Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Medtag spade


Grizzlybrottarn

Recommended Posts

Såhär i tötider funderar jag på hur svårt det är att få gemene skidåkare att dra ett litet strå till stacken för att bevara våra spår några dagar till. Har ägnat kvällen åt att ringa ihop folk som skottar på ett par ställen där snötäcket på klubbens spår efter snart en veckas töväder börjar bli väl tunt. Att skotta ett helt spår är ett ganska drygt jobb om man är ensam, allra helst när man är ute och spårar sent på kvällen.

 

Om istället varje skidåkare började sitt träningspass med ett varv på elljusspåret utan stavar (suverän träning i att trampa ner skidorna), men med snöskovel och stannade på några platser och slängde i några skyfflar snö i spåret så skulle behovet av stora, dryga skottningsinsatser i princip upphöra, samtidigt som snön redan skulle finnas på plats i spåret lagom till kvällens spårning.

 

Så till alla som vill ha fina spår ännu några dagar, lägg med snöskoveln i bilen till nästa pass. På köpet får du lite teknikträning som du troligen inte tagit dig tid till annars.

Alla spårskötare kommer att tacka dig!

 

(Detta ska ses som ett allmänt inlägg och gäller ingen särskilld anläggning, jag tror jag kan tala för de flesta små skidklubbars spårfixare i detta.)

Link to comment
Share on other sites

Håller fullt och fast med dig, Grizzlybrottaren.

 

Och med tanke på att du brottas med Grizzlybjörnarn är du kanske skaffad att brottas med detta problem. Om du lyckas lovar jag att driva en Bragdmedaljskampanj åt dig!

 

Tyvärr är min erfarenhet att vi är få som engagerar oss ideellt. Många, och då menar jag måååånga, har synpunkter på din idella insats. Allt ifrån hur spåren borde se ut, när man borde kört med skotern och varför underlaget är för dåligt. Men ingen av dessa parsiter kommer dra sitt strå till stacken. Har man sedan riktig tur så kommer lokala kennelklubben på söndagspromenad i ditt spår också!

 

I den perfekta världen resonerade folk som du efterlyser. Har man tur finns det åtminstonde tillräckligt med idella tokar i din närhet vilket delar bördan och man härdar ut. Spär man sedan på med några hårt jobbande pensionärer som på ålderns höst betalar tillbaka med sitt slit så kan man få det att fungera. Men det kommer ändå aldrig överstiga 5% av dem som åker i spåren.

 

Så vi drömmer vidare och sliter ihop en skidverksamhet ytterligare ett år.

Link to comment
Share on other sites

Iden är inte dum tex skulle man kunna ta med sig en liten lekspade och på ett konstsnöspår skotta i på ställen där maskinerna tagit med sig lite grus, jord eller mossa. Små stenar kunde man peta loss och slänga ut i skogen. En sån liten spade skall jag skaffa och ta med första varvet på konstsnöspåret. Det jag missar kan ju nästa "spadåkare" ta hand om.

Om det inte fanns folk som stjäl allting, kunde det finnas en "spadkorg" tillgänglig vid starten för spåret, så det är nog bästa att ha med en egen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...