Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur blev du en bättre längskidåkare ?


bestefar

Recommended Posts

Vad har ni erfarenheter för att bli en bättre längskidåkare ? Det finns många tips men vad har fungerat för er i praktiken om ni blickar tillbaka ?

 

Det är nu 10 år sen jag böjade åka ländskidor. Jag såg ett inslag på Tv om en dam som tog sig i genom vasaloppet. Jag tänkte: Kan hon så kan jag. Nästa år stod jag i led 10. Förberedd med ca 10 mil skidor samt lite löpning och innebandy. Jag tog mig i mål maschallernas sken..

 

Numera åker jag nästan 5 timmar fortare än premiärturen. Jag har funderat lite på varför och vad som har varit de viktigaste orsakerna.

 

Jag startade som helt nybörjare på ländskidor då och bor i en relativt snöfattig del av det avlånga landet.

 

Min viktigaste lista för förbättringen är:

 

1. Långa pass på skidor/rullskidor (ca 1.50 - 2.15) hellst varje vecka. Första åren hade jag inga rullskidor för att sen under några år köra max ca 50 min. Skulle uppskatta att de långa passen har hjälpt mig att kapa 30 min (ner mot 6 timmar).

 

2. Ökad träningsmängd och mer med fokus på träning för längdskidor. Skidglädjen fick mig att ändra träningen till att passa längdskidåkningen. Ökningen är från ca 50 timmar/år till ca 150 timmar/år. Dessutom har barnen har nu lämnat dagisåldern vilket har gett mer tid för tex träning.

 

3. Tiden. Jag tror det tar ett antal år att bygga bättre teknik samt att träna kroppen att klara många timmars ansträngning. Det tar sin tid helt enkelt.

 

4. Fjällvecka varje år lagom länge innan VL. Ger 7 dagars träning på snö.

 

5. Bättre utrustning nu. Framförallt ett par skidor med bra spann. Dock rankar jag inte utrusninges förbättringen högre än så här. Tycker fortfarande mina gamla Fischer LS kan ha en helt ok glid.

 

6. Sen får jag väl sätta Skidforum, Pölderkatalogen och Vasalöparen som allmän inspiration och motivationshöjare under åren.

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant läsning. Tack för tipsen!

 

Själv har jag endast åkt en gång till Evertsberg där jag bröt.

Fötterna tog för mycket stryk i de dåliga spåren -08.

Jag var pigg och tyckte det var synd att bryta, men det var bäst att göra som sköterskorna rådde mig.

 

Till nästa år är jag bättre förberedd.

 

1. Nu har jag modifierat mina skidskor och även köpt inlägg som gör dem skönare att åka med. Dessutom åker jag med mina "snöskor" på rullisarna för att vänja fötterna vid dem.

2. Minst ett långpass per vecka på ca 2,5-3 timmar. Ibland upp till 3,5 timmar.

3. Mycket konditionsträning i form av löpning och cykling under sommaren. Springer ofta 6 km-12 km.

4. Jag har ökat träningsdosen från ca 100 timmar / pr till ca 180-200 timmar / år.

5. Mitt mål är att åka ca 80 mil rullskidor och 30 mil skidor fram till VL. Rullskidorna tog jag fram i september.

6. Ett VL-läger på snö med full fokus på träning och teknik.

 

Jag hoppas på en angenäm skidtur till Mora 2009..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...