Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Influensavaccin?


TT

Recommended Posts

Nu när det äntligen börjar bli vinter och formen ska toppas är det ju inte kul att bli sjuk. Så jag funderar att vaccinera mig mot influensan. Men så sägs det ju att vaccinet främst är för svaga gamlingar...och dit vill jag inte räkna mig riktigt än. Hur gör ni andra? Chansar och tar hellre en vecka i sängen eller?
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Nu när det äntligen börjar bli vinter och formen ska toppas är det ju inte kul att bli sjuk. Så jag funderar att vaccinera mig mot influensan. Men så sägs det ju att vaccinet främst är för svaga gamlingar...och dit vill jag inte räkna mig riktigt än. Hur gör ni andra? Chansar och tar hellre en vecka i sängen eller?

Jga kommer vaccinera mig under kommande vecka, dels på grund av träning, dels för att slippa omaket att behöva vara hemma från jobbet.

 

Tänk om man skulle få flunsan när det är dags för ÖS elelr VL.....hemska, hemska tanke.

Link to comment
Share on other sites

Nu när det äntligen börjar bli vinter och formen ska toppas är det ju inte kul att bli sjuk. Så jag funderar att vaccinera mig mot influensan. Men så sägs det ju att vaccinet främst är för svaga gamlingar...och dit vill jag inte räkna mig riktigt än. Hur gör ni andra? Chansar och tar hellre en vecka i sängen eller?

Jag har vaccinerat mig men vet inte om det säkert hjälper. Vad säger deas och andra superexperter ? Vad skall man i övrigt tänka på för att slippa bli sjuk tiden fram tom. öppet spår och Vasalopp ?

Och jag är ju "gamling" så det är väl OK med vaccination med din definition (även om jag ännu inte är så svag...)

Link to comment
Share on other sites

Jag har vaccinerat mig men vet inte om det säkert hjälper. Vad säger deas och andra superexperter ? Vad skall man i övrigt tänka på för att slippa bli sjuk tiden fram tom. öppet spår och Vasalopp ?

Och jag är ju "gamling" så det är väl OK med vaccination med din definition (även om jag ännu inte är så svag...)

Jag passar på att lägga in några tips för att slippa influensa, förkylning och andra sjukdomar.

 

- Sov tillräckligt, sömnens effekter på kroppen går inte att kompensera.

- Maten. Rätt mat och i tillräckliga mängder.

- Tvätta händerna. Tänk på vad du tagit i innan du ska äta, sen tänker du på vilka andra som tagit i samma saker, då brukar man bli en ivrig handtvättare...

- Undvik folksamlingar (helst ska man så gott det går undvika andra människor).

- Undvik dom extrema träningspassen, dom som gör att du känner dig urlakad i flera dagar efteråt. Blir du sliten blir du även mindre motståndskraftig.

Link to comment
Share on other sites

Jag har vaccinerat mig en för ca 5 år sedan. Har aldrig varit så mycket sjuk efter det. Fick influensan 2 veckor efter + en massa annan skit. Aldrig mer vaccin !!!

 

Jim N´s tips tycker jag är betydligt bättre och vettigare. Dock det här med folksamlingar håller jag inte riktigt med om, känns lite tråkigt... jag åker en hel del tunnelbana t&r arbetet, bättre sätt att bygga upp ett bra immunförsvar finns inte =)

 

ett tips är att på apoteket köpa en "Alcogel 85". En liten plastflaska på ca 1.5dl innehållandes återfettande handdesinfektion. Lätt att ha i fickan och att använda. en liten sprut i handen och vips är alla elakingar puts veck... =)

Link to comment
Share on other sites

Jag har vaccinerat mig en för ca 5 år sedan. Har aldrig varit så mycket sjuk efter det. Fick influensan 2 veckor efter + en massa annan skit. Aldrig mer vaccin !!!

 

Jim N´s tips tycker jag är betydligt bättre och vettigare. Dock det här med folksamlingar håller jag inte riktigt med om, känns lite tråkigt... jag åker en hel del tunnelbana t&r arbetet, bättre sätt att bygga upp ett bra immunförsvar finns inte =)

 

ett tips är att på apoteket köpa en "Alcogel 85". En liten plastflaska på ca 1.5dl innehållandes återfettande handdesinfektion. Lätt att ha i fickan och att använda. en liten sprut i handen och vips är alla elakingar puts veck... =)

Håller med om att man har svårt skaffa sig nåt försvar att tala om, om man undviker andra människor. Det är ju rätt känt att småbarnsföräldrar blir sjuka väldigt ofta under det första år dom har barn på dagis, men sen är dom mer eller mindre immuna. Men jag vill helst inte gå igenom den "vaccineringen" när det är dags för ÖS eller VL.

 

Vad gäller vaccinering mot influensa så innebär det bara en vaccinering mot ETT virus, och virusen har en tråkig tendens att ständigt dyka upp i nya former.Om det gick att vaccinera mot alla virus så hade vi för längesen utrotat förkylningen. Hade inte varit dumt, aldrig behöva ställa in ett enda träningspass :)

Link to comment
Share on other sites

Jag frågade en kompis vad han ansåg om vitlök mot förkylning. Han tyckte det var bra, om man tog vitlök, när man blivit förkyld, men inte för att bli frisk utan för att inte smitta ner andra ! Vitlökslukten :o gör att personer i närheten håller sig på behörigt avstånd och slipper riskera att smittas !
Link to comment
Share on other sites

Finns en risk som Gunde g säger. Är man överkänslig mot vissa substanser i medicinvärlden kan det bli mycket värre. Har en son som spelat ishockey på elitnivå och

varje gång laget vaccinerat sig i förbyggande syfte har han blivit skitdålig både strax efter

han tagit sprutan + att det verkar som han blivit mer mottaglig för sjukdomar under resten av säsongen. Kanske ska man testa efter VL för att se hur man reagerar. Vet man till nästa år.

Link to comment
Share on other sites

Jag frågade en kompis vad han ansåg om vitlök mot förkylning. Han tyckte det var bra, om man tog vitlök, när man blivit förkyld, men inte för att bli frisk utan för att inte smitta ner andra ! Vitlökslukten :o gör att personer i närheten håller sig på behörigt avstånd och slipper riskera att smittas !

Jag äter väldigt mycket vitlök året om (mmmm). Kan vara en anledning till att jag endast är sjuk 1-2ggr/år. Dina "avståndsteorier" stämmer också bra. Får ofta tomma platser runt mig på t-banan... =)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...