Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Landslagets valla lastbil


Stefan Sand

Recommended Posts

Ja, då har ju Herr Sand fått träda in i detta "valla mecka" i form av en rullande vallaservice :)

 

Bilen som är på väg ner mot Frankrike för kommande tävlingar gjorde förståss ett stopp i Södertälje för att hälsa på mig........... eller var det Scania som var huvudmålet!?

 

Nåja, kul var det att se det hela live. Som vallare måste det vara ett riktigt lyft för arbetsmiljön. Väl på plats är det 20min "set up" sedan är man igång. Inget konkande på prylar, inget riggande och trixande. Och mycket skidor fanns det!. Vad jag förstod var det hela tävlingsskidsparken samlat på ett ställe. Förstå om bilfan skulle börja brinna...........hemska tanke.

 

Fick en intressant pratstund med en av vallarna och givetvis kunde jag inte undgå att fråga om stålsicklingen :) svaret var att "Vi har testat en hel del och det ger ett bra resultat. Dock inte bättre än ett par pulvervallade tävlingsskidor. För en motionär är det däremot ett mycket bra alternativ" vidare så sa han "Vi har aldrig tävlat på några stålsicklade skidor och 100% av alla tävlingar är det pulver som gäller för glidet. Pulvret ger en ännu högre fart och vi letar även efter en len framföring. Då kan man ibland blanda olika pulver, 1 som ger högsta farten blandas med ett som hade en lenare framföring och på så sätt hoppas man på att få de 2 bästa egenskaparna i samma vallning".

Jag hade säkert 100 frågor till men det var rätt mycket folk så tillfället fanns inte. Även Gunde var på plats med han var strängt upptagen att bli fotograferad tillsammans med Scania medarbetare. Han har onekligen "star quality" fortfarande :)

 

Tittade man på skidparken så slås man av mängden Fischer. Utan att jag kontrollräknade pratar vi om säkert 60-70% Fischer, 15-20% Madshus och lite Ross. Atomic vete tusan om jag en såg några men de måste ju funnits där! Bland de klassiska skidorna fanns rariteter där även mina omtalade "Ski Development Challenge" skidor hade platsat. Vallaren pratade om klenoder som hängt med i mååånga år och som fortfarande används. På skatesidan handlade det mer om 2 års cykler så där fanns inga gamla trotjänare. Tävlingsåkarnas uppgift är att ta hand om sina egna stavar, alla tävlingsskidor fanns i lastbilen. Så nu när åkarna är i Alperna på höghöjd har de med sig några enstaka träningspar.

 

Så för att få till toppglidet blir det till att investera i de på marknade förekommande pulverburkarna och hem och valla. En nätt liten investering dock ;)

 

Fästvalla är det fortfarande mycket trotjänare som gäller. Rode är verkligen "kingen" på klister t.ex. Nu fanns väl i princip all valla som finns på marknaden i lastbilen. Allt prydligt inlagt i lådor och uppmärkta lådfronter.

 

En kul händelse som lättar upp i ett grått och regnigt Södertälje :)

Link to comment
Share on other sites

Kul!

Såg du någon form av kylanläggning för skidorna?

Vi har ju den tråden uppe härintill där vi fått lära oss att en uppvärmd skida går bättre efter en tids avsvalning.

 

Hela detta koncept med smidig, koncentrerat och överblickbart arbetssätt för vallningen är för mig väldigt mycket Gunde Svan.

Han är underbart pådrivande, en som har fötterna på jorden och har förmågan att se de små tuvorna som välter stora lass, samtidigt som han driver på cirkusen som en sann visionär.

 

Lyckos dig som fick se det hela live ;)

Link to comment
Share on other sites

Fick mer eller mindre samma svar när jag diskuterade med en a vallarna i det finska laget.

 

100% pulver var svaret också på den här sidan och förklaringen var den agressiva åkningen och högre hastigheterna som gör att pulver fungerar också vid temperaturer nära köldgränsen.

 

Angående slipning så var det en nyhet för mig att våtföresskidorna i princip slipas efter varje lopp.

 

Och vad gäller klister så plockade Normännen enligt rykten med sig 500 tuber Start Wide förra våren. Att köra wide + Rossa är vanligt också på toppnivå men de blandar ofta in några andra klister för optimalt fäste/glid.

Link to comment
Share on other sites

Nix, ingen kylanläggning. Inte heller någon "heatbox" vad jag kunde se. Egentligen är det en rätt enkel inredning. Utmed långsidorna finns arbetsytor för totalt 7 vallaprofiler. Djupet på själva bänkytan är inte mer än kanske 30cm. Under bänkarna finns färvaring i form av lådor i varierande storlek. Under varje vallastation finns också ett litet "krypin" för vallajärnet och detta "krypin" är då ventilerat så att all os åker ut ur bilen. Sedan finns en central ventialtion av hela utrymmet och där all luftmängd byts med ca 10min intervall. Betyder väl i princip att det växlas 350-400 kbm luft/h vilket motsvarar en hyggligt stor villa.

 

Bilen har en vanlig bakgavellyft. När den fälls ner så kan man skjuta ut ett skåp ut över bakgavellyften. Detta skåp är skidförvaring där skidparen "sticks" in i skåpet. Detta skåp kan man sedan lyfta av med truck och då kan man använda bakgavellyften för att plocka in/ur grejer ur bilen. Frågade om slip men det har man inte planerat att ha i bilen. Vad jag förstod så var det egentligen bara till VM och liknande arrangemang man kände behov av slipen och då hyr man in den i något garage eller liknande på orten där man är.

 

Själva hytten är egentligen en brandbilshytt. Det betyder 2 platser fram och 3st med ryggen mot själva vallaboden. Sedan finns det 2 platser som står rygg mot rygg med förarstol och passagerarframstol. Alltså 7 platser, men man åker trångt om du är 7st. 5 däremot åker kungligt!. I hytten finns en kaffebryggare och en mikro för näringsriktigt kosthållning (här måste Gunde fått hjärnsläpp ;) )

 

I hytten finns också 2st kojplatser, 1 ovanför framstolarna och 1 ovanför de 3 bakre stolarna. I mitten kan man stå raklång även om man som jag är 189cm lång.

 

Coolast var nog ändå registreingsplåten, eller vad sägs om "Waxers" :)

Link to comment
Share on other sites

Så för att få till toppglidet blir det till att investera i de på marknade förekommande pulverburkarna och hem och valla. En nätt liten investering dock ;)

Får man en buss med 600 skidpar på köpet då? =)

 

Tack för infon allihopa, det var intressant läsning. Slipning efter varje lopp lät mycket, men , kanske då en riktig precisions-fräscha-upp-belaget-slipning med väldigt lite bortslipat belag?

 

Vanliga butiks-stenslipningar kan man väl inte göra så många på ett och samma skidpar?

Link to comment
Share on other sites

Ja, då har ju Herr Sand fått träda in i detta "valla mecka" i form av en rullande vallaservice :)

 

Bilen som är på väg ner mot Frankrike för kommande tävlingar gjorde förståss ett stopp i Södertälje för att hälsa på mig........... eller var det Scania som var huvudmålet!?

 

Nåja, kul var det att se det hela live. Som vallare måste det vara ett riktigt lyft för arbetsmiljön. Väl på plats är det 20min "set up" sedan är man igång. Inget konkande på prylar, inget riggande och trixande. Och mycket skidor fanns det!. Vad jag förstod var det hela tävlingsskidsparken samlat på ett ställe. Förstå om bilfan skulle börja brinna...........hemska tanke.

 

Fick en intressant pratstund med en av vallarna och givetvis kunde jag inte undgå att fråga om stålsicklingen :) svaret var att "Vi har testat en hel del och det ger ett bra resultat. Dock inte bättre än ett par pulvervallade tävlingsskidor. För en motionär är det däremot ett mycket bra alternativ" vidare så sa han "Vi har aldrig tävlat på några stålsicklade skidor och 100% av alla tävlingar är det pulver som gäller för glidet. Pulvret ger en ännu högre fart och vi letar även efter en len framföring. Då kan man ibland blanda olika pulver, 1 som ger högsta farten blandas med ett som hade en lenare framföring och på så sätt hoppas man på att få de 2 bästa egenskaparna i samma vallning".

Jag hade säkert 100 frågor till men det var rätt mycket folk så tillfället fanns inte. Även Gunde var på plats med han var strängt upptagen att bli fotograferad tillsammans med Scania medarbetare. Han har onekligen "star quality" fortfarande :)

 

Tittade man på skidparken så slås man av mängden Fischer. Utan att jag kontrollräknade pratar vi om säkert 60-70% Fischer, 15-20% Madshus och lite Ross. Atomic vete tusan om jag en såg några men de måste ju funnits där! Bland de klassiska skidorna fanns rariteter där även mina omtalade "Ski Development Challenge" skidor hade platsat. Vallaren pratade om klenoder som hängt med i mååånga år och som fortfarande används. På skatesidan handlade det mer om 2 års cykler så där fanns inga gamla trotjänare. Tävlingsåkarnas uppgift är att ta hand om sina egna stavar, alla tävlingsskidor fanns i lastbilen. Så nu när åkarna är i Alperna på höghöjd har de med sig några enstaka träningspar.

 

Så för att få till toppglidet blir det till att investera i de på marknade förekommande pulverburkarna och hem och valla. En nätt liten investering dock ;)

 

Fästvalla är det fortfarande mycket trotjänare som gäller. Rode är verkligen "kingen" på klister t.ex. Nu fanns väl i princip all valla som finns på marknaden i lastbilen. Allt prydligt inlagt i lådor och uppmärkta lådfronter.

 

En kul händelse som lättar upp i ett grått och regnigt Södertälje :)

Fantastiskt intressant Stefan. Tänk att få besöka denna "hemliga" vallabuss live. En dröm för oss andra men som du nu fått vara med om. Och tusen tack att du delat med dig av detta till oss andra. En intressant (men inte överraskande) detalj är att dessa proffsvallare faktiskt både prövat och kommit till samma slutsats som jag och de flesta andra som prövat: För en motionär är stålsickling ett mycket bra alternativ.

Min egen åsikt är att detta är en generell ""sanning och att fördelen är speciellt stor i långa lopp med skitiga spår som t.ex. Vasaloppet.

 

Jag är dessutom lite exra nöjd att alla mina tre par åkbara skidor är av märket Fischer (det var nära att Niklas fått mig att istället för mina nya Fischerskidor investera i ett par (fabriksutvalda) Peltonen detta år !).

Link to comment
Share on other sites

Kul Sand, vallarna lär ju vara riktigt nöjda och det är dom verkligen värda.

 

Angående pulver så finns det ju en hel uppsjö på den "hemliga" marknaden som inte kommer ut i butiker. Men köp allt som du ser för sjutton. Du kan ju börja blanda FC10/FC7 eller Zerofox/FC7. Men att pulver alltid ska vara bäst, nä, det handlar nog lika mycket om att det känns bäst men pulver under skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Kul Sand, vallarna lär ju vara riktigt nöjda och det är dom verkligen värda.

 

Angående pulver så finns det ju en hel uppsjö på den "hemliga" marknaden som inte kommer ut i butiker. Men köp allt som du ser för sjutton. Du kan ju börja blanda FC10/FC7 eller Zerofox/FC7. Men att pulver alltid ska vara bäst, nä, det handlar nog lika mycket om att det känns bäst men pulver under skidorna.

Ja, om man kikade lite i deras lådor så var det pulverburkar utan ettiketter med diverse krumelurer på locken. Kanske var de här "hemliga" burkarna!? Mycket pulver fanns det i alla fall. Kan inte släppa tanken på vilken katastrof det skulle vara om bilen havererade och brörjade brinna. Hela skidparken åt helvete, valla för stora värden och givetvis en dyr och fin lastbil man inte ersätter på en eftermiddag. Valla och bil går ju att ersätta, men skidorna!?

 

Är givetvis svårt att bemöta påståenden som "är alltid bäst" när det aldrig redovisas några tester. Man får helt enkelt lita på att det är som dom säger. Men visst finns det en psykologisk effekt som inte ska bortses och det kan ju ha blivt en "sanning" att pulver alltid ska vara med vilket gör att man egentligen inte testar utan inför stora lopp!+

 

Fick mer eller mindre samma svar när jag diskuterade med en a vallarna i det finska laget.

 

100% pulver var svaret också på den här sidan och förklaringen var den agressiva åkningen och högre hastigheterna som gör att pulver fungerar också vid temperaturer nära köldgränsen.

Lustigt för precis samma ord "aggresiv åkning i högre farter" använde killen jag pratade med. En konspiratoriskt lagd människa skulle ju gå igång direkt....... ;)

 

Men man får förutsätta att det är som dom säger på samma sätt som ovan!

 

Vad menas med ett pulver för "lenare framföring" och hur går skidorna på det andra pulvret, som inte ger "lenare framföring" - "hårdare framföring"?

Tja, det är ju en intressant frågeställning. Här kanske man verkligen kan prata om "psykologisk effekt" mer än hårda fakta!?. Har ju aldrig haft förmånen att experimentera med pulvervall på det sättet, varit alldeles för dyrt för det, men jag har ju använt samma ord när man prata om fäste. En lenare framföring är då betydd att skidorna går väldigt "skönt" och "mjukt". Men som sagt, vad är då motsatsen ;)

Link to comment
Share on other sites

Efter den stundtals häftiga debatten om stålsicklat var det befriande att läsa landslagsvallarnas avspända inställning till detta. Man fick uppfattningen att de inte upplevde det som ett hot utan som en möjlighet bland många andra. Det var inga stängda dörrar där inte och jag tror tom om Kalle Anka hade kommit in med en stålsickel i handen, så hade han inte blivit utslängd. ;)
Link to comment
Share on other sites

Jag är dessutom lite exra nöjd att alla mina tre par åkbara skidor är av märket Fischer (det var nära att Niklas fått mig att istället för mina nya Fischerskidor investera i ett par (fabriksutvalda) Peltonen detta år !).

Ha ha, jo vi får väl göra något glidtest i vinter av mina fabrikslagers-handplockade Peltonen mot dina i butik noggrannt utprovade Fischer. Jag skall förstås jämföra med mina tre tidigare tävlningspar (Fischer de med). Blir intressant att se om det är någon speciell märkbar skillnad. :)

 

Sen är det väl som det brukar när man väl står där i Sälen, att oavsett vad som står på skidor, pjäxor, stavar kläder, sicklar, burkar och tuber så är den viktigaste och mest avgörande komponenten den som man kopplar fast pjäxor och i bindningar. =)

Link to comment
Share on other sites

*klipp klipp*

 

Själva hytten är egentligen en brandbilshytt. Det betyder 2 platser fram och 3st med ryggen mot själva vallaboden. Sedan finns det 2 platser som står rygg mot rygg med förarstol och passagerarframstol. Alltså 7 platser, men man åker trångt om du är 7st. 5 däremot åker kungligt!. I hytten finns en kaffebryggare och en mikro för näringsriktigt kosthållning (här måste Gunde fått hjärnsläpp ;) )

 

I hytten finns också 2st kojplatser, 1 ovanför framstolarna och 1 ovanför de 3 bakre stolarna. I mitten kan man stå raklång även om man som jag är 189cm lång.

 

Coolast var nog ändå registreingsplåten, eller vad sägs om "Waxers" :)

:) Jo, ståhöjd är bara förnamnet. Är du under 230cm är det inga problem... Jag är stolt kontruktör till en del specialgrejer på det där åkets hytt och generatorsystem (reservkraftförsörjning). Hur kul som helst att jobba med! Inte vilken grinig kund som helst, utan ett gäng jätteglada vallare och sen Gunde med inställningan han har.. "Scania: -Men det finns inte på marknaden! Gunde: Just därför SKA vi ha det! "

 

:)³

Link to comment
Share on other sites

:) Jo, ståhöjd är bara förnamnet. Är du under 230cm är det inga problem... Jag är stolt kontruktör till en del specialgrejer på det där åkets hytt och generatorsystem (reservkraftförsörjning). Hur kul som helst att jobba med! Inte vilken grinig kund som helst, utan ett gäng jätteglada vallare och sen Gunde med inställningan han har.. "Scania: -Men det finns inte på marknaden! Gunde: Just därför SKA vi ha det! "

:)³

Välkommen till Skidforum. Då kan vi även inräkna en "Vallabilskonstruktör" till det redan digra sälskapet av experter här på forumet :)

 

Kan tänka mig att det var ett kul projekt att få vara med i. Just Gundes inställning är den som får saker och ting att färdas framåt även om den kan vara jobbig att jobba emot.

 

Lyfter på hatten för ett bra arbete!

Link to comment
Share on other sites

:) Jo' date=' ståhöjd är bara förnamnet. Är du under 230cm är det inga problem... Jag är stolt kontruktör till en del specialgrejer på det där åkets hytt och generatorsystem (reservkraftförsörjning). Hur kul som helst att jobba med! Inte vilken grinig kund som helst, utan ett gäng jätteglada vallare och sen Gunde med inställningan han har.. "Scania: -Men det finns inte på marknaden! Gunde: Just därför SKA vi ha det! "

:)³[/quote']

Välkommen till Skidforum. Då kan vi även inräkna en "Vallabilskonstruktör" till det redan digra sälskapet av experter här på forumet :)

 

Kan tänka mig att det var ett kul projekt att få vara med i. Just Gundes inställning är den som får saker och ting att färdas framåt även om den kan vara jobbig att jobba emot.

 

Lyfter på hatten för ett bra arbete!

Tackar! Jo, det liksom svårare för vem som helst att säga nej och stå emot Gunde om han har bestämt sig. Påläst är han i allmänhet också, vilket gör det än jobbigare... :) Men det är lättare och roligare att kämpa med istället för emot.

 

Om du/ni undrar över smaskiga tekniska detaljer på bilen ska jag svara efter bästa förmåga.

 

/Stefan Karlsson

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...