Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sickla bort vaxet?


Maskinur

Recommended Posts

Jag har ett par Kästle klisterskidor från början av 1990-talet med neongult transparent belag. Jag funderar på att stålsickla ena skidan och valla den andra på vanligt vis och sen studera smutsupptaget. Det är ju lättare att se smutsen på ett transparent belag än ett grafitbelag.

 

Sen undrar jag om det går att göra glidtest på en skida i taget på så sätt att man lägger mesta tyngden på ena skidan under testet och sen gör man om med den andra skidan på samma sätt. Går det få någon tillförlitlig jämförelse mellan de olika skidorna ?

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par skejt-skidor som jag åkte med några gånger på fabriksslip och dito vallning. De gick superbra! Sedan bestämde jag mig för att Kuzminsickla dem. Tyvärr gick de inget vidare efter det, trots att jag verkligen försökt få till det på alla sätt och vis, med olika varianter av roto-stålborstning, polering med metallstavar och annat. Jag ska testa lite till denna vinter, men mycket talar för att de snart blir inlämnade på slipning...

 

Mitt tips är att testa skidorna som de är först. Fischers fabriksslipning är faktiskt bra!

If it works, don't fix it!

Link to comment
Share on other sites

Min sambos Atomic Wasa Race hade grymt glid direkt från fabrik. Har aldrig varit med om bättre glid på kallsnö. De kommer säkert att bli sicklade vad det lider efter fler repor och mer ansamlad skit, men det fanns verkligen ingen anledning att fixa med dem direkt. Varför fippla med nåt som funkar?
Link to comment
Share on other sites

Jag har beslutat mig för att försöka lära mig valla dessa skidor istället. Stålsicklar ifall jag misslyckas totalt. Har försökt läsa mig till på forumet hur jag skall gå till väga då jag aldrig vallat tidigare.

 

Grundpreparering:

- Tvätta ur skidan med något mjukt. (typ CH10)

- Värm in 2 lager grafit (START BWG)

- Värm in 2 lager START BWLF

 

Vallar med t ex 2 lager Swix HF8 (+1 till -4), BWLF (-5 till -10) eller LF4 (-10 till -30).

 

Hur låter detta? Andra förslag?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...