Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallning for dummies!


JohanC

Recommended Posts

Är helt ny med skidor och har inte någon koll på någonting! Var ute igår och körde mer eller mindre ospårat på Gärdet i Sthlm.

 

Jag hade noll fäste trots att jag hade fäste för rätt temperatur.

 

Så här såg mina första vallning ut:

 

Smetade ut glidvalla utanför fästemarkeringarna. Använde Swix flytande glid. Lät torka i 2 minuter innan jag borstade lite lätt med kork.

 

Innanför fästemarkeringarna smetade jag ut fäste (drog några drag så att det var vitt på de flesta ställen). Sedan tog jag en annan kork och drog några drag i färdriktningen så att det inte var vitt längre. Detta gjorde jag 1 gång per skida.

 

Trots att fästet var mer eller mindre obefintligt fastnade en del snö under skiden.

 

Snälla rara, upplys mig om vart det hela gick fel!

 

Gracias

Link to comment
Share on other sites

Tja, vill du ha mycket snabbare svar så kan du ju alltid betala någon. Det finns ett engelskspråkigt talesätt: Beggars cant be choosers.

 

För fästvalla, som väl var ditt första problem: Börja med att värma in ett lager lite hårdare valla, typ Swix grön eller motsvarande, strykjärn går att använda - men bör torkas och putsas noga efteråt. (Här gissar jag på nysnöförhållanden och en eller ett par grader kallt.) När du låtit skidorna svalna är det bara att lägga ett par lager av aktuell fästvalla, korka ut mellan omgångarna. Som regel behöver man knappast använda hårdare fästvalla än swix blå extra eller rode blå super eller motsvarande. Är det lösa spår med mycket nysnö i kan det vara stökigt att få säkert fäste ändå eftersom "snön inte håller ihop" - dvs skidorna får fäste i snö som ligger lös. Blir det varmare så är det bara att testa sig fram mellan olika burkar, försiktigare ju kladdigare burkar man tvingas testa. (Mitt vätskebälte innehåller: Blå extra, Start tjära -2 -0, Swix röd special, Lindex gul special (Den heter något annat numer, Skigo...) Räcker inget av det kör jag skate.)

Link to comment
Share on other sites

I Stockholm är det oftast hög luftfuktighet, vilket gör att man behöver en mjukare valla än när det är "normal" luftfuktighet. Temperaturangivelserna på burkarna stämmer därför sällan i Stockholm. Pröva med en burk "varmare".

 

Igår var det dessutom nysnö och ganska nära 0 = knepigt!

Link to comment
Share on other sites

Det tar tid att lära sig valla. Ett tips är att skaffa sig en liten anteckningsbok/träningsdagbok och där anteckna lyckade/resp misslyckade vallningar. Viktigt är då att ha med temperatur, snökonsistens, spårkvalitet samt vilken valla, antal lager av varje.

Ex. - 2, finkornig, fasta spår, 1 RB, 2 RS, 2 RMG (Sgo gul i fickan)

Sen kan ibland ta fram boken och läsa i för egentips, efterhand mera sällan.

Det varierar hur mycket man kan valla hemma och vad som kompletteras på plats. Regel är då att det är bättre att ha lite för hård fästvalla och sen lägga på mer när man vet hur det ser ut på plats.

Ett annat tips är att fråga erfaren skidåkare på plats, vad de lagt på, det har jag lärt mig mycket på.

En litet sidospår:

Vi hade en kille i klubben, duktig att valla, VL-åkare. Kvällen innan VL brukade han ge "tips" om vallningen. Kruxet var bara att han väntade till sent att valla sina egna skidor, dock inte efter sina egna "tips". ;)

Link to comment
Share on other sites

I Stockholm är det oftast hög luftfuktighet, vilket gör att man behöver en mjukare valla än när det är "normal" luftfuktighet. Temperaturangivelserna på burkarna stämmer därför sällan i Stockholm. Pröva med en burk "varmare".

 

Igår var det dessutom nysnö och ganska nära 0 = knepigt!

Skulle kunna finnas andra förklaringar:

 

1) Vi åker mest rullskidor och är ej vana vid att det finns ett spann som ska tryckas ner.

2) Vi tror att vi har bättre teknik än vi har och därmed för hårt spann/vallar för kort.

3) Sällan fasta spår där man kan åka tekniskt rätt och trycka till spannet.

 

Själv följer jag alltid SWIXs rekommendationer för V-loppet, dock har jag alltid ungefär dubbelt så tjockt och mjukare. :)

 

Ett tips är att hålla sig till ett märke, och sedan lära sig det. Ska man börja mixtra med olika märken för att hitta guldkornen så blir det svårt att följa några rekommendationer, SWIX har ju för SWIX, Ski-go har för Ski-go osv. Visst, Vauhti morot är säkert fantastiskt, Rode Rossa är ett måste osv. det blir väldigt rörigt då om man inte är väldigt erfaren OCH intresserad. Själv så följer jag detta, förutom att jag har TOKOs base-vax....

Link to comment
Share on other sites

Det är möjligt att din vallning hade varit jättebra i ett skoterpreparerat spår den dagen.

Att pulsa i en massa lös nysnö som är fuktig nära nollan är det värsta som finns när det gäller underfrysning. Då skulle man kanske ha turåkningsskidor med fiskfjäll.

 

Men i Stockholm är det ju vad som står till buds. Man får ofta ja jäkligt snabb ut på snön när den har fallit, för den tenderar att vara kortlivad.

Link to comment
Share on other sites

Är spåret tillräckligt löst spelar det nästan ingen roll vad du har för fästvalla. Finns det ingen fast snö under "trampet" har ju vallan inget att fästa i. Ett helvete när man "har bråttom" och snön håller på att bli varmare, särskilt om man är en tung åkare som trampar ifrån ordentligt. Som MC Hammer skriver, fiskfjäll hade nog funkat bäst.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...