbak och leka med varandra. kanske hade det funkat att lita på hundarnas egen sjävbevarelsedrigft och plöja rakt genom den mötande flocken i full fart utan att knäcka någon hundrygg, men det kändes för vågat så jag trärnitade genom att lägga mig ned i spåret istället.

 

En kompis har varit nära att köra på en vilsekommen orm i skidpåren (!) på vårkanten.

Link to comment
Share on other sites

Jag krockade nästan med en ambulans...

Jag kom åkande med inlines på en cykelväg i utförslöpa och hörde en ambulans som närmade sig bakifrån på den intilliggande landsvägen några meter vänster om mig. De kör förbi mig och påbörjar en högersväng in till ett bostadsområde, antingen såg de ej mig eller så räknade de med att jag skulle stanna för de skar ju av min körväg rakt fram (jag hade hög hastighet pga utförslöpan) men när de skar av cykelvägen så svänger jag ut i körbanan och tänker ta ambulansen åt vänster bakom, de skulle ju enligt körriktningsvisaren åt höger, då svänger de över åt vänster mot vänster trottoar,(de skulle tydligen vända tillbaka för de hade nog kört för långt) Detta gör att hela min plan går åt H..Vete. jag träffar nästan ambulansens vänstra framskärm och hoppar över trottoaren ner i en slänt med gräsmatta. Den höga farten gör att hjulen rullar ganska bra och jag klarar mig oskadd. Ambulans personalen såg förvånade på när jag höjde armen åt dom, mitt hjärta stog stilla en stund iallafall.... Nåväl förstahjälpen fanns ju nära.

Gissa om jag blev förbannad senare då jag hämtat andan, de måste ju ha sett mig och då får man väl visa lite hänsyn, eller? :mad:

Link to comment
Share on other sites

Åkte nästan in med huvet i röven på en älg !!!!

 

förra säsongen var jag på väg tillbaks från en tur ute på Ekerö. Precis mellan Drottningsholms GK och Ekerövägen ligger en lite dunge med en ganska brant svängande backe runt dungen.

 

När jag hade högst fart i den mest svängande delen hoppar en älgko ut 10m framför mig.

Jag höll på att skita på mig, älgkon "spann loss" ordentligt på cykelbanan och fick upp farten direkt innan jag hann köra in i arselet. Jag låg efter ytterligare 10m innan hon tog två jätteskutt och hoppade upp på Ekerövägen och över... som tur var kom ingen bil i vägen....

 

De e nästan kul jämt med rullskidor... =)

Link to comment
Share on other sites

På vasaloppet 2002 så åkte jag mitt bästa lopp och låg med i en klunga kring plats 400 vid Evertsbergssjöarna. Och vid ett litet krön står en hel rad med drickalangare och åskådare mitt i det högra spåret, alla åkare före mig byter spår men jag åker på max och tänker att högra spåret går lättast jag orkar inte byta i onödan. Alla som stod i spåret flyttade sig utom den sista mannen som nog fick panik för han ställde sig med ansiktet mot mig mitt i spåret, och trött som jag var och inte så snabb i tanke eller rörelse så satte jag in en perfekt tackling på honom så han seglade långt iväg och jag kom förbi.

 

Jag har haft lite dåligt samvete for det så om någon känner igen sig eller vet vem som blev drabbad så ber jag om ursäkt, (farten var nära 20 km/h så han flög ganska långt)

Link to comment
Share on other sites

And-ärsp kan nog berätta om närkontakt med en Tjäder som var mycket bestämd över att en del av Lövåsgårdens 5 km spår tillhörde hans revir... :)

Jo, men per definition anser jag att det var Tjädern som krockade med mig mer än tvärtom! Jag stod ju still när den gick till anfall! Grymt fäste i tassarna hade den i vart fall, simpel blå-extra under trampet hjälpte föga mot de klorna :)

Link to comment
Share on other sites

Just tjädertuppar blir ju lite knäppa ibland...

 

Lite utanför huvudspåret, har faktiskt blivit attackerad av en ilsken lite knähund som bet tag i min stav.

Var glad för att det blev staven!!!! (Jag vet att jag hänvisat till dessa rader tidigare, men får väl upprepa mig. Länkar till bild också.)

 

"Det finns de i klubben som hellre kör på känsla även i kolmörker. Sådant har visat sig innebära risk att krocka med soptunnor, som någon illvillig person ställt ut för tömning redan kvällen innan. Det kan också resultera i att man måste grubbla en längre stund över varför vaden gör ont, när en mops i mörkret biter sig fast."

http://www.nvskidor.se/artikel/151/

 

http://www.nvskidor.se/imgload.aspx?w=300&name=bilder%5Cartikel53%5C20080120203030880.jpg

 

http://www.nvskidor.se/artikel/53/

Link to comment
Share on other sites

Sände en lite skogsmus till sälla jaktmarkerna i Högbo i vintras, den skuttade ut i spåret och tog livet av sig, försökte undvika den men det gick inte.

 

Har även lyckats med att frontalkrocka med en skidskoleelev som körde i fel åkriktning i Högbo, tränade själv stakintrvaller inne på stadion och när jag tittar upp mitt i en intervall så tittar jag rakt in i ögonen på en skräckslagen tjej som åker i fel åktiktning. Skramlade ganska bra när vi krockade men isom tur var så klarade vi både kroppar och utrustning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag och en kompis var i bruksvallarna och åkte förra året... Jag låg bakom honom i en uppförsbacke när det plötsligt dyker upp ett gäng norskar uppe på krönet. Vi tänker inte mer på det utan fortsätter lugnt vårt åkande, vi åker ju uppför och självklart är det dom som ska kliva ur spåret och lämna oss företräde... men icke. Min kompis hinner nätt och jämt slänga sig ur vägen när gubben i täten kommer farande, jag däremot hinner inte ens reagera innan jag ligger på rygg i diket med 100kg norsk över mig! Tappade luften och fick nästan hjärnskakning men det värsta av allt var att jag utöver detta även fick en rejäl utskällning av gubben...

 

Vad är det med våra grannar i väst?

Link to comment
Share on other sites

vi åker ju uppför och självklart är det dom som ska kliva ur spåret och lämna oss företräde...

När jag var liten fick jag lära mig av min norrländske pappa att de är de som är på väg uppför som går åt sidan, för att det är lättare för en uppförsåkare att manövrera och ta sig ut i ev. lössnö. Kanske har norrmännen du mötte fått samma uppfostran?

Link to comment
Share on other sites

vi åker ju uppför och självklart är det dom som ska kliva ur spåret och lämna oss företräde...

När jag var liten fick jag lära mig av min norrländske pappa att de är de som är på väg uppför som går åt sidan' date=' för att det är lättare för en uppförsåkare att manövrera och ta sig ut i ev. lössnö. Kanske har norrmännen du mötte fått samma uppfostran?[/quote']

Är det blåbär som kommer utför så kliver jag ur och lämnar dom företräde men när det som det var i det här fallet rör sig om vana skidåkare så tycker jag att det är en annan sak. Jag kliver alltid ur om det kommer folk uppför när jag kör nerför...är ju betydligt mindre jobbigt för mig att kliva ur, när jag ändå har fart, än det är för den som kör uppför att kliva ur och sedan börja om och få upp farten igen. Tycker att det känns vettigast.

Link to comment
Share on other sites

Kan tänka mig att den gamla (?) regeln att uppförsåkare väjer för de som åker utför härrör från förr då det ofta var ett smalt skidspår och lössnö och träd på sidorna. När det är pistmaskinpreparerat med bred skejtbädd är det förstås lättast att väja för den som åker utför.

 

Håller med Volevodin om att finns det en angiven åkriktning, så borde de som åker åt fel håll väja.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...